Koupit si auto by měla být především radost. Ve skutečnosti jsou to ale hlavně starosti, a to zejména pokud kupujete ojeté. Jak mít jistotu, že je v dobrém technickém stavu? Nemá stočený tachometr? Nezatajil prodávající havárii?
Pokud s nakupováním ojetin nemáte zkušenosti, může se vám lehce stát, že si pořídíte vůz v takovém technickém stavu, že budete muset investovat desítky tisíc korun to jeho oprav a údržby. Nemluvě o tom, kolik za takové auto přeplatíte ve srovnání s jeho skutečnou tržní cenou.
Pravidlo č. 1: Nespěchejte
S nákupem vozidla nikdy nespěchejte. Je lepší svézt se párkrát MHD než se nechat napálit nekalým prodejcem. Nejprve se v klidu rozhodněte, jaké parametry požadujete, co je pro vás důležité a v jakých ohledech můžete dělat kompromisy. Pamatujte, že i když by se vám auto mělo líbit – přiznejme si, že koupě auta je emoční záležitostí –, nejdůležitější je jeho technický stav.
Pravidlo č. 2: Mějte reálné požadavky
Netrvejte také na nereálných parametrech s ohledem na peníze, které chcete do koupě auta investovat a pokud narazíte na výhodnou koupi, buďte obezřetní a zjistěte si o autě maximum informací.
Pravidlo č. 3: Prověřujte
Až se vám nějaké auto zalíbí, zkontrolujte si jeho historii v systému od Cebia na www.cebia.cz. Nikdy se nespoléhejte jen na informace, které vám dá k autu prodejce. Díky prověření historii můžete odhalit, zda auto nebylo havarované a případně jak moc, zda vám prodejce nezatajuje třeba i menší opravy, zda nemá auto stočený tachometr, není zatíženo leasingem či úvěrem, není kradené, z jaké země pochází, kdy bylo opravdu vyrobeno a řadu dalších užitečných informací. Díky tomu poznáte, zda prodejce nepožaduje za auto příliš vysokou cenu (například tím, že zatají havárii či stočený tachometr) a nepřekvapí vás nepředvídané náklady na opravy a údržbu v následujících letech.
Pravidlo č. 4: Buďte obzvlášť opatrní při nákupu auta ze zahraničí
Koupit si ojeté auto ze zahraničí je více rizikové než koupit si auto s tuzemským původem. U těchto aut se totiž mnohem častěji stáčejí tachometry a zatajují havárie. U každého pátého je zatajena i skutečná země původu. Auta z Balkánu a jižní Evropy jsou někdy nabízena jako auta německého původu, neboť právě německý původ představuje pro řadu lidí ještě jakousi záruku kvality.
Auta z jižní či východní Evropy jsou někdy i po totálních haváriích, levně opravená z dílů z vrakovišť a nabízená jako dosud nehavarovaná. Stává se také, že je auto sestavené z více částí havarovaných nebo kradených automobilů, nelegálně předělané a nesplňuje ani základní požadavky na bezpečnost provozu. Samozřejmě i auto ze zahraničí může být v perfektním stavu nebo aspoň ve stavu, jaký deklaruje prodejce. Vybírejte proto seriózního prodejce a o autě si opět zjistěte maximum informací od Cebia.