Jak se čekací doby na nová auta prodlužují a případně nejdou některé verze a specifikace ani objednat, obracející se zájemci o nové auto na trh ojetin, protože nabídka maximálně ročních aut s nízkým nájezdem se utěšitelně plní. Důvodem jsou výprodeje vozů z operativních leasingů, které si zájemci pronajímají obvykle na rok. Následně takové auto jde do prodeje a modelový příklad ojeté Škody Karoq ukazuje, že lze tohle žádané kompaktní SUV koupit o zhruba 100 tisíc korun levněji než nové, když má najeto do 20 000 km. Většinou ale spíše méně. Při tom se jedná o stále aktuální vůz, který je navíc ještě v tovární záruce.
Foto: David ŽídekNejlevnější Škody Karoq z roku 2019 jsou se základním tříválcovým motorem 1.0 TSI a stojí od přibližně 450 tisíc korun. Najeto mývají do 20 tisíc kilometrů, někdy i pod 10 000 km, a cena se liší podle výbavy. V absolutně základní výbavě není prakticky žádná ojetina a podobné nové auto by dnes po dorovnání výbavy stálo tak o 100 000 korun víc. S ostatními motorizacemi je to podobné. Diesel 1.6 TDI stojí od 520 000 Kč s tím, že s nájezdem do 20 tisíc km má spíše obyčejnou výbavu. Hezky vybavená auta v této relaci mají najeto tak 40 000 km. Ceny benzinových čtyřválců 1.5 TSI jsou podobné, začínají u 530 000 Kč. Nejdražší jsou diesely 2.0 TDI, které začínají u 630 tisíc korun a najeto mívají docela dost, už 40 až 50 000 km. Pořád jsou ale při dorovnání výbavy o zhruba 100 000 Kč levnější než zcela nové auto. Navíc tento vrcholný motor mívá vyšší výbavu a lze sehnat také s pohonem všech kol, což je auto, které jako nové stojí přes 800 tisíc.
Foto: David ŽídekVzácně lze už narazit na vrcholnou benzinovou verzi Karoq Sportline s motorem 2.0 TSI o výkonu 140 kW, která se jako ojetá dá koupit od 800 tisíc korun. Nový stojí ale skoro 900 tisíc, s nějakou tou výbavou navíc klidně necelý milion. Prověřovat techniku takového auta asi moc důkladně nemusíte, protože je to přeci jen stále skoro nové auto. Na rozdíl od starších a více ojetých aut se naopak zaměřte na drobnosti, kosmetické vady, oděrky a různá poškození interiéru. To jsou věci, které pak pomohou při vyjednávání o ceně, protože u ročních vozů si přeci jen kupující na hezký stav potrpí. Škrábance laku, odřené ráfky, poškozená okna, zničištěný interiér... to všechno výslednou hodnotu auta snižuje.
Foto: David ŽídekSamozřejmě proveďte testovací jízdu, ale zaměřte se hlavně na kontrolu dokumentace. Některé společnosti poskytující pronájem vozů totiž nemají servisní historii moc důkladně vedenou a může se stát, že poruší některou z podmínek, kterou si značka podmiňuje trvání tovární záruky. Nejlepší je si vyžádat VIN kupovaného auta a oslovit značkový servis, který ověří, zda tovární záruka na vůz stále platí. Servisy také ověří, zda vůz nebyl předmětem nějaké svolávací či servisní akce a zda byla provedena. Obvykle se také dá takhle snadno zjistit, jestli už vůz nebyl v minulosti bouraný. V historii vozu by také měly být záznamy o provedených servisních prohlídkách a pokud tam žádný není, je vždy lepší preventivní servis udělat. Obvykle je potřeba jen nechat vyměnit olej v motoru, různé filtry a můžete hned jezdit. U aut s nájezdem do 20 000 km se opravdu nic dalšího řešit nemusí. Opotřebovaní brzdy či spojka naznačí, že auto rozhodně nebylo provozováno standardním způsobem, případně je stočené!
Pokud má totiž někdo auto na operativní leasing s omezeným nájezdem třeba na 20 000 km za rok, může se stát, že nájezd výrazně překročil, třeba o 30 000 km. Protože by ale musel překročené kilometry platit, nechal někde auto tzv. "stočit" pod smluvních 20 000 km. Pořád se mu to vyplatilo. Takhle se s auty podvádí skoro všude. Právě stav spotřebních věcí, jako jsou třeba pneumatiky a brzdy, napoví, zda budou udávané kilometry u ročního auta s nízkým nájezdem sedět. Za 20 000 km ojedete gumy a brzdy na supersportovním autě, ne na městském SUV s tříválcem.
Roční auta mají spoustu výhod. Vlastně se jedná téměř o nový vůz, na kterém se ještě stáří a neurvalé zacházení nestačilo projevit. Pokud se budete držet konzervativního servisního plánu, auto pak bude spolehlivé a vydrží vám dlouho. Počáteční propad hodnoty zaplatil někdo jiný, takže koupě může vyjít opravdu velmi výhodně a až budete auto za několik let prodávat, nebudete na něm tratit tolik co při koupi zcela nového vozu.