Podle zástupců českých autobazarů patří třetí generace Fordu Focus mezi nejžádanější ojetiny. Výhodou jsou výborné jízdní vlastnosti, dostupný servis a úsporné motory. Otázkou však zůstává, zda vzít benzín nebo naftu
Foto: FavCars
Ford Focus patří stabilně k nejoblíbenějším autům v celé Evropě, nejen u nás. Je to klasický zástupce segmentu C, kam spadá třeba Volkswagen Golf, Opel Astra nebo naše česká Škoda Octavia. Ford trochu zredukoval nabídku karosářských variant, nyní už třeba nekoupíte kupé-kabriolet ani třídveřový model, ale pořád je v nabídce klasický pětidveřový hatchback, praktické kombi a trochu netradiční sedan, který je ale oblíbený spíše na východ od nás. Výroba třetí generace Fordu Focus byla zahájena v prosinci 2010 a v září 2014 prodělal vůz rozsáhlejší facelift, který se vedle změny designu dotknul také interiéru a motorů pod kapotou. Nás dnes bude zajímat především model před faceliftem. Na test jsme půjčili pětidveřové kombi s motorem 1.6 TDCI s manuální šestistupňovou převodovkou.
Pokud chcete naprosto bezproblémový provoz, berte nějaký z benzínových motorů. Dlouhodobé servisní náklady na diesel se mohou totiž docela prodražit
David Žídek; TestyOjetin.cz
Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Ford Focus II
Foto: FavCarsMotor 1.6 TDCI patří logicky mezi nejžádanější verze. Slibuje nízkou spotřebu 3,4 až 4,2 litru na 100 km (v reálném provozu jezdí za asi 5,5 litru mimo město) a u naftového motoru máte vždycky zaručenou lepší zůstatkovou hodnotu a pomalejší pokles ceny i přes větší kilometrové nájezdy. Nicméně i po modernizaci se jedná o velmi rizikový motor. Ford po dřívějších problémech se zakarbonováváním těchto motorů vyměnil šestnáctiventilovou hlavu za osmiventilovou, což částečně pomohlo, ale potíže s rychlou degradací olejové náplně zůstaly. Motor 1.6 TDCI má totiž velmi malou olejovou zásobu a pokud ji neměníte nejpozději po 15 000 km, ale lépe už po 10 000 km, dochází k nadměrné tvorbě karbonových úsad a opotřebení motoru. Odnáší to pak vršek motoru, turbodmychadlo a také EGR ventil.
Foto: FavCarsMalý naftový motor má také podivnou výkonovou charakteristiku a moc se nehodí, i s dlouhým odstupňováním převodovky pro snížení tabulkové spotřeby, do městského provozu. Mezi prvními třemi rychlostmi jsou velké mezery, výkon citelně klesá a při popojíždění dost trpí spojka. To se projevuje i její nízkou životností. Nicméně mimo město na otevřených silnicích je motor příjemný, poměrně kultivovaný a důstojný. Jen pod zátěží a na volnoběh je trochu hrubý a přenáší do řadící páky a interiéru vibrace. Navíc to ani s nejsilnějším provedení motoru 1.6 TDCI není na nějaké sportovní ježdění a bezhlavé předjíždění. I pro předjetí kamionu musíte trochu plánovat. Ovšem podvozek Fordu Focus je znamenitý a dovoluje udržovat velmi vyské tempo. Nezávislé zadní zavěšení je znát a pokud je podvozek Focusu v pořádku, jezdí tohle auto naprosto skvěle a bezkonkurenčně. Lepší jízdní vlastnosti v této kategorii nabídne snad už jen BMW řady 1.
Foto: FavCarsŘízení s elektromechanickým posilovačem sice přišlo o část příjemné odezvy minulé generace, ale i tak je Focus vážně dobrý a řidičsky zajímavý. Snad jen Mazda 3 nabízí syrovější spojení řidiče se strojem. V oblasti celkového vyvážení je ale Ford Focus III povedený a navíc je jeho podvozek i kultivovaný a netluče ani na hodně rozbité silnici. Takto dobrému podvozku dá ale vyniknout jen silnější motor. Proto je dobrou volbou, pokud chcete diesel, jednotka 2.0 TDCI. Je spolehlivá, potřebuje jen pravidelný servis a trochu opatrné zacházení, především když je motor studený. Dobrá volba je automat Powershift. Je to dvouspojková převodovka, ale je spolehlivá a řadí přesně a příjemně. Musíte v ní jen každých 60 000 km vyměnit olej. K motoru 1.6 TDCI automat nedostanete, to byste si museli připlatit za novější turbodiesel 1.5 TDCI, který se dodává od faceliftu v roce 2014.
Doporučujeme: Test ojetého kombi Ford Mondeo
Foto: FavCarsPokud ale chcete naprosto bezproblémový provoz, berte nějaký z benzínových motorů. Dlouhodobé servisní náklady na diesel se mohou totiž docela prodražit, ale jednotka 1.6 16V je prakticky bezproblémová. Pohlídejte si jen výměnu rozvodů a každý rok nebo 15 000 km dejte motoru nový olej. Motor 1.6 16V je ale ideální v nejsilnější verzi o výkonu 92 kW, slabší na Focuse už mimo město a na dálnici moc nestačí. Šestnáctistovka se dělala i ve verzi na LPG a E85. Dobrý je i motor 1.6 EcoBoost, bohatě stačí slabší provedení o výkonu 110 kW. Je silný, pružný, spolehlivý a má velmi rozumnou spotřebu vzhledem ke své dynamice. Jen si dávejte pozor na turbo a nestojte motoru zastudena na krku. Také v něm včas měňte olej. Tříválec 1.0 Ecoboost je zajímavý, ale pozor na jeho stav. Po pečlivém soukromníkovi by ušel, ale firemní klientela většinu tříválců utrápila v levém dálničním pruhu, což ostatně platí i pro fleetový motor 1.6 TDCI. Takže opět se mějte na pozoru.
Foto: FavCarsProblémem Fordu Focus III je trochu přeplácaný a nepříliš ergonomický interiér. Přetlačítkovaný centrální panel byl v módě možná někdy před deseti lety, dnes už zase frčí jednoduché tvary a centrální dotykový displej. Sice si brzy zvyknete, ale složité proklikávání menu palubního počítače vás bude otravovat. Zamrzí také vskutku kolísavá kvalita zpracování a jen průměrná kvalita materiálů. Fordy jsou tradičně citlivé na péči a pozná se to především na interiéru. Elektronika je ale v zásadě spolehlivá a velikou devizou je i výrazně lepší antikorozní ochrana, než jakou nabízely starší Fordy. Mechanicky je tak Ford Focus spolehlivý, ale spíše si dejte pozor na to, od koho auto kupujete a pokuste se odhadnout, jak se o něj kdo staral. Zapátrejte v servisní historii. Někdy se vyplatí připlatit si za mladší a méně jeté auto, kilometry jsou v případě Focusu poměrně zásadní.
Celkové hodnocení
Foto: FavCarsFord Focus třetí generace kombinuje každodenní použitelnost s praktičností, pohodlím a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nabídka na trhu ojetin je velká, takže obejděte několik nabídek, ať si uděláte představu o situaci na trhu. Jakkoli diesel slibuje nízké provozní náklady, zejména motor 1.6 TDCI umí být dírou na peníze, když koupíte špatný kus. Z hlediska dlouhodobého provozu je rozhodně lepší dvoulitrový turbodiesel, který není tak citlivý na zacházení a nevyžaduje tak časté výměny oleje, i když mu samozřejmě dělají dobře. Pokud nečiní váš roční nájezd přes 20 000 km, kupte si raději benzínový motor, ideálně jednoduchou a velmi spolehlivou jednotku 1.6 16V. Trochu problém bývá její chudá výbava, ale v případě staršího Focusu vždycky platilo, že čím méně hraček na palubě, tím méně starostí. Naštěstí je poslední generace Focusu ještě poměrně mladá, ne tak opotřebovaná a v zásadě kvalitní a spolehlivá.