V dnešní době se může tohle auto zdát jako přežitek, ale stále je dost nadšenců na to, aby kupé Subaru BRZ a Toyota GT86 mohla existovat. Koncepce s atmosférickým motorem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol prostě funguje
I přes menší kupní sílu se dokázala tato kupé prosadit rovněž na našem trhu, vždyť v tehdejší cenové relaci nic kromě Mazdy MX-5 nebylo. Nissan 370Z byl už dost drahý a šestiválcová BMW se přestala vyrábět. Klasických sportovních aut je tak na trhu opravdu málo, a když pak chcete něco relativně moderního s rozumným nájezdem a stářím bez koroze a nadměrného opotřebení, zůstává BRZ a GT86 jako jediná volba v kategorii kupé.
Není snad v současné době mezi ojetinami lepší tip na sportovní auto za relativně slušné peníze
Martin Foltýn; CarTrax
V současné době je i u nás na trhu ojetin několik slušných aut. Ceny začínají u částky 400 000 Kč, přičemž mezi 500 a 600 tisíci Kč je už docela dobrý výběr. Sice ty nabídky nemůžete přehazovat vidlemi, ale není úplně nutné brát jen to, co je. Vždycky lze pak hledat i v zahraničí, navíc servisy Subaru a Toyota jsou celkem ochotné pomáhat s prověřením dovezených aut. Řešením prověření auta pak může být i odborná fyzická prohlídka vozu například v jednom z 350 CarTrax pointů, které provozuje česká společnost CarTrax.
Ceny ojetin se odvíjí od jejich celkového nájezdu, původu a historie. Česká auta s malým nájezdem budou vždycky drahá, nejlevnější jsou individuální americké dovozy (taková auta mají často na kapotě logo Scion, i když je to v zásadě ten samý model). Technika je vždy stejná: vpředu je plochý čtyřválec 2,0 s duálním vstřikováním (přímé a nepřímé) o výkonu 147 kW. Převodovka byla klasická šestistupňová manuální, ale docela dost aut se prodalo i se šestistupňovým automatem.
Naprostá většina aut má pak vzadu samosvorný diferenciál, jen ty nejlevnější verze se prodávaly bez něj (poznáte je třeba podle malých 16“ kol, nemají vpředu mlhovky a chybí jim zadní spoiler). Pro nezájem ze strany kupujících je ale značky přestaly nabízet, takže většina ojetin bude mít samosvor, 17“ kola a lepší výbavu.
Japonské sporťáky přitahují tuningovou komunitu a i modely BRZ a GT86 šly upravovat pomocí nejrůznějších aftermarket dílů a kitů. Dokonce i značky Toyota a Subaru nabízely sady originálních dílů a vylepšení. Subaru například prodává kompletní sadu pro úpravy podvozku, sportovní výfuk a další doplňky. Když už tuning, šli bychom cestou značkových dílů, protože některé neznačkové úpravy mohou způsobit problémy na STK.
Pozor na zásahy do motoru a převodovky, protože to se na spolehlivosti nemusí moc pozitivně projevit. Pár aut má zabudovaný kompresor, který zvedl výkon na 250 až 300 koní, ale většinou to odnesly písty a motor začal rychle brát olej. Nevydrží pak ani sériová převodovka. Dost aut má také jiný diferenciál s kratším převodem. Ten sice ocení ti, kteří jezdí pravidelně na okruh, ale na dálnici jsou pak zvýšené cestovní otáčky k vzteku a roste zbytečně spotřeba. Je to o preferencích a nejlépe si hodnotu samozřejmě udrží zcela originální auta bez zásahů tunera.
Jinak je ale plochý čtyřválcový motor 2,0 l velmi spolehlivý. Subaru a Toyota mají přísný servisní plán, který žene auta do servisu každý rok a pečlivější majitelé mění olej v motoru i častěji než po 15 000 km. Ostřejší používání auta si říká o častější výměny oleje, klidně po 6000 až 10 000 km nejpozději. Každé dva roky by se měl měnit olej v diferenciálu, jednou za čtyři roky potom i v převodovce.
Ještě je potřeba připomenout, že motor potřebuje benzín s oktanovým číslem 98. Dlouhodobý provoz na pětadevadesátku znamená pokles výkonu (měření na válcových zkušebnách ukazuje pokles o zhruba 20 koní). Navíc je tu riziko poškození motoru klepáním, tedy předčasnými samozápaly, při vysokém zatížení. S průměrnou spotřebou mezi 8 a 9 l na 100 km ale tohle auto do peněženky moc velkou díru neudělá, ani když budete tankovat aditivovanou stovku. Ani ceny servisu nejsou nijak přehnané a vlastně nevybočují z relací běžných značek. Klasická servisní prohlídka na sportovní Subaru a Toyotu stojí zhruba stejně jako servis obyčejné Octavie.
Pozor ale na dovozy prvních ročníků z USA. Na vozy modelového roku 2013 byly vyhlášeny svolávací akce na výměnu ventilových pružin a také řídící jednotky. V Evropě takové vozy prakticky nejsou, ale individuální dovoz je sem dostat mohl a není vůbec jisté, jestli tyto vozy svolávací akcí prošly. Je potřeba to v servisu před koupí ověřit. Stačí vám k tomu VIN kupovaného auta.
Elektronika v těchto autech problémová není vůbec. A celkově i mechanika Subaru BRZ a Toyoty GT86 je velmi spolehlivá. S nájezdem přes 100 000 km je ale potřeba počítat s už trochu unaveným podvozkem, běžně mají ojetiny rychle opotřebované brzdy a spojku, stejně tak i pneumatiky. Je to zkrátka dáno tím, jak se s autem jezdí. Při zkušební jízdě pořádně vyzkoušejte převodovku, jejíž oprava také není nic levného. Vůbec nejlepší by ale bylo domluvit se se značkovým servisem nebo specialistou a auto mu před koupí odvézt na prohlídku.
Spotřební věci se dají opravit a docela levně koupit (sada kvalitních sportovních pneumatik na tenhle vůz stojí 10 000 korun a ne dvojnásobek jako na jiné modely s velkými koly) a pokud nemá auto za sebou špatně opravenou bouračku, nelze jeho koupi rozmlouvat. Moc lepší sporťáků už na trhu není a s tímhle autem si užijete opravdu spoustu zábavy za velmi rozumné peníze.