Třetí generace Octavie je žádaná ojetina. S motorem 1.2 TSI představuje navíc dobrou volbu pro spořivé řidiče. S automatem ojetou Octavii 1.2 TSI však raději neberte. Sedmistupňové DSG totiž hrozí po 100 000 km drahými opravami. Manuální převodovka tomuhle autu totiž docela sluší a ani nijak zásadně neovlivňuje spotřebu. jerstliže ale bez automatu nemůžete být, hledejte vozy s nízkým nájezdem a vždy jen u prověřených, nejlépe značkových, prodejců, kde vám předloží detailní servisní historii vozu. my jsme testovali auto z roku 2014. které mělo najeto lehce přes 60 tisíc kilometrů.
Foto: favcars.comŠkoda Octavia třetí generace je v současnosti nejprodávanější auto u nás. Každé desáté nové auto registrované v Česku je právě Octavia. V nabídce ojetin je tak opravdu nadprůměrný dostatek aut, což poskytuje zájemcům velice široké možnosti výběru. Zatímco u většiny ojetin je spíše důležité brát to, co je v dobrém stavu a s jasným původem, u Octavií si můžete mnohdy vybírat i mezi barvami, výbavou a dalšími detaily. Přesto by nikdo v ostražitosti neměl polevit a stále hledat jen v nabídce zavedených prodejců ojetých aut. Kupovaná Octavie musí mít nejen naprosto transparentní minulost, ale také úplnou servisní historii. Jde o případné uplatňování budoucích záruk a udržení hodnoty vozu pro další prodej. I když se kultura prodeje ojetin u nás zlepšuje, už se zase množí chytráci, kteří chtějí vydělat na prodeji bouraných a stočených vraků ze zahraničí s falšovaným původem. Takže postupujte stále opatrně.
V aktuálním testu ojetiny se podíváme na Škodu Octavia se základním zážehovým motorem 1.2 TSI o výkonu 63 kW a s pětistupňovou manuální převodovkou, kterou jsme si půjčili na test. Vůz z roku 2014 ujel zatím necelých 62 000 km a prodejce za něj chtěl 244 000 Kč. Jedná se sice o základní výbavu Octavie, ale vadí to? Tohle není žádná leštěnka pro novináře narvaná drahými zbytečnostmi po strop. Tohle je naprosto normální obyčejné auto, která si lidé kupují za vlastní peníze. Navíc ve výbavě je všechno, co člověk potřebuje. Klimatizace ani elektrická okna vpředu tu nechybí, centrální zamykání je samozřejmostí a úroveň pasivní bezpečnosti je i v základní výbavě na velmi vysoké úrovni. Co víc vlastně člověk ke spokojenému životu potřebuje? Základní rádio ujde, palubní počítač je tu také a odkládacích míst najdete v interiéru dost.
Foto: favcars.comJednoduchá výbava vždycky také znamená minimum potenciálních problémů. Dobrou zprávou ale je, že třetí generace Octavie není problémové auto. Vzadu je jednoduchá vlečená náprava, která představuje z dlouhodobého hlediska rozhodně spolehlivější a servisně méně náročné řešení než komplikované nezávislé zavěšení, které měla standardně minulá generace. Sice na průměrné silnici trochu poskakuje, ale více to vynikne s nesmyslně velkými koly s nízkým profilem pneumatik. Nechte na autě základní pneu s rozměrem 195/65 R15 a nerovnosti bude filtrovat slušně. Pokud jde o spolehlivost základního motoru 1.2 TSI, ani zde se není čeho bát. Počáteční problémy se podařilo vyřešit v rámci záruk nebo servisních akcí. Rozvody jsou zde již řemenové a motor už také nemusí při dálničním kalupu chladit katalyzátor obohacením směsi. Reálně tak jezdí za méně než šest litrů, aniž by se musel řidič nějak snažit.
O dynamiku se není třeba obávat. I základní provedení jede velice slušně, točivý moment je dostatečný a v pocitu pružnosti a ochoty je tenhle motor živější než starší atmosférická šestnáctistovka v minulé generaci Octavie. A určitě je čtyřválec příjemnější a řidičsky uspokojivější než nový litrový tříválec TSI. Nemá totiž takový schodovitý průběh výkonu, neduní pod zátěží a popojíždění je s ním mnohem příjemnější. Pro spokojený život s tímto čtyřválcem 1.2 TSI pak stačí tankovat kvalitní palivo s aditivy, měnit olej nejpozději po roce nebo 15 000 km a chovat se k motoru s citem za studena. Snad jen ohledně slibů o bezúdržbovém rozvodovém řemenu bychom nevěřili a s nájezdem kolem 160 000 km bychom doporučili kontrolu a snad i preventivní výměnu, ať je na dalších deset let klid.
Celkové hodnocení
O třetí generaci Škody Octavia se nic převratného napsat nedá. Chtěli jsme si ověřit, že motor 1.2 TSI naprosto stačí běžným potřebám většiny lidí. Je úsporný, kultivovaný a spolehlivý a jízda s ním je příjemnější než s trochu hrubým a rachtavým nafťákem 1.6 TDI. Z hlediska provozních a servisních nákladů právě od motoru 1.2 TSI očekáváme nejnižší výdaje. Kdo toho najezdí málo, dejme tomu do 20 000 km za rok, asi ani nemá moc smyslu o naftě uvažovat. S reálnou spotřebou jen o maximálně litr horší než u naftové jednašestky se to riziko drahých oprav a nutných investic do dieselu 1.6 TDI moc nevyplatí. Snad jen, pokud si dokážete se svým vysokým ročním nájezdem spočítat, že se vám diesel vrátí na spotřebě. Pak by mohl dávat smysl. Na závěr ale ještě jedno malé doporučení. S automatem Octavii 1.2 TSI raději neberte. Sedmistupňové DSG hrozí po 100 000 km brutálně drahými problémy, které po záruce nikdo řešit nechce.