Škoda Favorit byla před rokem 1989 nedostatkové zboží na které se stály stometrové fronty a nabízely úplatky. Po více než třiceti letech se Favorit opět stává vyhledávaným vozem a prodává se i za 150 tisíc korun. Přitom v době uvedení do prodeje stálo auto cca 85 tisíc korun. V té době to ale byly nepředstavitelné peníze a první škodovka s předním náhonem tak byla pro většinu českých řidičů nedostižným snem. Aktuálně je na českých inzertních serverech cca 20 Favoritů od ceny v cenách 25 - 150 tisíc korun a stává se z něj youngtimer se zajímavým investičním potenciálem, za který jsou sběratelé ochotni i připlatit.
Foto: Jan Smékal; ŠKODA AutoPůvodní model Favorit nesl označení 136. Dva roky po jeho uvedení přišel do prodeje typ 135 vybavený slabší pohonnou jednotku, avšak schopnou spalovat i 91 oktanový benzin. Kromě toho dostal zkrácené převody. Současně byl představený i odvozený užitkový automobil pickup. Ten nabízel hned tři varianty řešení nákladového prostoru, což bylo v tehdejší době naprosto fantastické. Jezdil s plátěnou nebo pevnou nástavbou a také byl dodáván pouze s nekrytou korbou. Záhy se mnohé české firmy pustily do výroby dalších speciálních nástaveb. V roce 1991 se Favorit podrobil faceliftu, jež prozrazuje hlavně změněná přední maska. Zároveň byla výroba rozšířena o provedení kombi pod jménem Forman. Vůz je proti hatchbacku o 35 cm delší a automobilka za něj požadovala o 35 000 korun více než za krátký model.
Po dalších dvou letech výroby se modelová řada dočkala modernizace, která byla podpořena masovou reklamní kampaní. Dodnes se mnohým z nás určitě vybaví Favorit pokrytý vlaječkami a neuvěřitelně nadšený muž, jež je na místa úprav přichytával. Mezi tehdy zavedené inovace kromě jiného patří lepší antikorozní ochrana, rozšířený rozchod kol obou náprav, nové a odolnější akrylátové laky, montáž jiných zadních bubnových brzd (vyráběných koncernem Volkswagen), vyztužení dveří a docílení plného otevírání bočních okének (doposud se dala skla stáhnout jen ze 2/3). Velice důležitou změnou prošel také motor, jež dostal systémem jednobodového vstřikování paliva a katalyzátor výfukových plynů. Favorit se vyráběl do roku 1994, kdy jej nahradila Felicia. Forman se montoval ještě o rok déle, pak na jeho místo přišla Felicia Combi. V témže roce vyjel i nástupce užitkového modelu pickup, tentokrát postavený na platformě Felicie.
Pohonné jednotky v praxi
Všechny nabízené motory mají objem 1,3 litru a osm ventilů. Do modelu 136 se montoval zážehový čtyřválec o výkonu 46 kW. Později uvedenou variantu 135 pohání jeho slabší verze 1.3/43 kW. Motory nijak nevynikají a nelze o žádném z nich mluvit jako o lepším. Chybovat ale můžete volbou verze 135 Le/LSe. Ta nebyla v ČR prodávána, šlo totiž o exportní model opatřený elektronickým karburátorem a katalyzátorem. Nicméně později se sem tyto vozy dostaly cestou individuálních dovozů. Právě elektronický karburátor se stal zdrojem častých problémů, proto je lepší tuto verzi obejít velkým obloukem. Modernizace přinesla jednobodové vstřikování. Takto vylepšené motory se nabízely ve dvou variantách o výkonech 40 a 50 kW. Díky nové koncepci přívodu paliva do spalovacích prostor a montáži katalyzátorů splňují emisní normu Euro 1 či dokonce Euro 2 – v závislosti na užitém katalyzátoru. Vozy s neřízeným na vyšší emisní normu než Euro 1 nedosáhnou.
Ideální volbu představuje nejsilnější varianta 1.3i/50 kW nabízející obstojnou dynamiku. Rozhodně nelze doporučit pohonné jednotky bez vstřikování. Všechny motory se potýkají s hlučným rozvodovým řetězem. To však nemá na funkčnost vliv. Horší je časté praskání těsnění pod hlavou motoru a kroucení a samotné hlavy.
Na silnici
Jízdní vlastnosti Škody Favorit či Forman byly ve své době hodnoceny českými motoristy hodně vysoko. V porovnání s tehdejší zahraniční produkcí by ale neobstály. Vždyť modelová řada Favorit neměla ani přední příčný stabilizátor. Přesto najdeme přetrvávající výhodu těchto vozidel a to v podobě nabídky vnitřního prostoru. V tomto směru si opravdu není na co naříkat, zejména pokud je řeč o kombi Forman. Zavazadelník Favoritu převeze náklad o objemu 253 litrů, Forman zvládne 400 litrů. Při svém uvedení na trh touto hodnotou český národ chalupářů zcela uchvátil a ani dnes to není vůbec špatné číslo. Palubní deska z tvrdého plastu tvarově zastarala znatelně více než exteriér. Minusem je i špatné odhlučnění interiéru a z dnešního hlediska moc neobstojí ani nedostatečně tvarovaná sedadla postrádající kvalitní boční vedení těla. Na druhou stranu zajistí slušné pohodlí.
Časté problémy
Zcela běžným problémem jsou úniky olejových náplní. Nejde jen o únik motorového oleje, ale i převodového, který často prosakuje okolo simerinku řazení. Daleko větší problém ale představuje koroze karoserie, podvozku a výfuku. Typickými místy, jež napadá, jsou lemy blatníků, prahy a oblast pod nohama cestujících vpředu, kde je spoj podlahy (podlaha zde může praskat). Mnoho vozidel má vůle v uložené předních ramen i zadní nápravy. Vyskytují se i v čepech. Pozor si dejte také na netěsnosti vodní pumpy, závady brzd či problémové startéry. Další z mnoha potíží může přijít v podobě vzpěr pátých dveří vypadávajících ze svého ukotvení. Důvodem je změna sklonu čepu, na kterém je vzpěra uchycena. Děje se tak následkem koroze, jež materiál oslabí a následně dochází k deformaci. Výjimkou nejsou ani poruchy světel nebo průnik vody do interiéru přes špatné těsnění dveří či střešního okna. pickup mnohdy trpí únavou odpružení zadní nápravy, což je následek přetěžování. Objevují se také nefungujícími zámky nákladových prostorů nebo vylámané panty dveří nástaveb.
LÍBILO
- široká nabídka ojetin
- jednoduchý servis
- velký prostor pro posádku
- nízké ceny náhradních dílů
NELÍBILO
- velmi nízká bezpečnost v případě nárazu
- absolutně nedostatečná ochrana proti korozi
- laciné materiály interiéru
- velmi slabé dílenské zpracování
- opravdu strohá nabídka motorů