Když jsem v roce 2015 přijížděl na testování nové Vitary do lomu Homolák, viděl jsem na dně trať pro motorky, čtyřkolky a offroady. Překážky nevypadaly nijak náročné. To jsem ale netušil, že se k nim budeme spouštět přes hrany, které vykusují do pískové hory těžební stroje. Ojetou Vitaru z roku 2015 dnes pořídíte za cenu od cca 300 tisíc. Počítejte ale s nájezdem 150 tisíc kilometrů a více. Mladší auta jsou už podstatně dražší, ale investice do prověřené ojetiny s jasnou servisní historií a menším nájezdem se rozhodně vyplatí. Vozy totiž nezřídka sloužily jako skutečné pracovní stroje a jejich technický stav tím může být značně poznamenán.
Foto: SuzukiNa plošině v lomu na mne čekala krásně ušpiněná a zaprášená nová Vitara. První dojem je, že má v sobě něco ze Subaru Forester a něco z Range Roveru Evoque. A připadá mi větší a odhodlanější než její předchůdkyně. Vedle sorenta, qashqaie nebo ix35 rozhodně nezanikne. Otevírám dveře a civím na tu pískovou spoušť uvnitř. Dotykový displej pokrytý prachem a na něm tahy po prstech. Zjevně si ten den užila velké rodeo. Místa vpředu je dostatek. Vzpomněl jsem si na stísněnou první Vitaru, kterou oceňovali všichni, co měli něco do činění s terénem. Lesníci, myslivci i pravověrní příznivci off-road. Když jste ale tenkrát chtěli rychlé a pohodlné SUV, museli jste změnit značku, třeba Mitsubishi Pajero.
Foto: SuzukiDilema vyřešila Suzuki modelem Grand Vitara. Ta už jezdila lépe po silnici, ale nepřitáhla už tolik „terénních“ zákazníků. Vzhledem ke správné reakci na vývoj trhu to ale nijak nepoznamenalo tržby. Suzuki se významnou měrou podílela na boomu SUV v 90. letech i v prvním desetiletí po roce 2000. Na našem trhu podíl není velký, ale celosvětově se od všech modelů Vitary prodalo téměř tři milióny kusů. Zákazníci mohou volit dnes stále více populárnější verze 4x2 s poháněnou přední nápravou a nebo s technikou 4x4. Jak pro terén, tak pro silnici je velkou výhodou nízká pohotovostní hmotnost Vitary - 1075 kg. Například Audi Q3 4x2 má pohotovostní hmotnost přes 1500 kg.
Foto: SuzukiPřed prudkým sjezdem po stěně lomu mne instruktor ubezpečil, že nemusím brzdit, že je tam asistent. Zkusil jsem obojí. Bez asistenta auto klouže, s asistentem křupají brzy, ale kola se valí. Nestane se, že by se auto natočilo ze svahu bokem. Dole v lomu je dráha pro všechno, co má kola s drapáky. My jsme drapáky neměli a taky to šlo. Vitara vystřelovala do kopců jak z praku. Pohon všech kol ALLGRIP nabízí čtyři jízdní režimy. V režimu Lock jde síla na obě nápravy až do rychlosti 60 km/h. Režim Lock se po překroční rychlosti 60 km/h automaticky přepne do režimu Snow, který funguje i na šotolině a na blátě. ESP zasahuje dříve a systém aktivuje připojení zadní nápravy s předstihem.
Foto: SuzukiRežim Auto je určen pro normální jízdu na silnici s předním náhonem. Režim Sport je určen pro zábavu na klikatých silnicích. Kolem lomu Homolák ani jiné nejsou. Čtyři kola zabírají stále a systém ESP pustí auto ochotněji do smyku. Motor táhne víc odspodu a verze s automatem řadí později. Vitara se málo naklání a ze zatáček vyráží s lehkostí. Vytáčel jsem dieselový motor 1.6 DDiS o výkonu 88 kW a s kroutícím momentem 320 Nm přes čtyři tisíce otáček a zvuk byl stále příjemný. Do Vitary montují ještě benzínový motor o stejném obsahu a stejném výkonu. Kroutící moment je sice výrazně nižší – 156 Nm, ale doženete ji k zátahu otáčkami. Maximum výkonu dává v šesti tisících.
Foto: SuzukiSpotřeba je podle údajů výrobce u obou motorů rekordně nízká. Naftová Vitara s pohonem 4x4 má kombinovanou spotřebu 4,2 litru na 100 km, což z ní dělá nejúspornější vznětovou čtyřkolku na trhu nejen mezi SUV. Naftový motor je spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou. Benzínová Vitara je podle výrobce s hodnotou 5,6 litru/100 km nejúspornější nehybridní benzínové SUV na trhu. Benzínový motor mohou zákazníci kombinovat s pětistupňovou manuální převodovkou nebo se šestistupňovým automatem s páčkami pod volantem. Brzdy používá nová Vitara kotoučové na všech čtyřech kolech, na přední nápravě s vnitřním chlazením, což má při sportovní jízdě vliv na udržení stálého brzdného účinku.
Foto: SuzukiVitara nezůstává pozadu ani s radarovou výbavou. Radar monitoruje situaci před autem za každého počasí i ve tmě a upozorňuje řidiče na riziko kolize a případně začne sám brzdit. Na radarový systém se pojí i adaptivní tempomat s nastavitelnou vzdáleností. Zezadu pak můžete kontrolovat situaci pomocí parkovací kamery. Obraz se promítá na sedmipalcovou dotykovou obrazovku, na které lze ovládat funkce také v rukavicích. K nim patří navigace, poslech, telefonování a konektivita. Audiosystém má rozhraní MirrorLink, které umožňuje připojit chytrý telefon a využívat jeho aplikace na dotykové obrazovce. Do kufru o objemu 375 litrů se pohodlně vejde například golfový bag.
Nová Vitara se dodává ve čtyřech stupních výbavy. Komfort, Premium, Elegance a Elegance Panorama s velkým střešním oknem. Ceny v roce 2015 začínaly na 386 700 Kč a končily na 603 958 Kč ve standardních výbavách. Za příplatky si lze pořídit Urban paket do města a Outdoor paket do terénu. Dále nějaké drobné ozdoby na přední nárazník a můžete si prodloužit záruku. Lakování lze volit jednobarevné nebo dvoubarevné s černou nebo bílou střechou. Příplatky jsou za metalízu a dvoutónový metalický lak dostupný od výbavy Premium. Další příplatky už ceník neobsahuje, což je strategie opačná těm značkám, které nabízejí příplatků nekonečné množství.
Značka Suzuki je známá především díky motorkám, které jsou v našem světě chápány jako stroje pro zábavu. Tohle charisma má i Vitara. Nejen, že splní požadavky kladené na každodenní provoz na výbornou, ale má v sobě něco z aut, které jsou určeny pouze na hraní.