Ekonomické hledisko láká mnoho řidičů k úvaze nad použitím celoročních pneumatik. Žádné letní nebo zimní, ale pouze jedna sada, která splňuje nároky na letní ježdění i zimní plískanice. Je to ale správná volba?
Je i není. Strašně moc totiž záleží na tom, jak a v jakých podmínkách s vozem jezdíte. Celoroční pneumatika je totiž vyrobena s ohledem na specifika zimního i letního provozu a je tedy jakýmsi kompromisem mezi oběma typy. Je zřejmé, že ani v jednom období nebude splňovat špičkové parametry, ale tady právě vyvstává klíčová otázka – opravdu potřebuji špičkové parametry těch nejlepších pneumatik v dané kategorii? Opravdu jezdím na mokré silnici v dešti rychlostí na hranici dálničního limitu? Jezdím v zimě každý víkend do hor, nebo se pohybuji spíše ve městě? Jezdím dlouhé trasy nebo spíše vozím děti do školy a o víkendu vyrazím na kratší výlet za město?
Komu se tedy celoroční pneumatiky vyplatí?
Určitě by nad nimi měl uvažovat řidič, který auto využívá pouze k dojíždění do práce, na krátké cesty na nákupy nebo víkendové výlety. Řidič, který nevyznává sportovní styl, ale má raději klidnější jízdu bez ambicí trhat rychlostní rekordy. Pro takového řidiče je celoroční pneumatika ideální. Ty od značkových výrobců jako je například Nokian, GoodYear, Pirelli nebo Michelin nabídnou opravdu výbornou kvalitu za rozumnou cenu. Takové pneumatiky pak lze při zmíněném stylu jízdy používat opravdu po celý rok a bát se nemusíte ani občasného výletu na lyžovačku do českých hor. Raději ale vybírejte ty celoroční pneumatiky, které skutečně mají na boku symbol sněhové vločky. Ty pak i česká policie považuje za zimní pneumatiky v místech, kde to vyžaduje zákon.
Pro koho nejsou celoroční pneumatiky vhodné?
Celoroční pneumatiky bychom asi nedoporučili majitelům výkonných sportovních vozů, ale například ani řidičům, kteří jezdí často dlouhé trasy i s relativně běžným vozem. Při pravidelných jízdách třeba na trase Praha – Brno potom i taková fleetová Škoda Octavia ocení raději zimní pneumatiky. Celoroční pneumatiky nejsou ideální ani v případě, že jezdíte často ho italských nebo rakouských horských oblastí. Někde je totiž vjezd s jinými než zimními pneumatikami zakázán.
Celoroční pneumatiky tedy nelze jednoznačně zavrhnout a je vždy na řidiči, aby rozumně posoudil, zda ekonomické hledisko vyrovná to bezpečnostní. V opačném případě by se totiž mohl nákup takových pneumatik i pořádně prodražit