Kdo z podnikatelů nejezdil na počátku devadesátých let v Mazdě 626, jakoby nebyl. A který z taxikářů neměl v té době SEAT Toledo, ten se na trhu vůbec nechytal. Toledo bylo svého času tak žádané, že se za něj i uplácelo
Španělský liftback Seat Toledo přijel na trh už v roce 1991. Jde tedy o pořádně vousatou ojetinu, čemuž napovídá i fakt, že se řadí mezi ty nejlevnější vozy na trhu s ojetými automobily. V hledáčku jej mají nenároční motoristé, kteří chtějí prostorné vozidlo za nízkou cenu. Toledo se sice nevyrábělo s karoserií kombi, ale provedení liftback nabízí slušnou praktičnost díky dobře přístupnému zavazadelníku, který zde není vůbec malý.
Podle statistik spolehlivosti TUV Report je Seat Toledo první generace jedním z nejporuchovějších vozů vůbec
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Stáří vozu a nízké pořizovací ceny stojí za jeho výskytem především v soukromé inzerci. Pro autobazary většinou takto laciná auta nepředstavují zajímavý obchodní artikl, protože často nevyhovují z pohledu kvality. Samozřejmě i tak lze na Toledo první generace v autobazaru narazit. Většinou se ale jedná o mladší automobily v zachovalém stavu a s vyhledávanými motory pod kapotou.
Pohonné jednotky v praxi
V roce 1995 prošel vůz faceliftem a pod jeho kapotu se prvně nastěhoval turbodiesel 1.9 TDI/66 kW. Právě verze s těmito agregáty jsou vyhledávané pro svoji úspornost. Ze zážehových motorizací si pak nejlépe stojí o rok později uvedená šestnáctistovka o výkonu 74 kW. V témže roce se objevil i turbodiesel 1.9 TDI/81kW, který hodnotíme jako ideální motor pro Toledo. Ale zpět k benzinové šestnáctistovce. Jedná se o stejný agregát, jako se montoval do Škody Octavia. Stejně jako ve škodovce, tak i v Toledu platí za nejlepší zážehový motor.
V nabídce je ale i řada dalších starších motorizací. Automobily s těmito pohonnými jednotkami však nehledají nového majitele tak dobře jako výše zmiňované agregáty. Nezřídka se také potýkají se zvýšeným počtem poruch. Ani spotřeba nebývá nejpříznivější. To vše hovoří spíše pro modernější motorizace.
Na silnici
Již první pohled do interiéru zájemce ujistí, že v tomto voze se tísnit nebude. To platí i pro cestující na zadních sedadlech. Nabídka místa pro posádku je totiž velice dobrá a totéž můžeme říci o kapacitě zavazadelníku. Ten disponuje objemem 550 litrů. Jak jistě uznáte, taková hodnota uspokojí většinu motoristů.
Konstrukční stáří automobilu se však nezapře, a tak zde najdeme jen jednoduchou a tvarově zastaralou palubní desku z levně působících plastů. Všem nemusejí vyhovovat ani měkčí sedadla. Pokud je podvozek v dobrém stavu, tlumí nerovnosti opravdu solidně. Z hlediska jízdních vlastností ale zázraky čekat nemůžete. Nakonec podvozkové komponenty Toleda používal už Volkswagen Golf druhé generace, který se vyráběl od roku 1983. Mnoho ojetin má navíc vůle na podvozku a nezřídka i tlumiče pérování za hranicí životnosti, což znamená citelně podprůměrné chování vozidla za jízdy.
Časté problémy
Podle statistik spolehlivosti TUV Report je Seat Toledo první generace jedním z nejporuchovějších vozů vůbec. Navíc jej nezřídka trápí koroze, která napadá výfuk, ale i karoserii. Nejčastěji se s ní setkáte na lemech blatníků a prazích. Oblíbené turbodiesely 1.9 TDI se nezřídka potýkají s vadnou váhou vzduchu. Ta se běžně opravuje výměnným způsobem, což znamená investici přibližně ve výši 3.000,- Kč. Pokud odejde turbo, na repasované je třeba počítat s částkou zhruba pětinásobně vyšší. U všech motorizací se vyskytují úniky oleje, stejně tak se lze setkat s únikem oleje z převodovky. Opravdu časté jsou vůle na přední nápravě a výjimkou nejsou ani ložiska kol na konci životnosti nebo již zmiňované nadměrně opotřebené tlumiče pérování. Mnoho vozidel nabízených k prodeji má také značně opotřebenou spojku. Objevují se závady čerpadla posilovače řízení, zvlněné brzdové kotouče nebo prasklý držák alternátoru. Nepříjemný problém představuje zaseknutý zámek či nefunkční palivoměr.
Zdroj: Jiří Soukup; TUV Report