Jestliže má auto vysokou spotřebu, často pomůže obyčejná rada a není potřeba zkoušet drahé a nevyzkoušené pseudovynálezy. Zabere to minimum času a nestojí to skoro nic.
„Kolik ti to žere“? Otázka, která se od nepaměti řeší v každé české hospodě. Tedy pokud ji zrovna nezavře nouzový stav. Řeší se, jestli šest litrů je hodně a osm málo, u piva se diskutují různé zaručené triky, často se najde i někdo, kdo zná někoho, kdo vyzkoušel zázračnou turbínku, magnety nebo přísadu do paliva a „jezdí maximálně za pět“. Jak je to ale ve skutečnosti? Opravdu lze nějakým vynálezem za 500 korun ušetřit litr paliva na sto ujetých kilometrů? Stačí použít zdravý selský rozum, aby bylo naprosto jasné, že žádný takový vynález neexistuje. Kdyby ano, automobilky by z takového vynálezce udělali miliardáře. Každému by tedy mělo být divné, proč se takové pomůcky prodávají někde na burzách nebo na internetu. Přitom k úspoře paliva lze dojít mnohem jednodušší a účinnější cestou.
Je jasné, že majitel Fordu Raptor, který dává autu za uši na bývalém tankodromu nebude mít stejnou spotřebu jako třeba majitel dieselové Škody Rapid, se kterou se dá na jednu nádrž dojet z Prahy téměř až do estonského Tallinu. I tak ale budou oba dva spotřebu svých plechových miláčků řešit. A jestli budou rozumní, dojdou k závěru, že spotřebu nejvíce ovlivňuje prvek mezi sedačkou a volantem, tedy samotný řidič. Jak? Za vším stojí řidičský styl. Ten, kdo vyznává styl „brzda, plyn“ bude mít u totožného vozu spotřebu klidně i o dva litry vyšší než kolega, který pojede „eko styl“. Ale i třeba špatné řazení, puštěná klimatizace, prázdný střešní box na střeše, vyhřívání sedadel a volantu… to vše může dost výrazně zvýšit spotřebu.
Dalšími faktory jsou například podhuštěné pneumatiky. Ruku na srdce – kdo z nás pravidelně kontroluje tlak v pneumatikách? V moderních vozech se většinou spoléháme na systém měření tlaku, jenže i ten má svoje limity a rozhodně není přesný. Ideální je měřit tlak ještě před jízdou, kdy vzduch uvnitř pneumatik není zahřátý. K měření je ideální ruční měřák, tzv. manometr. Měřáky u benzínových pump totiž bývají často nepřesné a navíc jejich nasazení často způsobí únik vzduch z pneumatiky. Pravidelné měření tlaku, resp. udržování toho správného tlaku, může uspořit klidně i 15 procent paliva. U desetilitrové spotřeby je to litr a půl a to není zrovna málo. Vyjádřeno v penězích by to určitě mělo stačit na jedno pivko a pochlubení se kolegům, jak má to vaše auto nízkou spotřebu.