Ty tam jsou doby, kdy byl korejský automobil synonymem neustálých problémů. Dnešní KIA nebo Hyundai se kvalitou dotahují na evropskou konkurenci a v českých autobazarech se ojetá KIA stává velmi žádaným zbožím.
Pětidveřový hatchback cee’d byl představen na pařížském autosalonu již v roce 2006. O rok později pak výrobce rozšířil nabídku karosářských variant o praktické provedení kombi pod názvem Sporty Wagon (běžně se uvádí jen zkratka SW) a koncem roku i o velice pohledný, sportovně působící třídveřový hatchback „pro_cee’d“. Až do roku 2009 byly v nabídce tři zážehové a dva vznětové motory. Přitom už základní čtrnáctistovka nabízela výborný výkon 80 kW. To se však změnilo při modernizaci a faceliftu, kdy se pod kapotou cee’du objevil agregát 1.4 CVVT/66 kW, který už není tak čilý jako jeho silnější předchůdce. Do výroby se dostal také nový turbodiesel 1.6 CRDi/66 kW, tedy nejslabší ze vznětových motorů.
Další změna nastala o rok později, kdy z nabídky zmizely dvoulitrové agregáty a naopak přibyla další vznětová šestnáctistovka, tentokrát o výkonu 94 kW. Důvodem těchto obměn bylo zavedení přísné emisní normy Euro 5. Na trhu s novými vozy se Kia cee’d celkem úspěšně prosadila díky dlouhé záruce, pohlednému designu a příznivé ceně. Také mezi ojetinami láká na zajímavé ceny. Její největší handicap ale představují méně odolné siletbloky a následkem toho vznikající vůle na nápravách či řazení. Často tak vůz s 50 000 ujetými kilometry vyvolává dojem auta s mnohem větším kilometrovým proběhem, což mnoho zájemců odradí.
Pohonné jednotky v praxi
Jako velice zajímavou můžeme hodnotit čtrnáctistovku nabízenou do modernizace. Stejně jako další zážehové motory disponuje proměnným časováním ventilů CVVT a navíc i nemalým výkonem 80 kW. Díky tomu si s vozem bez potíží poradí, což se už nedá říci o později uvedené čtrnáctistovce (66kW). Na druhé straně nabídky zážehových agregátů stojí dvoulitr. Je silný i kultivovaný, ale s vyšší spotřebou benzínu nepředstavuje v dnešní době nějakou výhru. Turbodiesely jsou přirozeně nejúspornější. Zejména u automobilů s větším kilometrovým proběhem ale pozor na stav turba a vstřikovačů common railu. Jeden vstřik přijde v druhovýrobě zhruba na 10 000 korun, což jak jistě uznáte, není zrovna laciné. Naštěstí běžně se vstřikovači potíže nebývají.
Na silnici
Cee’d potěší dobrou nabídkou vnitřního prostoru, v případě kombi stojí za zmínku i velký zavazadelník o objemu 535 litrů. To hatchback převeze náklad o objemu 350 litrů. Posádka ocení také pohodlná sedadla a zejména řidič pak přehlednou a pohlednou palubní desku. Jízdní vlastnosti automobilu jsou ale jen průměrné. Podvozek pěkně tlumí nerovnosti, v zatáčkách si nevede zle, ale ani nijak nevyniká. Jednoznačné minus představuje nekomunikativní řízení. Mnoho ojetin má také vůle v řazení, což dokáže jízdu značně znepříjemnit. Vozidla s více jak 50 000 ujetými kilometry mají někdy i vůle na nápravách, a ty samozřejmě nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti. Občas se lze setkat i s automobilem, kterému povrzává interiér. Přitom nemusí mít najeto příliš mnoho kilometrů.
Časté problémy
Největším problémem cee’du jsou tedy různé vůle plynoucí z opotřebení. Objevují se například v táhlech stabilizátoru nebo čepech přední nápravy, ale i v silentblocích obou náprav. Také spojka má kratší životnost. Některé automobily mají problémy s dobíjením či akumulátorem, běžné je skutečně abnormálně vysoké opotřebení stěračů. Někdy odejde i jejich motorek či pohon ostřikovačů. Pozor si dejte také na stav elektrické výbavy, která nemusí být vždy stoprocentně funkční. Totéž platí i pro klimatizaci. Výhodu vidíme v dobré antikorozní ochraně karoserie, výfuk ale korozi podléhá. Můžete se setkat s vozidly, do nichž zatéká skrz opotřebené těsnění dveří – opět nemusejí mít nijak moc najeto. Elektronika některých aut žije vlastním životem, což je problém, který způsobí vrásky na čele i ostříleným opravářům. Z vlastní zkušenosti můžeme zmínit třeba výpadek stabilizačního systému. Po restartování automobilu vše pracovalo, jak má. Svolávací akcí výrobce řešil poruchy autorádií Siemens.
LÍBILO:
- příznivé ceny ojetin
- prostor pro posádku
- velký zavazadelník kombi
- povedený motor 1.4 CVVT/80 kW
- zdařilý design
NELÍBILO:
- rychlejší pokles hodnoty
- slabá zpětná vazba řízení
- slabší světlomety
- nižší odolnost vůči opotřebení
- u některých vozů pazvuky v interiéru
Zdroj: Jan Smékal; CarTrax, TUV Report