„S tím jezdila jenom manželka na nákup. Bourané to nebylo a skutečně najela jenom 50 tisíc kilometrů…“ S takovou větou se zájemci o ojetinu setkávají zcela běžně. Realita je ale většinou úplně někde jinde.
Meziročně se podle Svazu dovozců automobilů sice prodalo v srpnu o necelých 13 procent nových vozidel více, než ve stejném období loňského roku, ale v drtivé většině případů šlo o firemní nákupy. Koncoví zákazníci preferují spíše ojeté vozy, kterých se podle SDA jenom za prvních 8 měsíců letošního roku dovezlo ze zahraničí, resp. registrovalo, 106.692 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,7 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 49,38%, starších 15 let je 23,40%. V nabídce největšího českého inzertního portálu pak bylo v srpnu více než 85 tisíc ojetých vozidel.
Soukromník nebo autobazar?
Od koho ale ojetý vůz koupit? Aby byl cenově atraktivní a riziko špatného nákupu minimální? Někdo preferuje přímý nákup od původního majitele, jiný nedá dopustit na dovoz auta ze zahraničí, další má dobrou zkušenost se značkovými programy prodeje ojetých vozidel a nemalé množství ojetin se přirozeně prodá i v klasických autobazarech, jakkoliv ne všechny mají tu nejlepší pověst. Rizika ovšem hrozí u všech forem nákupu. Zájemce o ojetý vůz je ale může výrazně eliminovat. Jak?
Historie vozidla je základ
V první řadě je důležité znát historii vozidla. Tady se však nelze spokojit s pouhým sdělením prodávajícího, že „… vůz nebyl bouraný, kilometry jsou v pořádku, rozvody byly vyměněny a auto jsem servisoval jen ve značkovém servisu…“. Ke kvalitnímu prověření ojetého auta stačí znát VIN vozu a pár stokorun. „Po zadání VIN vozu do naší aplikace získá zájemce o konkrétní vozidlo informace nejen o stavu tachometru, ale také o tom, zda vůz není v hledání policie, zda není v majetku nějaké leasingové, nebo úvěrové společnosti, zda auto nebylo využíváno jako vozidlo taxi, v autopůjčovně, nebo v autoškole, a také o tom, zda neprodělalo v minulosti nějakou havárii,“ přibližuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, jak funguje jejich systém prověřování historie vozidel. Každý certifikát Cebia Report navíc obsahuje QR kód, jehož načtení lze ověřit pravost osvědčení. A to je velice důležité. Někteří nepoctiví prodejci totiž certifikáty Cebia falšují.
Prodejce by měl nabídnout i prověření vozu
Takové prověření by měl ale zájemce o ojetinu podpořit ještě důkladnou fyzickou kontrolou auta. Třeba s nějakým automechanikem přímo na místě. Velké autobazary by měly navíc umožnit kontrolu vozu v nejbližším autoservisu. „Kupující by si ale měli dát pozor i na formální stránku obchodu,“ varuje Pajer a vysvětluje: „Někteří prodávající totiž dávají k vozu jednostranně sepsané smlouvy, nebo smlouvy s neplatnými, či nesprávnými údaji. Reklamace případné závady by v takovém případě mohla být velice obtížná.“ Podle Pajera je proto nejvýhodnější kupovat ojetý vůz od prodejce, který v ceně vozu nabídne i prověření historie vozu, který umožňuje vrácení vozu bez udání důvodů a jehož smlouvy jsou v souladu se všemi právními předpisy a normami.