Jedním z nejžádanějších modelů v českých autobazarech je KIA Sportage. Atraktivní SUV, které by vám mohlo udělat spoustu radosti, nestojí moc peněz a jde o poměrně spolehlivý vůz.
Třetí generace SUV KIA Sportage znamenala pro korejskou automobilku obrovský posun po stránce kvality a jízdních vlastností. Z jindy podprůměrného auta, se stal plnohodnotný soupeř těm nejlepším vozům v segmentu a spoustu jich dokonce překonával kombinací atraktivního vzhledu, velmi dobrých jízdních vlastností, komfortu a kvality zpracování. Automobilka k tomu přidala dokonce sedmiletou záruku omezenou na 150 000 km. Zatímco některé služební a vytěžované vozy už překročily hranici 200 000 km, auta v rukou soukromníků mají na svém kontě výrazně menší nájezd. Setkáte se s vozy, které ještě neujely ani 100 000 km. Je to vidět na jejich stavu, stačí je umýt, vyčistit interiér a vypadají jako nové. je ale nutno pořádně vybírat a hledat vozy pouze s českým původem a janou servisní historií.
KIA Sportage se po stránce dílenské kvality zpracování opravdu povedla a například uvnitř působí podobně robustně jako koncernové vozy. Sice jsou místy ještě vidět levnější materiály, na kterých se šetřilo, ale nic nevrže a důležitá místa jsou kvalitní a odolná. Snad jen čalounění sedadel se u starších aut může prošoupat a plasty ve spodní části palubní desky jsou choulostivé na okopávání a poškrábání. Důležité ale je, že ergonomie ovládání různých funkcí je velmi příjemná. Jsou tu přehledné a srozumitelné velké knoflíky a při používání auta vás těžko bude něco rozčilovat a vytáčet k nepříčetnosti, což některé japonské, italské a francouzské vozy umí dovést až k absurdní škodolibé dokonalosti. Ne tak KIA Sportage, s tou je každodenní soužití bezproblémové a veskrze přátelské. Je to fajn auto.
Jízdní vlastnosti jsou v pořádku, a i když třeba taková Škoda Yeti nebo Volkswagen Tiguan jezdí trochu lépe, KIA pořád patří k tomu nejlepšímu, co se jízdních vlastností týče. Záleží ale na pneumatikách. Nebojte se proto investovat do skutečně prvotřídních gum. KIA Sportage si pak lépe poradí s drobnými nerovnostmi a nebude v zatáčkách tolik uskakovat. Navíc pomůžete i životnosti podvozku, který je robustní a solidní. Sice nepřežije humpolácké zacházení v těžkém terénu, ale na polní cestu k chatě s nějakým tím výmolem v pohodě stačí. Slabým článkem jsou snad jen brzdy základních verzí s pohonem předních kol, které mají horší účinek a životnost. Čtyřkolky pak mají výkonnější brzdovou soustavu.
Ačkoli jsou obecně ojeté dieselové motory zdrojem problémů, v případě SUV KIA Sportage je právě motorizace 2.0 CRDI 100 kW tou nejlepší. Je silná, spolehlivá a s manuální převodkou má přijatelnou spotřebu. Počítejte s tím, že v případě čtyřkolky budete jezdit za zhruba 7 až 7,5 litru. S automatem si pak tenhle diesel vezme i o litr víc, nicméně i to se dá přežít. Dvoulitrový diesel potřebuje opatrné zahřívání a dochlazování, stejně tak včasné výměny oleje. Rizikový je snad jen dvouhmotový setrvačník a EGR ventil, který se dá ale vyčistit a některé firmy nabízejí i jeho zaslepení. U hodně ojetých aut dejte pozor na turbo, ale zatím nejsou známé nějaké pravidelně se vyskytující katastrofální poruchy. Diesel 1.7 CRDI je pocitově slabý a hodí se snad jen velmi rozvážným řidičům. Navíc se neprodával ani s automatem, ani s pohonem všech kol.
Benzínový motor 1.6 GDI o výkonu 99 kW ujde, ale na dálnici mu brzy dojde dech a řekne si klidně i o devět litrů benzínu. Dvoulitry CVVT a silnější GDI sice slibují atraktivní dynamiku na papíře, ale ve skutečném světě moc pružné nejsou. Jsou také hlučné a žerou až deset litrů, zejména pokud máte čtyřkolku a automat. To si pak vezmou klidně i jedenáct litrů. U atmosférických benzínových motorů se občas vyskytuje problém, kdy se motor přepne do nouzového režimu kvůli selhání systému řízení emisí. Někdy ale stačí motor restartovat, případně provést reset závady přes diagnostiku. Známé je ale klouzání spojky motoru 1.6 GDI, kdy se na spojkový kotouč dostává olej z převodovky. Nicméně spotřeba oleje je všem motorům cizí. Pohonné jednotky, zejména u nás žádané diesely, jsou skutečně povedené a robustní. To platí i pro silnější motor o výkonu 135 kW sériově dodávaný s pohonem 4x4. Ten uděluje modelu Sportage skutečně příjemnou dynamiku.
A stěžují si majitelé ještě na něco? Ale ano, jenom to nejsou záležitosti typu „po patnácti tisících se mi roztrhl rozvodový řetěz, co mám dělat?“. Nejčastěji hlásí problémy s navigačním systémem, který zamrzá, nekomunikuje a nenabíhá nebo nenačítá data. Systém Bluetooth je prý také náladový a s některými telefony si nerozumí nebo je prostě nechce připojit. Vůbec konektivita je asi nejproblémovější stránkou tohoto SUV. Občas zlobí i USB port a 12V zásuvky. Jinak už toho moc není a většinou se jedná o detaily, které se prostě u ojetých aut někdy vyskytují. Někteří majitelé také doporučují ošetřit motorový prostor nějakým přípravkem proti hlodavcům. Že prý se k teplému motoru snadno dostanou a pak napáchají škody na kabeláži nebo na telepné a hlukové izolaci.
Celkové hodnocení
Třetí generace SUV KIA Sportage vyráběná od roku 2010 je velmi dobrá ojetina. Je to zkrátka kvalitní a robustní SUV. Je spolehlivé, příjemně se řídí, je pohodlné a neobtěžuje řidiče lacinými chybami. Na výběr je dost motorizací a verzí a můžete si vybrat, jestli chcete předokolku, čtyřkolku, manuál nebo automat. Jenom musíte vědět, že nelze šetřit na servisu. Potenciální zákazníci chtějí jasnou servisní historii a auto, o které se někdo staral. Rozhodně mu tedy dopřejte pravidelně nový olej a nejezděte s ním do moc náročného terénu. Polní cestu zvládne, ale na nějaké brodění se kamenitým korytem potoka tohle auto není.
Zdroj: Jiří Soukup; TUV Report