Měla to být jakási lidová dodávka, která si dělala velké ambice. V Asii se jí to jakž takž povedlo, nicméně na evropském trhu to byl prodejní propadák. Důvodem byla především velmi diskutabilní kvalita auta.
Automobilka Kia uvedla do prodeje model Pregio již v roce 1997. Automobil přišel na trh jak v zážehovém, tak vznětovém provedení. Úspornější dieselové varianty se samozřejmě vždy těšily většímu zájmu. Vůz se vyráběl do roku 2004, kdy jej nahradil stejnojmenný nástupce druhé generace.
První řada opouštěla brány továrny ve dvou verzích: třímístný van a šestimístné polokombi. Van disponuje nákladovým prostorem o objemu 5,6 m3 (délka ložné plochy 2750 mm), polokombi převeze náklad o objemu 3,6 m3 (délka ložné plochy 1780 mm). Nám se přřed časem dostalo do ruky provedení Van z roku 2003. Počítadlo ujeté vzdálenosti ukazovalo 147 000 km, na první pohled byl vůz v dobrém stavu, ale na ten druhý...
Bližší obhlídka totiž odhalila několik míst s počínající korozí. Proti té není Pregio dobře chráněno. Nadšeni jsme nebyli ani při pohledu do interiéru. Tomu vládne jednoduchá palubní deska, přehlédnout nelze podivné umístění řadicí páky na jakémsi boxu vystupujícím z podlahy. Vyšplhat se za volant vyžaduje zkušenosti horolezce. Stupačka pro levou nohu je totiž příliš vpředu a navíc je kluzká. Ještě větší drama nás ale čekalo, když jsme chtěli vůz opustit. Jako nejrozumnější se nakonec ukázalo seskakování. V zimě, kdy o námrazu není nouze, to ale může být docela riskantní.
Na místě posádky jsme se ale cítili rozhodně lépe, než bychom se tvářili jakožto automechanici. Motor je zde i pro běžnou údržbu velice těžko dostupný, protože se nachází pod sedadly. Mimochodem jsou dost těžká, takže se neodklápějí zrovna snadno a i pak je přístup k pohonné jednotce značně omezený.
Ani jízda nás nijak nenadchla. V kabině je značný hluk a navíc to vypadalo, že řízení s řazení předhání, kdo má větší vůle. To je bohužel poměrně častý jev u tohoto modelu. Setkat se lze i s vůlemi na pedálech. Samostatnou kapitolou byly brzdy, kterým se moc pracovat nechtělo. Jednu výhodu jsme ale i tak nalezli – velký rejd předních kol značně usnadňuje parkování a pohyb v úzkých městských uličkách.
Na co si dát pozor
Příznivé ceny ojetých vozů Kia Pregio nejsou jen tak. Automobil je méně odolný vůči opotřebení, což je u užitkového vozu dost podstatné. Běžná je vysoká spotřeba motorového oleje (někdy i litr na 1000 km), problémy bývají s elektroinstalací či nadměrně opotřebenou spojkou a tlumiči pérování. Nezřídka je zablokovaný pojezd sedačky, zasekávají se zámky nebo nefungují vůbec. Problémy také bývají s geometrií podvozku. Častý je také výskyt koroze, slabší brzdný účinek a únik motorového či převodového oleje.
Zdroj: Jiří Soukup; TUV Report