Klasická páka ruční brzdy dnes již u mnoha aut není. U těch, co ji mají, ale v mrazivém počasí hrozí zamrznutí systému a nemalé problémy.
Informace o tom, že se v mrazivém počasí nemá zatahovat ruční brzda, byla uváděna například i v návodu ke Škodě 120 nebo třeba Favorit. Přesto se každou zimu našly možná tisíce řidičů, kteří se ráno nemohli s autem rozjet právě kvůli přimrzlým brzdám. Buď přimrzly čelisti na brzdovém kotouči, nebo se dostala voda do lanovodu s táhlem ruční brzdy. Zatímco v prvním případě stačí většinou párkrát kopnout do kola a led povolí, v tom druhém případě může nastat větší problém. Je ale také nutno říci, že voda v lanovodu není problém všech vozů. Záleží na jeho konstrukci, o čemž vědí své například majitelé škodovek nebo opelů. U těch se v případě prasklé prachovky dostala voda do lanovodu velmi snadno. Stačila potom mrazivá noc a problém byl na světě.
Co ale v takovém případě dělat? Nouzově by mohla pomoci vroucí voda, kterou se pokuste do lanovodu nebo na něj nalévat a současně zatahovat a povolovat páku ruční brzdy. Budete-li mít štěstí, lanko povolí. Vaše první cesta by ale v takovém případě měla vést do prvního servisu, kde zjistí místo vniku vody a buď celý lanovod, případně prachovku vymění nebo alespoň zaizolují místo, kudy do něj voda vniká. Jestliže se vám to stane někde na horách a servis není na blízku, uvolněnou brzdu již nezatahujte. Snažte se vůz zaparkovat na rovině, zařadit první rychlostní stupeň nebo zpátečku a ještě zabezpečit kola klínem, špalkem nebo nějakým kamenem či cihlou.
A ještě jedna rada – nezapomeňte na prevenci. Například prostříknutí/promazání lanovodu silikonovým olejem může zajistit nejen bezproblémový chod, ale také odpuzování vody a tedy i její zamrznutí.