Poslední scouty po faceliftu z roku 2017 a mladší jsou v nabídce českých autobazarů spíše vzácností. Jejich majitelé nemají důvod se aut zbavovat. Automobilka totiž ještě nezveřejnila ceny scouta čtyřky, ale je téměř jisté, že bude znatelně vyšší. Škoda Octavia III Scout se totiž právě nachází v přechodovém období mezigenerační obměny. Výroba starého modelu se utlumuje a na nový se teprve čeká. Jaká je aktuální nabídka na trhu? Na starší, a tedy levnější ojetinu čtyřokého scouta jen tak nenarazíte. Poslední scouty po faceliftu z roku 2017 a výš v ceně od 500 do 600 tisíc jsou v nabídce bazarů vzácností.
Foto: Luděk KortusMajitelé zřejmě nemají důvod se jich zbavovat. I když je možné si zatím posledního scouta ještě objednat z výroby, ve skladových zásobách dealerů můžeme narazit na cenově výhodnější modely vozů s čistým techničákem. Aktuálně největší výběr posledních scoutů je v předváděcích modelech z loňského roku, které mají najeto do 20 tisíc kilometrů. Ceny nových skladových a ojetých předváděcích vozů se překrývají v závislosti na výbavě od 750 tisíc až přes 1 milion korun. Leckde budou možná ochotní nabídnout nějakou slevu. Hodně lidí spekuluje, zda si má pořídit výběhový model s velkou cenovou výhodou nebo počkat na model nový a slevit z některých nároků na výbavu. Například budoucí scout IV bude poprvé k dispozici jtaké ako předokolka s nízkoobjemovým benzínovým motorem. Jsou lidé, kteří mají jasno a čekají na nový model. Ale pak jsou lidé, kteří jsou rozhodnuti, že udělají dobrý kšeft s právě končícím modelem a čekají do poslední chvíle, co udělají ceny. Kdo z nich udělá lépe?. Z hlediska image a technologií na palubě určitě ti první, z hlediska peněz a užitné hodnoty pak ti druzí. Každý si najde argumenty k obhájení svého stanoviska. I když sám bych volil nový vůz, dnes bych se chtěl postavit na stranu těch druhých. Trochu si započítat a podělit se o to, jaké jsem měl z momentálně posledního skauta dojmy.
Foto: Luděk KortusTak nejdřív k těm počtům. Výrobce ještě nezveřejnil ceny scouta čtyřky, ale rozhodně půjdou v porovnání s trojkou nahoru. Když na trojce ušetříte při nákupu, nebude mít při následném prodeji nižší cenu než čtyřka? Odpověď zní, že prodejní cena bude nižší, ale otázka je o kolik. Obecně auta ztrácejí na ceně nejrychleji v prvních letech a pak cenová křivka klesá pozvolněji. Největší rozdíl v ceně při následném prodeji mezi trojkou a čtyřkou scoutem byste pocítili, pokud kupujete auta na dva na tři roky. Jestliže si auto ponecháte delší dobu, případná ztráta zůstatkové hodnoty oproti čtyřce se začne s časem zmenšovat. Navíc, s ohledem na současnou situaci na trhu ojetin, je docela dobře možné, že časová cena auta bude třeba po pěti letech vyšší, než by se dalo očekávat. Důvodem budou především zdražující se nové vozy a tím pádem i vyšší ceny ojetin obecně.
Foto: Luděk KortusVysvětlím na příkladu. Představte si, že za sedm let nastane podobná situace, jakou můžete vidět na relativně malém vzorku v bazarech právě dnes. Z rozdílu dnešních cen dvojky a trojky můžeme zhruba odvodit očekávaný rozdíl v zůstatkových hodnotách trojky a čtyřky. Nejdražší Škoda Octavia II Scout, 2.0 TDI 103 kW, DSG z roku 2013 stojí 260 000 Kč a nejdražší Škoda Octavia III Scout 2.0 TDI 135 kW, DSG z roku 2014 stojí 337 000 Kč. Oba vozy mají podobný nájezd okolo 150 000 km. Ti, kteří tenkrát koupili scouta dvojku těsně před mezigenerační obměnou, mají prodejní cenu o 80 000 korun nižší. Pro jednoduchost si řekněme, že je to 10 procent z pořizovací hodnoty. I když odhad budoucího rozdílu v zůstatkových cenách není úplně přesný, dává nám představu o tom, že už 10 procent sleva tento rozdíl smaže. A takovou slevu, zvláště u předváděček, by v těchto dnech neměl být problém nalézt.
Foto: Luděk KortusA teď k dojmům z auta. S vozem Škoda Octavia III Scout 2.0 TDI, 135 kW, 4x4, DSG 7, jsem absolvoval cestu na východní Slovensko. Na místě jsem vyrazil na několik stokilometrových výletů. Do velké míry jsem s ním tedy srostl. Sedačky sice nejsou dole z největších, ale pohodlí vylepšuje vzduchová bederní opěrka a možnost nastavit si symetrické opření loktů. Za jeho hlavní výhodu na dlouhé cesty však považuji dostatečně silný motor, který hravě zvládá i vyšší rychlosti. V cizině ale člověk jezdí podle předpisů, takže spotřeba se pohybovala kolem 6 litrů. Bylo fajn přepínat si jízdní režimy podle situace. Scout je stavěný na špatné cesty. Vyšší světlá výška znamená i delší zdvih, a to přináší oproti normálním oktávkám vyšší komfort. Přitom se v zatáčkách nenaklání a díky víceprvkové zadní nápravě dobře drží v oblouku. Na hrbolatých silnicích mu neposkakuje zadek a u naloženého vozu se pohodlí ještě zvyšuje.
Foto: Luděk KortusV genech má scout obrovský kufr. Tady byl vylepšený ovládáním pohybem nohy. Na současné úrovni, bez jakýchkoliv známek zastarání v porovnání s novější produkcí, je infotainment s hudbou a navigací, adaptivní tempomat s aktivním vedením v pruhu. V noci svítí LED hlavní světlomety s automatickými dálkovými, čímž odpadá otravné přepínání na tlumená světla. Po ránu jsem nemusel škrábat vyhřívané čelní sklo. Volant a sedačky byly také vyhřívané, takže mi ani nevadilo, že jsem opakovaně zapomínal dálkově spustit nezávislé topení. Sečteno a podtrženo poslednímu scoutovi bude ještě dlouho trvat, než morálně zastará, i když na silnicích budou jezdit novější čtyřky. Někomu se hranatější Kabaňův design může dokonce líbit víc. Je to dobrá koupě především pro ty, kteří netočí auta po dvou třech letech, ale budou si ho chtít nechat jako parťáka na delší dobu. Ze zachovalých a opečovávaných kusů pak budou hodnotné ojetiny, i když budou mít najeto přes 300 tisíc kilometrů.