Nákup ojetého auta s automatem se může řádně prodražit. Na vině je často špatné zacházení s převodovkou a absence jakékoliv servisní péče původního majitele vozu. Znalost servisní historie je nutnost
Při výběru ojetého vozu s automatickou převodovkou vždy trvejte na servisní historii vozu a vůz řádně vyzkoušejte. Opravy automatů bývají velice nákladné a často jsou důsledkem nesprávného používání nebo totální absence jakékoliv servisní péče, včetně výměny oleje. Automobilky sice často deklarují, že olejová náplň je doživotní, ale není doživotí jako doživotí. Nákup ojetiny s automatem bez znalosti servisní historie se tak může v případě poruchy převodovky prodražit i o desítky tisíc korun.
Automatická převodovka nabízí velkou dávku pohodlí především pro jízdy po městě. Mnozí řidiči sice nedají na manuální převodovku dopustit, data obchodníků ale říkají, že počty prodaných vozů, které jsou vybaveny automatickou převodovkou, rostou. Jízda s automatem je snadná a pohodlná, přesto automatické ústrojí vyžaduje od řidiče určité znalosti a péči. A nejde jen o to, co znamená které písmenko na kulise voliče, ale také o to, jak o automat pečovat, jak s ním parkovat, jak se nechat táhnout nebo třeba manuálně řadit. Ano, i manuální řazení dnešní moderní automaty nabízejí.
Co znamenají jednotlivá písmenka na kulise voliče, asi všichni vědí, ale ne všichni jsou si jisti, kdy a jaký program, resp. režim, použít. Častým oříškem pro řidiče bývá písmenko „P“. Sice vědí, že je to režim, do kterého se auto uvede při parkování, ale podle informací ze servisů není nic neobvyklého, když nezkušený řidič zkouší zařadit polohu „P“ ještě když je auto v pohybu. To je samozřejmě špatně a hrozí poškození skříně. Polohu „P“ proto vždy zařaďte až v okamžiku, kdy auto skutečně stojí.
Písmeno „N“, nebo-li Neutral, se používá například při potřebě odtlačit/odtáhnout vozidlo. Nikdy nezařazujte neutrál při jízdě z kopce ve snaze ušetřit pár kapek paliva. Mohlo by vás to stát poměrně nákladnou opravu. Při jízdě z kopce totiž dojde k tomu, že otáčky motoru a převodovky budou výrazně rozdílné. Jakmile byste se ale pod kopcem pokusili dát volič do polohy „D“, mohlo by dojít k poškození hliníkových košů a destrukci převodovky.
Poloha „D“ znamená „Drive“, tedy jízdu. A právě u této polohy dělá řada řidičů vůbec tu nejčastější chybu. Ráno sednou do auta, zařadí „D“ a hned sešlápnou plyn až k podlaze. V létě by to ještě nemusel být takový problém, i když ani v teplém počasí takový styl rozjezdu převodovce rozhodně neprospívá. Větší problém může nastat v zimním počasí, kdy je olej v převodovce a v motoru ztuhlý. Okamžitý „kickdown“ hned při rozjezdu vozu pošle vaši převodovku do věčných lovišť mnohem dříve než byste si přáli.
A jaké jsou další chyby při jízdě s automatem? Je to například vyřazování při stání na semaforech, nebo zařazování režimu „P“. Při stání na semaforech nechte vždy zařazený režim „D“. Po uvolnění brzdy se auto samo rozjede a stačí pak jen přidat plyn. Při parkování potom vždy posuňte volič režimů do polohy „P“ a nikdy nezapomeňte aktivovat ruční brzdu.