Nissan má v nabídce jak ryzí off roady tak i silniční SUV. Kam ale zařadit model Pathfinder? Do off roadu Nissan Patrol má přeci jen trochu daleko, ale silniční SUV jako Murano to taky není. Podle nás je to takové SUV, které ale zvládne i offroadové disciplíny. V českých autobazarech se příliš nevyskytuje, celková nabídka čítá aktuálně asi 40 kusů, přesto se něco vybrat dá. Ojeté kusy z roku 2008 se dají aktuálně koupit za ceny od cca 150 tisíc korun, počítejte ale s nájezdem okolo 200 tisíc kilometrů. Při správně vedeném servisu však nemusí být ani takový nájezd problém a auto vám může bezproblémově sloužit ještě několik let.
Nissan již před lety správně postřehl, že je poměrně dost zákazníků, kteří poptávají auto s vizáží off roadu, ale do terénu vyjedou málokdy. Patrol tedy pro ně není vhodný a Murano se jim zdá příliš extravagantní a s benzínovým motorem náročné na provoz. A tady nastupuje Pathfinder, neboli hledač cesty. Název téměř dvojsmyslný. Za prvé vyjadřuje chuť auta hledat cesty k cíli mimo běžné silnice a za druhé úspěšný tah Nissanu při hledání skulinky na trhu.
Pathfinder okamžitě zaujme svojí velikostí. S délkou 4740 mm, šířkou 1850 mm a výškou 1865 mm (na 17“ kolech a se střešními ližinami) jde o skutečný kolos. Mohlo by se zdát, že ovládat takový tank nebude vůbec snadné, opak je však pravdou. Pod kapotou se nachází čtyřválcový vznětový turbodiesel o objemu 2,5litru, což není na první pohled nic moc, obzvláště, vezmeme-li v úvahu celkovou možnou hmotnost vozidla, tedy 2880kg. Po nastartovaní a rozjezdu však zjišťujeme, že auto zrychluje poměrně pružně, při využití všech šesti rychlostních stupňů jede docela tiše a spotřeba se i při živější jízdě pohybuje kolem deseti litrů nafty, což na takového mamuta není vůbec špatná hodnota. Také ovladatelnost a manévrovatelnost se blíží osobnímu vozu. Parkování a couvací manévry usnadňuje parkovací kamera, vysoký posaz zajišťuje výborný výhled z auta. Na rozdíl od Navary nenajdeme na rámovém podvozku tuhou zadní nápravu, ale nezávisle zavěšená kola. Kvůli světlé výšce cca 25cm se tak auto v zatáčkách sice více naklání, můžete si však dovolit přejet i skoro 50cm hluboký brod.
V terénu tohle monstrum zastaví máloco. Auto jsme testovali jak v přírodním terénu, tak i v Hummer centru a musíme říct, že běžného řidiče nemůže zaskočit žádná překážka. Limitujícím faktorem jízdy v terénu tak bude spíše řidičova nezkušenost a obava z poškození vozu, případně silniční pneumatiky, které například v řídkém bahně moc nefungují. S Pathfinderem lze zvládnout i terén, který najdete jen na tankodromu. K průchodnosti těžším terénem napomáhá také elektronický systém ovládání pohonu všech kol, který se ovládá spínačem v interiéru vozu. Můžete tak volit mezi klasickou „dvoukolkou“, systémem automatického přiřazení druhé nápravy při ztížených adhezních podmínkách, případně zvolit režim LOCK, ve kterém uzavřete mezinápravový diferenciál. Na silnici se pak cítíte jako král. Díky vysokému posazu máte dokonalý přehled o situaci kolem vás, což v pražském provozu výrazně pomáhá bezpečnosti jízdy.
Díky stupačkám se do prostorného interiéru nastupuje poměrně snadno, dámy by si však měly rozmyslet vhodnou obuv. Na lodičky to opravdu není. Prostorný interiér dává zapomenout, že sedíte v teréňáku. Naopak. Vládne zde velice komfortní atmosféra s nádechem luxusu. Kožená sedadla nabízejí dostatek pohodlí pro všech pět cestujících. V naší výbavě nechyběla ani navigace, dvouzónová klimatizace, xenonové světlomety, elektricky ovládané střešní okno, parkovací kamera, střešní nosiče, 17“ kola z lehkých slitin a další prvky komfortní výbavy. V zavazadlovém prostoru lze vyklopit z podlahy další dvě sedadla, hodí se však spíše na kratší vzdálenosti a pro osoby menšího vzrůstu nebo pro děti. Zavazadlový prostor je při sklopení třetí řady sedadel do podlahy přímo královský. Se základním objemem 515 litrů nebudete limitováni ani při rodinné dovolené na druhý konec Evropy.
Pathfinder není pouze autem pro drsné chlapy. Vzhledem k jeho snadné ovladatelnosti a elektronické výbavě pro snadné parkování, jej můžete snadno používat i pro každodenní ježdění v městském provozu. Jen to parkování bude problém.
Foto: favcars.com; netcarshow.com
Líbí:
- Design
- Výbava
- Ovladatelnost
- Průchodnost terénem
Nelíbí:
- Rezerva pod vozidlem
- Těžké víko pátých dveří