Klasické schéma při recenzi každého italského vozu – povedený design, kvalita však jen pro velké srdcaře a příznivce značky. A ojetý Fiat Bravo není výjimkou. Moc ho doporučit nelze, snad jen na krátké cesty někde na vesnici. Kdo chce relativně spolehlivý vůz, musí rozhodně vybírat model s jasnou servisní historií a nejlépe českým původem.
Automobilka Fiat uvedla na trh třídveřový hatchback Bravo v roce 1995. Současně přišel na trh i jeho pětidveřový sourozenec, liftback Brava. Obě auta využívají shodnou podvozkovou platformu a vlastně i techniku. Liší se opravdu jen typem karoserie. Co se řekne o jednom, tedy prakticky vždy platí i na to druhé. Rok po uvedení na trh byla rozšířena nabídka pohonných jednotek, když se pod kapotu dostala později tolik oblíbená šestnáctiventilová šestnáctistovka a s ní rozšířily nabídku i dva turbodiesely. Do roku 1998 byla základním motorem čtrnáctistovka, pak ji ale nahradil čtyřválec o objemu 1,2 litru. Ke slovu se dostal i první moderní turbodiesel se vstřikováním common rail, konkrétně motor 1.9 JTD o výkonu 77 kW. Vůz se přestal vyrábět v roce 2001, kdy jej nahradil model Stilo.
Většina vozidel Fiat Bravo/Brava se potýká s vůlemi na přední nápravě, které se objevují jak v čepech, tak i v táhlech stabilizátoru. Některá auta pak mají vůle i v silentblocích zadní nápravy
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Pohonné jednotky v praxi
Začněme pěkně popořadě. Nejmenším motorem v nabídce je 1.2 16V/59 kW. Agregát je to překvapivě snaživý, ale nezřídka se potýká s nepravidelným během, za nízkých teplot někdy i zhasíná, dokud se nezahřeje. Čtrnáctistovka byla k dispozici o výkonech 55 a 59 kW. S autem si poradí dobře, ale snadno se zakarbonuje. V porovnání se silnějším motorem 1.6 16V není ani úspornější, ani spolehlivější. Proto je lepší sáhnout po šestnáctistovce. Spíše než variantu s výkonem 66 kW, však zvolte jednotku nabízející 76 kW. Auto s ní skutečně létá! Dle našeho soudu jde o nejlepší motor v nabídce. Umí jezdit s průměrnou spotřebou pod sedm litrů a na pohyb plynového pedálu reaguje jižansky temperamentně. Dejte si však pozor na ucpávání mazacích kanálků. Ty mohou být pro motor smrtící. Proto je dobré důsledně měnit motorový olej a používat jen ten kvalitní. Zkrácením intervalu výměny oleje rozhodně nic nezkazíte.
Agregát 1.8 16V/83 kW není častý a nepotěší ani vyšší spotřebou. Tu očekávejte i u pětiválcového dvoulitru o výkonu 108 kW, jež pohání sportovně laděnou verzi HGT. Starší diesely 1.9 D/48 kW a 1.9 TD/55 a 74 kW nejsou spolehlivé. Potíže se sice nevyhýbají ani mladším jednotkám 1.9 JTD/74 a 77 kW, proti starším motorům však pracují výrazně lépe. Častěji je trápí váha vzduchu.
Na silnici
Techniku modelu Fiat Bravo/Brava přibližuje Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou prověrkou ojetých vozidel: "Po stránce dílenského zpracování je to bída. Stejně jako u jiných starších fiatů ani zde nepřekvapí nepřesné slícování jednotlivých dílů nebo třeba horší kvalita některých plastů. Ten kdo vymyslel pogumování klik vnějších dveří, by měl skončit na úřadu práce. Stačí totiž jedna zima, guma popraská a začne se slupovat (může za to mrznoucí voda či sníh na klice). Kliky pak vypadají doslova nechutně. Ale ať jen nepomlouváme, pochvalu si vůz zaslouží za slušnou nabídku místa pro posádku i originálně ztvárněnou palubní desku. Zavazadelník disponuje prostorem o objemu 280 litrů, což není zrovna mnoho. Podvozek automobilu je dobře naladěn a tak zajistí jak dobré pohodlí posádce, tak i solidní držení stopy v zatáčkách. Auto se chová předvídatelně, což lze hodnotit jen kladně. To ale nemůžeme říci o vadnutí brzd, k němuž dochází vlivem přehřátí při opakovaném intenzivnějším brzdění. Nevýhodou je také řazení vykazující nemalé vůle a do roku 1998 přeposilované řízení, jež nedokáže poskytnout dobrou zpětnou vazbu".
Časté problémy
Většina vozidel se potýká s vůlemi na přední nápravě, kde se objevují jak v čepech, tak v táhlech stabilizátoru. Některá auta mají vůle i v silentblocích zadní nápravy. Výjimkou není zvýšená spotřeba motorového oleje či jeho únik. U čtrnáctistovek si dejte pozor zejména na stav palivového čerpadla. To zde někdy odejde. Šestnáctistovky se také potýkají se závadami zapalovacích cívek. Turbodiesely JTD zase při větším kilometrovém nájezdu trápí vadné vstřikovače common railu. Koroze nezřídka napadá výfukové potrubí a tak můžete narazit i na vozy, jimž se doslova rozpadá koncový díl výfuku. Mnoho automobilů má zvlněné brzdové kotouče, jež bývají i nadměrně opotřebené. V podobném stavu je nezřídka také spojka. Objevují se poruchy ventilace, což může být nepříjemné.
LÍBILO:
- nízké ceny ojetin
- široká nabídka vozidel
- příznivé ceny dílů z druhovýroby
- pohodlné sedačky
- neotřelý vzhled
- dobré jízdní vlastnosti
NELÍBILO:
- ztráta brzdného účinku vlivem přehřátí
- opravdu podprůměrné dílenské zpracování
- nižší tuhost karoserie
- do roku 1998 přeposilované řízení
- špatná pověst značky
- vyšší poruchovost
Zdroj: Jiří Soukup; TUV Report; CarTrax