Málokdo si toho všimne, ale tahle malá chyba bývá při doplňování nemrznoucí směsi do chladícího systému poměrně častá. Při nepříznivé souhře okolností může bohužel způsobit i vážné poškození motoru.
Nastává zimní období s teplotami pod bodem mrazu a kontrola stavu chladící kapaliny je rozhodně namístě. Nejen z pohledu jejího množství v systému, ale také z pohledu bodu tuhnutí. Ten se měří tzv. hustoměrem a ideální hodnota je někde pod hodnotou mínus 30 stupňů Celsia. Hustoměr má ale doma asi málokdo a tak je nejlepší dojet do servisu. Tam bod tuhnutí změří a případně kapalinu vymění nebo doplní. Ale právě doplňování chladící směsi může být pro laika problém. Mnoho lidí se totiž domnívá, že stačí zvolit kapalinu s určitým bodem tuhnutí nebo konkrétní barvu, ale opak je pravdou. Chladící kapalina má totiž i další důležité parametry. Především složení.
Chladící směsi se na první pohled liší svoji barvou a je nutné používat vždy tu správnou. Zatímco například zelená barva značí kapalinu určenou spíše pro starší atmosférické motory, červená je určená pro vozy s turbomotory a například oranžová by měla být používána do sportovních vozů s vysokým výkonem. Jenže barevné rozlišení bývá často zavádějící. Jestliže jste například koupili starší vůz a neznáte jeho servisní historii, měla by být výměna chladící kapaliny jednou z prvních věcí, kterou na autě uděláte. Alespoň v zimním období. Často se ale mnoho řidičů pouze podívá do nádržky, uvidí například červenou kapalinu a tak dolijí červenou. A to právě může být pověstný kámen úrazu. Stejná barva totiž ještě neznamená, že jsou obě kapaliny, ta stará i ta nově dolévaná, slučitelné.
Je proto velmi důležité sledovat specifikaci konkrétní kapaliny a držet se doporučení výrobce. Smíchání dvou kapalin rozdílných specifikací, jakkoliv mohou mít stejnou barvu, totiž může vést ke změně vlastností chladícího média a k případnému přehřívání motoru. Je nepravděpodobné, že by se motor ihned přehřál tak, že by hrozilo jeho poškození, na druhou stranu častý provoz na vyšší provozní teplotu motoru rozhodně nesvědčí. Po čase by se tak mohlo stát, že vám tzv. odejde těsnění pod hlavou motoru, nebo dokonce k její deformaci, případně k zadření motoru. Při nákupu ojetého vozu se proto doporučuje kompletní výměna chladící kapaliny, případně její doplnění ve značkovém servisu. Bude to sice dražší než výměna svépomocí v garáži, na druhou stranu u značkového servisu máte jistotu, že vaše auto dostane to, co má a motor bude správně chlazen.