Rumunský Renault Clio, aneb Dacia Logan, nabídne na trhu ojetin nízkou cenu, ohromný prostor pro posádku i zavazadla a poměrně slušnou kvalitu. Pod označení MCV se prodává i jako kombi až pro sedm cestujících
Model Dacia Logan, uvedený na trh v roce 2004, využívá řadu dílů shodných s Renaultem Clio. Na rozdíl od něj je ale na trhu ojetin k mání za nižší cenu a navíc nabízí v rámci třídy až neuvěřitelný prostor jak pro posádku, tak pro zavazadla. To jsou argumenty, které řadu řidičů okouzlí. Pro méně náročného motoristu, jež hledá praktický automobil pro přepravu z místa A do místa B může být Dacia Logan opravdu zajímavou volbou. Navíc komu je sedan málo, může se poohlédnout po praktickém kombi až pro sedm cestujících pod označením Logan MCV. Do prodeje se dostalo v roce 2006.
Pohonné jednotky v praxi
Zpočátku se montovaly osmiventilové motory Renault 1.4/55 kW a 1.6/64 kW. Později se pod kapotu nastěhovaly i modernější agregáty francouzské automobilky. V roce 2006 se tak objevil pod kapotou dacie turbodiesel 1.5 dCi/50 kW. Slovo dostala také silnější šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 62 kW. V nabídce pro český trh ale vydržela jen rok, pak byla stažena. Místo toho dostal slovo silnější turbodiesel 1.5 dCi/62 kW. Později došlo k další změně a do Loganu se nastěhovala šestnáctiventilová dvanáctistovka disponující výkonem 55 kW. I nejslabší pohonné jednotky můžeme hodnotit jako dostačující, nějaké velké výkony ale nečekejte. Před koupí vozu se zaměřte na kontrolu těsnosti motoru a převodovky. Někdy totiž dochází k únikům oleje. Turbodiesely jsou náchylné na problémy s drahými vstřikovači, což výhodu jejich velice úsporného provozu smaže.
Na silnici
Dacia Logan je levný automobil a tak je k němu třeba přistupovat. Nepřekvapí tedy laciné plasty v interiéru ani jejich chabá povrchová úprava. V tomto směru by vůz prohrál i ve srovnání s konstrukčně mnohem starší Škodou Felicií. Avšak tu strčí do kapsy stejně jako řadu dalších konkurentů, pokud budeme posuzovat vnitřní prostor. Těsno totiž není ani na zadních sedadlech. Zmínit musíme i velkou schránku před spolujezdcem a celkem pohodlná sedadla – s přihlédnutím k ceně vozu. Žádnou boční oporu těla v zatáčkách ale nečekejte. Sedan upoutá pozornost zavazadelníkem o objemu 510 litrů, avšak nesklopitelná opěradla zadních sedadel znemožňují jeho rozšíření. Model MCV přepraví dokonce náklad o objemu 700 litrů v základním uspořádání (pět míst) a po sklopení sedadel ve druhé řadě se zavazadelník rozšíří na neuvěřitelných 2350 litrů.
Časté problémy
Jasně největším nepřítelem vozu je koroze. Antikorozní ochrana byla v průběhu výroby vylepšena, ale ani tak není ideální. Navíc u aut z prvních let výroby je doslova tragická. Nejčastěji napadá podběhy zadních kol, někteří majitelé hlásí dokonce díry, jimiž je vidět ze zavazadelníku na kola. U některých vozů pokročilou korozi ukrývá koberec, jimž je zavazadelník oblepen. Vyskytuje se také povrchová koroze podvozkových dílů. Známé jsou též problémy s opotřebenou spojkou. Ta totiž vykazuje kratší životnost. Nejeden majitel Loganu pak sáhne po nejlevnější druhovýrobě, která však řeší problém přibližně jen na rok či dva a pak je třeba spojku opět vyměnit. Přitom o trochu dražší, ale citelně kvalitnější spojková sada by v součtu znamenala značnou finanční úsporu.
Některá vozidla trápí poruchy stěračů a výjimkou nejsou ani vůle na přední nápravě. První vozy bývají poznamenány vadami laku a nepotěší ani problémy s centrálním zamykáním nebo elektrickým ovládáním oken.
LÍBILO:
- velmi nízké ceny ojetin
- prostor pro posádku i zavazadla
- až sedmimístné kombi MCV
- jednoduchá technika, jíž opraví kdejaký kovář
- velice úsporné turbodiesely
NELÍBILO:
- nedostatečná antikorozní ochrana
- slabé odhlučnění interiéru
- rychlý pokles hodnoty auta
- podprůměrné dílenské zpracování
- nesklopitelná zadní sedadla u sedanu