Řazení rychlostí je pro většinu řidičů zautomatizovaný proces, na který v podstatě během jízdy nemyslí. Ale velká část z nich řadí špatně, aniž by o tom věděla.
Bavíme se samozřejmě o řazení s manuální převodovkou. Automat se o všechno postará sám. Stačí jenom šlapat na plyn, na brzdu a točit volantem. Mnoho řidičů na takový komfort nedá dopustit, ale existuje velká část šoférů, kteří nic jiného než manuální řazení neuznávají. Buď jsou zvyklí na to, že mají auto kompletně pod kontrolou, nebo mají sportovnější vůz, u kterého chtějí zažít veškeré řidičské pocity, včetně řazení. Další skupinou jsou konzervativně založení řidiči, kteří automatu prostě nevěří a myslí si, že lépe než oni, žádný automat nezařadí. Přesto mnoho z nich dělá při řazení chyby. Některé z nich mohou ničit motor nebo jeho součásti, jiné zase mají negativní vliv na spotřebu. A jaké nejčastější chyby to tedy jsou?
Zbrklé pouštění spojky
Zjednodušeně řečeno – spojka odpojuje motor od převodovky při řazení jednotlivých rychlostních stupňů. A po zařazení zase motor s převodovkou spojí. Jenže odpojování a připojování je potřeba dělat s citem. Zatímco prudké sešlápnutí spojky ještě moc problémů nenadělá, její opětovné puštění musí proběhnout hladce. Každý si jistě vzpomene na svoje řidičské začátky, kdy rozjezdy a řazení rychlostních stupňů bývaly tím největším problémem. Prudké puštění spojky totiž způsobí to, že se do sebe motor s převodovkou zakousnou až příliš rychle, což se většinou projeví prudkým škubnutím motoru (především při podřazování), v některých případech může prudkým zpomalením hnaných kol dojít i ke smyku nebo k úplnému zhasnutí motoru. Zní to jako „knížecí rada“, ale se spojkovým pedálem je skutečně potřeba zacházet velmi citlivě.
Příliš časné řazení – podtáčení motoru
Přeřadit na vyšší rychlostní stupeň je potřeba až v případě, kdy otáčky motoru jsou natolik vysoké, že vyšší rychlostní stupeň, nebude znamenat ztrátu rychlosti, resp. výkonu. Často k příliš časnému řazení svádí tzv. „našeptávač“, který v mnoha moderních autech radí, kdy řadit. Málokdy je dobré se tímto rádce držet. Vždy se raději spolehněte na svůj řidičský cit a zkušenosti. Správné načasování přeřazení rychlostního stupně je totiž zárukou rozumné spotřeby a využití výkonu motoru, resp. jeho točivého momentu
Řazení neutrálu při brždění
Zdá se, že to je logické - v dálce svítí na semaforu červená, vyřadím tedy rychlost a na neutrál dojíždím ke světlům. Jenže tenhle zlozvyk se může někdy zle nevyplatit. Typicky při vyšší rychlosti, kdy je dobré využít i brzdnou sílu motoru. Jakmile totiž vyřadíte rychlost, auto ztratí brzdný efekt motoru a jeho brzdná dráha se může prodloužit. Před nutností zastavit je tedy vhodné podřazovat až téměř do zastavení a teprve poté, již skoro při nulové rychlosti, je vhodné vyřadit.