Při nákupu ojetého vozu hrozí mnoho rizik. Skryté závady, nejasný právní původ vozu nebo třeba chybějící servisní historie. Stačí ale znát pár šikovných postupů a riziko špatného nákupu můžete výrazně snížit
V minulém článku jsme se věnovali hlavně tomu, jak prověřit doklady k vozu, jak poznat fiktivní inzeráty a proč prodávající nezveřejňují v inzerátu VIN vozu. Řekli jsme si také, jak se dá zkontrolovat stav karoserie a jak se dá odhalit, zda bylo vozidlo opravené po havárii. V dnešním článku si řekneme, jak například zkontrolovat interiér a funkčnost různých prvků výbavy, a také to, jak by měla vypadat zkušební jízda
Prohlídka vozidla zevnitř
Stav interiéru, zejména pracoviště řidiče, napoví, jak bylo o auto pečováno, a zda lze věřit stavu najetých kilometrů. Prohlédněte si stav volantu, pedálů i hlavice řadící páky. Varovné mohou být oba extrémy, protože právě tyto prvky jsou při manipulaci s počítadlem ujetých kilometrů vozidla často měněny. Zároveň mějte na paměti, že opotřebení interiéru je velmi individuální záležitost. O počtu ujetých kilometrů hodně napoví i sedačka spolujezdce. A jak postupovat dále?
Prozkoumejte motorový i zavazadlový prostor, odkryjte koberce i rezervní kolo, odstraňte plastové kryty, abyste co nejlépe posoudili stav vnitřních spojů karosérie a jejího skeletu. Tato kontrola je zcela zásadní, protože může napovědět, zda bylo vozidlo v minulosti havarováno. Osobně si otestujte veškeré funkce a prvky výbavy automobilu a ujistěte se o jejich správné funkci. Věnujte pozornost airbagům. Kryt musí přesně sedět a střed musí být na zmáčknutí pevný. Neměl by chybět nápis „Airbag, SRS“, případně jiné textové označení. Stejně tak by měla správně reagovat kontrolka airbagu – po nastartování zhasínat. Ale pozor, musí zhasínat samostatně, nikoliv společně s jinou kontrolkou.
Prohlídka podvozku
Pokud to podmínky dovolují, vždy trvejte na kontrole podvozku na zvedáku či na rampě. Spolu s jeho celkovým stavem ověřte i míru koroze na výfukovém systému a dalších dílech. Zkontrolujte také pneumatiky, a to i v případě, že budete kupovat nové. Nesouměrně sjeté pláště indikují závadu na sbíhavosti kol, tlumičích či nápravách.
Prověřte stav uložení náprav a jejich jednotlivých součástí. Z kol by při zalomcování neměla být znát žádná vůle. Při jejich protáčení zase posoudíte případná poškození a chod ložisek. Tlumiče pérování musí být suché, bez úniku provozní kapaliny. Pružiny, případně péra, musí být bez poškození. Prohlédněte celý vůz důkladně. Pátrejte po různých deformacích a svárech, které viditelně nepocházejí od výrobce. Obvykle je najdete na nosnících, podbězích a prazích.
Automobil s dieselovým motorem od emisní normy Euro 4 a novější, musí být vybaven filtrem pevných částic. Dbejte na to, aby byl filtr nepoškozený a funkční. Možný problém s filtrem indikuje koncovka výfuku zanesená sazemi, případně vysoká kouřivost motoru.
Prohlídka motoru
Základním ukazatelem dobrého stavu motoru je nepřítomnost jakýchkoliv úniků provozních kapalin, dobré starty, pravidelný chod, odpovídající výkon, bez nadměrné hlučnosti. Vždy zkontrolujte hladinu motorového oleje. Jeho nedostatek může znamenat jeho nadměrnou spotřebu nebo zanedbanou údržbu. Obojí bude dřív nebo později problém. Emulze na víčku nalévacího otvoru motorového oleje může znamenat průnik chladicí kapaliny do motorového oleje, zanedbaný olejový servis a provozování vozidla na krátké vzdálenosti. Při běžícím motoru povytáhněte měrku oleje. Z hrdla by neměl vycházet dým nebo dokonce stříkat olej.
Vyrovnávací nádobka chladicí kapaliny (pokud je přítomna) musí být nepoškozená, těsná, a její obsah bez známek kontaminace motorovým olejem. Pokud vydává motor po nastartování tvrdé kovové zvuky, ruce pryč! Do určité míry je zvýšená hlučnost studeného motoru normální, po chvíli však musí běžet tiše a pravidelně. Po nastartování proto sledujte chování motoru. Není dobré, pokud start trvá příliš dlouho, a to jak studeného, tak teplého motoru. Chod motoru na volnoběh musí být pravidelný a bez vibrací, v rámci konstrukční charakteristiky. Na přidání plynu musí motor reagovat lineárně a bez prodlevy.
Zvýšená kouřivost motoru může mít celou řadu příčin, mezi ty hlavní patří:
- černý dým – nadměrné opotřebení motoru, vadná váha vzduchu, vadné vstřikovače paliva, vadné nebo špatně seřízené vstřikovací čerpadlo (starší dieselové motory)
- bílý nebo nápadně světlý dým – často znamená průnik chladicí kapaliny do spalovacího prostoru.
- modrobílý dým – znamená výrazně zvýšenou spotřebu motorového oleje, nejčastěji v souvislosti s netěsnícími pístními kroužky, případně vadným turbodmychadlem.
Určitá míra kouřivosti je ale za určitých podmínek normální.
Jízda
Vždy testujte vůz se zavřenými okénky, aby bylo možné posoudit veškeré zvukové anomálie. Pomalu se rozjíždějte a zároveň sledujte chod a hlučnost motoru. Vše by mělo proběhnout bez výrazného nárůstu hlučnosti, přenos hnací síly na převodovku by měl být plynulý. Po zahřátí motoru vyzkoušejte jeho činnost ve všech režimech zatížení, od jízdy téměř na volnoběh až po dosažení maximálního výkonu. Gradace výkonu by měla být plynulá, stejně tak i jízda při nízkém zatížení. U automobilu s turbodmychadlem by měla být jeho funkčnost zřetelná zejména v lepším zrychlení.
Řazení
U automatické převodovky zvolte neutrál (N), sešlápněte brzdu a zařaďte (D). Neměli byste cítit cukání ani slyšet neobvyklé zvuky. Auto by se mělo začít samovolně pomalu a plynule rozjíždět (záleží na typu převodovky). I změna rychlostních stupů při jízdě by měla být plynulá, bez zvětšených rázů a hluku. V případě manuální převodovky se při jízdě zaměřte na chod pedálu spojky. Její záběr by měl být plynulý, zhruba v polovině zdvihu pedálu. Jednotlivé rychlosti musí být možné řadit bez odporu a bez doprovodu neobvyklých zvuků.
Řízení
Kontrolu posilovače řízení provádějte vždy při nastartovaném motoru. Dobrý stav se projevuje lehkým otáčením volantu bez prodlev či škubání a bez zvýšené hlučnosti v krajních polohách. Nabízí-li automobil více nastavení tuhosti řízení, vyzkoušejte všechny režimy. Otestujte stabilitu jízdy v různých rychlostech. Pokud ucítíte vibrace do řízení (volantu) jen v určité rychlosti, znamená to nejspíše pouze špatně vyvážená kola. Může to však znamenat i vážnější problém v podobě vadné geometrie nebo mechanického poškození některého podvozkového dílu. Při jízdě po rovině zkuste dát na chvíli ruce z volantu a sledujte, zda se auto nestáčí na jednu stranu. Často za to může špatná geometrie nebo pneumatiky. Na volné ploše zkuste kroužit s maximálním rejdem na obě strany. Pokud se ozývá cvakání, jedná se o zvětšené vůle v kloubech poloos.
Brzdy
Sešlápněte brzdový penál po dobu cca 5 sekund. Po tuto dobu musí být pedál pevný a nesmí se propadat. Jiné chování avizuje netěsnost brzdové soustavy – poruchu na hlavním brzdovém válci, posilovači brzd, nebo podtlakovém vedení. Rozjeďte se přiměřenou rychlostí a sešlápněte brzdový pedál. Auto musí brzdit v přímém směru jízdy a při brždění nesmíte cítit vibrace na volantu. Pokud vibrace cítíte, jedná se nejčastěji o vadné nebo zkorodované brzdové kotouče. Pokud není vozidlo stabilní při prudkém brzdění a stáčí se k jedné straně, může být na vině celá řada komponentů – brzdový třmen, tlumič pérování, horní uložení tlumiče pérování, vadná geometrie náprav atd. Jestliže i po opakovaném brzdění slyšíte kovové drhnutí, bude třeba vyměnit brzdové destičky, případně i brzdové kotouče. Je-li automobil vybaven ABS, otestujte ho na mokrém nebo nezpevněném povrchu. Při prudkém brzdění se automobil nesmí dostat do smyku, musí držet stopu a kola se nesmějí zablokovat. V brzdovém pedálu cítíte opakované rychlé rázy.
Nápravy
Kontrolu správného uložení náprav provedete jednoduše poslechem a pocitem při řízení. Vozidlo musí být na nápravách takříkajíc „tuhé“. Zvětšené vůle v uložení náprav se projevují hlukem, v extrémních případech jízdní nestabilitou. Opotřebená ložiska kol se projevují typickým hučením. Nejsnáze je prověříte tak, že budete za jízdy postupně přenášet váhu vozu z jedné strany na druhou, ideálně v zatáčkách, kdy se zvýší axiální tlak na ložiska. Pokud zatížená strana začne hučet, jsou ložiska na odchodu.
Má-li váš vůz poháněnu zadní nápravu, neměl by se od zadní nápravy ozývat zvýšený hluk, případně cvakání při rozjezdu a změny zatížení. Může to znamenat nadměrně opotřebovaný, či jinak poškozený zadní diferenciál.
Návštěva bazaru – nákup vozu
Kupní smlouvu si v klidu přečtěte a ptejte se. Nenechte si líbit žádné skryté poplatky, nepřiměřené smluvní pokuty nebo zkrácené záruky. Neakceptujte technický popis vozidla, který neodpovídá jeho skutečnému stavu. V kupní smlouvě by rozhodně neměla být zrušena odpovědnost za skutečný počet ujetých kilometrů. Při převzetí vozidla vyžadujte kompletní dokumentaci – VTP + ORV, všechny klíče od vozidla, případně zámku řadící páky, a další ovladače. Existuje-li pouze jeden klíč od vozidla, nechte si to písemně potvrdit.
Pokud je to možné, nespoléhejte pouze na vlastní úsudek. Další nestranný, byť laický názor, může být velmi cenný. Ideální také je, když si necháte auto zkontrolovat v nejbližším autoservisu ještě před nákupem. Prohlídka vás sice bude stát asi 1000 – 2000 korun, na druhou stranu, jestliže kupujete auto za desítky, ale spíše stovky tisíc, je dobré mít jistotu, že vaše první cesta z autobazaru nepovede do servisu kvůli opravám závad, o kterých jste neměli ani tušení.