Auto s co nejnižší spotřebou. To je dnes jeden z hlavních požadavků při výběru ojetého auta. Když se však zkombinuje s požadavkem na nízkou pořizovací cenu, moc alternativ nezbývá. I když jeden tip bychom měli…
Tím může být trošku specifický Fiat Stilo. Fiat si od modelu Stilo hodně sliboval. Očekávání se však nenaplnilo, takže ani na trhu ojetin není po Stilu příliš velká poptávka. Ale pozor, jestliže netrpíte předsudky a budete hodně dobře vybírat, můžete v českých autobazarech narazit na poměrně slušné kusy a to za velmi příznivé ceny. A co víc, například takové provedení Racing – Michael Schumacher je z dnešního pohledu velice zajímavé.
Tří a pětidveřový hatchback Fiat Stilo byl uveden v roce 2001. O rok později se na trhu objevila praktičtější varianta kombi pod označením Multiwagon. V roce 2004 prošla modelová řada modernizací, která přinesla například nová koncová světla nebo pohodlnější sedadla. Následující rok se pod kapotu nastěhoval nový turbodiesel 1.9 JTD o výkonu 110 kW, jež se dostal také do provedení Racing – Michael Schumacher. Nabídka se dále rozrostla o model Uproad se zvýšeným podvozkem a vzhledem ve stylu all-road. Pro sportovně založené řidiče byl již od počátku produkce Stila k dispozici nadupaný model Abarth, s pětiválcem 2.4 20V/125 kW a sekvenčním řazením. Vůz podává opravdu brutální výkony, a to i pokud jde o jeho žíznivost.
Fiaty Stilo s větším kilometrovým proběhem může trápit turbo nebo vstřikovače common railu. Zážehové motory 1.6 16V z počátku výroby zase čas od času potká problém se zapalovací cívkou
Martin Foltýn; CarTrax
Poslední hatchback Stilo opustil továrnu v roce 2006, poslední kombi sjelo z výrobní linky o rok později. Kromě Itálie, kde má Fiat jakožto domácí automobilka tradičně silnou pozici, se nikde jinde v Evropě model Stilo výrazněji nedokázal prosadit. Důvodem mohou být jak nepříliš povedené tvary praktičtějšího pětidveřového hatchbacku, tak mnohým motoristům nevyhovující záď kombi, ale především značně pošramocená pověst italské automobilky. Ta, podpořena určitou poruchovostí Stila, značně sráží ceny ojetin. Proto vůz zájemce o starší automobil láká především na zajímavou cenu.
Nejmenším motorem v nabídce je dvanáctistovka o výkonu 59 kW. Ve městě působí jako trhač asfaltu, ale ve stoupáních nebo na dálnici se absence výkonu už neskryje. Mezi zážehovými motory proto raději vsaďte na pružnou čtrnáctistovku. Ta navíc potěší příznivou spotřebou, která se dá držet kolem hodnoty 6 litrů, což se v dnešní době dvojnásob cení Spořivější řidiči se však mohou se spotřebou přiblížit dokonce k hranici 5 litrů na 100 km. Zájmu se těší také motor 1.6 16V. Ten platí za svižnější, avšak i za výrazně hladovější. Šok může způsobit fakt, že si při jízdě po městě dokáže bez sebemenších výčitek svědomí říci i o více než 10 l/100 km! Ještě více umí zkonzumovat osmnáctistovka. Kdo chce jezdit na spotřebu, nebo cestuje na delší vzdálenosti, může vsadit na citelně úspornější turbodiesely. Nepatří však mezi nejkultivovanější motory a ani spolehlivostí neohromí.
Tradičně slabou stránkou italských velkosériově vyráběných aut je dílenské zpracování. I u Stila jej můžeme hodnotit spíše jako podprůměrné. Zatímco slícování jednotlivých dílů někde občas vázne a jízdu u mnoha vozidel ruší různé pazvuky v interiéru, výběr materiálů se zdá být opravdu povedený. Důkazem budiž například opravdu kvalitní plast použitý na palubní desce. Druhou stranu mince představují nezdařilá přední sedadla. Mezi sedákem a opěradlem totiž mají mezeru, a než se v zimě interiér zahřeje, táhne skrz ni na ledviny. Bez výtky není ani řízení. Masivní střed volantu kryje i ramena až k samotnému věnci. Jeho stisknutím se přitom spouští klakson, což se nezřídka stane neúmyslně při rychlém otáčení volantem, například při parkování. Řízení je navíc přeposilované. Přitom účinek posilovače se dá ještě zvýšit stiskem tlačítka „City“. To je však opravdu zbytečné. V normálním módu lze i parkovat bez nejmenších problémů.
Ale ať jen nekritizujeme. Stilo si zaslouží také pochválit a to konkrétně za místo pro posádku. Tísnit se nebudete ani na zadních sedadlech. Solidní je také nabídka prostoru pro zavazadla: hatchback přepraví náklad o objemu 335 litrů, kombi Multiwagon zvládne odvézt dokonce 510 litrů. Jeho výhodu vidíme také v nízké nákladové hraně, jež usnadňuje nakládku zavazadel. Měkčí nastavení podvozku zajistí dobré tlumení nerovností, zdatně se vůz vypořádá i s městskou dlažbou. Jízdní vlastnosti hodnotíme ale jen jako průměrné.
Vůz nezřídka trápí mlžením světlometů vlivem průniku vlhkosti nebo praskání žárovek v potkávacích světlech. Turbodiesely se potýkají se zlobivými váhami vzduchu. Automobily s větším kilometrovým proběhem může trápit turbo nebo vstřikovače common railu. Zážehové motory 1.6 16V z počátku výroby zase čas od času potká problém se zapalovací cívkou. Objevují se vůle v řízení, ale i poruchy jeho posilovače. Pozor si dejte také na správnou funkčnost výbavy. Někdy stávkuje klimatizace, může být nefunkční elektrické stahování oken, ovládání zpětných zrcátek nebo centrální zamykání. Známé jsou také vůle na předním příčném stabilizátoru. Především vozidla z počátku produkce trpí vrzáním v palubní desce. U kombíku dejte pozor na stav zadních tlumičů a ložisek kol. Ujistěte se, že spíná vrtule chladiče, občas se totiž vyskytne automobil, který ji má nefunkční.