Znalci vědí, že Mazda je velmi spolehlivá značka a o modelu CX-5 to platí jakbysmet. Při správném používání a péči s ní do servisu totiž, až na výměny oleje a filtrů, téměř nemusíte. V autobazarech to není tak častý produkt, nicméně u značkových prodejců bez problémů pěkný kus s jasnou servisní historií bez problémů vyberete. Alternativou je i dovoz ze zahraničí, i tady ale doporučujeme nakupovat v dealerstvích značky a vždy vyžadovat k vozu doložení servisní historie. Tu by vám značkový servis mohl poskytnout i předem, bude-li znát VIN vozu. Povinnost poskytovat takové informace však samozřejmě servisy nemají, nejste-li majitelem vozu.
Foto: David ŽídekMazda CX-5 přišla na trh v roce 2011 jako odpověď na módní vlnu kompaktních crossoverů. Ta neopadla a jen tak neopadne, takže o tohle SUV bude zájem i na trhu ojetin. Mazda CX-5 je sice na trhu už šest let, ale pořád se prodává slušně a vypadá svěže. Ceny klesají poměrně zvolna, protože nových aut se neprodalo zas takové množství jako například u koncernu VW a ojeté japonské SUV láká vidinou vysoké spolehlivosti, kvality a dobrých jízdních vlastností. Přesto už tohle auto koupíte za polovinu ceny nového auta. Na test jsme si tentokrát půjčili nejsilnější provedení turbodieselu 2,2 l o výkonu 129 kW a s automatickou převodovkou. Bohatě vybavené auto s pohonem všech kol je z roku 2013, ujelo už docela solidní porci 148 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 450 000 korun.
Čtěte také: Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Foto: David ŽídekNa poměry kategorie SUV má Mazda CX-5 velmi dobré jízdní vlastnosti a působí spíše jako hatchback nebo poloterénní auto. Je ale cítit orientace hlavně na silnici. Řízení je i přes elektrický posilovač příjemné, přesné a má i trochu naznačenou zpětnou vazbu. Není to ale ten druh řidičské interakce jako třeba v Mazdě MX-5, je to prostě jen snadno ovladatelné a řidičsky přívětivé auto, za jehož volantem neusnete nudou. A dokonce mu i sluší klasický měničový automat, který řadí jemně, plynule, docela pohotově a nebojí se využít potenciál silného naftového motoru. Zajímavostí je logicky umístěná kulisa manuálního řazení od sebe dolů a k sobě nahoru jako v závodním autě. Příjemná je i ergonomie, i když některé detaily by mohly být lepší. Zejména ovládání navigace a palubního systému vyžaduje zvyk. Soužití s touhle Mazdou je ale snadné a více připomíná evropské než asijské zvyklosti. A místa je uvnitř dost, i na zadních sedačkách a v kufru.
Foto: David ŽídekOhledně spolehlivosti také není Mazda CX-5 žádný velký průšvih. Dřívější problémy s korozí starších modelů snad už japonská automobilka vyřešila. I německý AutoBild, který provedl test výdrže na 100 000 km, nenašel na Mazdě stopy, že by měla začít reznout. Tak snad se v tomto směru opravdu posunuly věci k lepšímu. Nejvíce otazníků pak visí nad motory, protože pohonné jednotky z rodiny Skyactiv přišly s velmi revolučními technickými prvky. Zatímco benzinové atmosférické jednotky přešly na velice vysoký kompresní poměr 14:1, u dieselů naopak komprese klesla na stejnou hodnotu. My jsme testovali diesel a v jeho případě se zatím žádné katastrofické scénáře neobjevují. Vše se ale samozřejmě odvíjí od servisní historie a zacházení. V naftovém čtyřválci 2,2 l je 5,1 litru oleje, takže myslete na včasné výměny, ideálně už po 15 000 km. Přejíždění nedělá starším dieselům dobře a hrozí pak u nich zakarbonování, tvorba kalů na dně olejové vany a potíže s DPF. Nový filtr stojí kolem dvaceti pěti tisíc, ale u správně provozovaného a servisovaného auta se stačí regenerovat. Díky nízké kompresi se naftový motor Mazdy obejde bez selektivní katalytické redukce (AdBlue).
Doporučujeme: Test ojetého SUV Honda CR-V III. generace
Foto: David ŽídekNejvíce otázek vyvolával (a stále ještě vyvolává) atmosférický benzinový motor 2.0 Skyactiv-G s vysokou kompresí a přímým vstřikem paliva. Mazda se snažila motor upravit tak, aby pokud možno odolával přirozené tvorbě karbonových úsad v sání, na ventilech a pístech. Záleží kus od kusu a praxe ukazuje, že nejvíce na zanášení karbonem trpí auta, která řidič extrémně šetří, používá nekvalitní palivo a oddaluje výměny oleje. Motor je potřeba občas pořádně protáhnout, aby se lidově řečeno „vypálil“. Jednou za čas také natankujte aditivovanou osmadevadesátku, ta dělá této benzinové atmosféře dobře. Podle Mazdy pětadevadesátka nevadí, ale tankujte aspoň kvalitní aditivované palivo. Stejně se ale dá očekávat, že kolem 100 000 km bude potřeba nechat profesionální cestou zbavit motor karbonových úsad. Investice je to za zhruba čtyři tisíce korun podle rozsahu práce. Jinak je ale atmosférický motor spolehlivý, pokud je používán s rozumem a především správně servisován.
Celkové hodnocení
Vlastně jediným choulostivým místem na Mazdě CX-5 může být podvozek, protože tohle není žádný teréňák a kdo ho používá v náročnějších podmínkách mimo zpevněné nebo aspoň uježděné cesty, může snadno něco poškodit. U každého SUV byste měli důkladně prověřit podvozek, zda někde auto nedostalo velkou ráno od kamene nebo jiné překážky. Asi se budete muset smířit s trochu horší kvalitou detailů v interiéru, který nemaskuje své stáří a používání tak dobře jako třeba vozy koncernu Volkswagen. Také prověřte u oficiálního zastoupení Mazdy, jestli se na vaše auto nevztahovala některá ze svolávacích akcí. První naftové Mazdy CX-5 a také Mazdy 6 musely do servisů kvůli aktualizaci softwaru, který chybně vyhodnocoval funkci mazání a házel chybové hlášky. Mazda CX-5 je ale ještě poměrně mladé auto, u kterého by se nemělo stát nic katastrofálního, pokud se o něj majitel stará. Dodržujte servisní plán a bude ještě dlouho sloužit. Skutečnou dlouhodobou spolehlivost diskutovaných motorů Skyactiv-G ale ukáže až delší čas. Prozatím nelze o jejich spolehlivosti vyvozovat nějaké sáhodlouhé závěry, ale to, že se v servisu prakticky neobjeví, také může o něčem svědčit. Zas tak málo jich totiž Mazda neprodala, aby byly vzácnější než šafrán.