Nikdo si to nepřeje, ale stát se to může. Vyjedete ze zatáčky a proti vám se vyřítí auto v protisměru. Nezodpovědný řidič se prostě rozhodl předjet pomalejšího kolegu. Co v takové situaci dělat? Hlavně nepanikařit.
Víme, je to taková babská rada. Nepanikařit. Jenže jak zachovat chladnou hlavu, když máte jen zlomek sekundy na to, pokusit se nebezpečnou situaci nějak vyřešit. Podle zkušených řidičů je ideální mentální přípravou na podobné situace vštípení si toho, že se to prostě může stát. „Když jedu v autě, prostě si v hlavě přemýšlím nad tím, co dělat, kdyby teď někdo ze zatáčky vyjel v protisměru, kdyby mi to na ledě uklouzlo, kdyby najednou z vedlejší silnice někdo vyjel a nedal mi přednost, atd…“, říká Filip Donát, který se již skoro 15 let živí jako řidič přepravní firmy.
Základem je chladná hlava
Filip nemá pochopitelně žádný patent na to, co v krizové situaci dělat. Jen se snaží předvídat a počítat s nejhorším. Jak se říká: „Kdo je připraven, není překvapen“. Co ale skutečně dělat, když taková situace nastane? Pochopitelně záleží na konkrétní situaci, na počasí, na rychlosti všech aut a na dalších okolnostech, ale základem je skutečně chladná hlava. Panika není v takovém případě na místě. Takže žádné bezduché brzdy. Vždy je potřeba pracovat i s volantem. Je lepší skončit v příkopu, než čelně narazit do druhého vozu.
Sledujte okolní provoz a předvídejte
Filip Donát proto radí následující: „Základem je bleskové vyhodnocení situace a rychlá brzda. Kdo pečlivě sleduje okolní provoz a situaci kolem vozidla, měl by být schopen rychle vyhodnotit, zda lze strhnout vozidlo do pravé strany. Vždy je lepší odřít auto třeba o nějakou zídku nebo svodidla, než riskovat náraz do protijedoucího vozidla,“ říká Donát a pokračuje: „Hlavně se vyhnout čelní srážce. Důležité je pokusit se o stočení vozidla doprava tak, aby došlo buď k tzv. „ofsetovému“ nárazu, tedy k nárazu s co nejmenším překrytím, nebo k šikmému nárazu protijedoucího vozu do boku toho našeho.“
Raději do pole
Pochopitelně, je-li to samozřejmě možné, je ideální z nebezpečné situace uniknout. Třeba stržením vozidla do pole, na louku, nebo klidně i do menšího příkopu. Auto možná skončí na boku, ale když se do příkopu najede pod ostrým úhlem, auto by se mohlo do příkopu jen tak „sklouznout“. I tady ale pochopitelně záleží na konkrétní situaci a hlavně rychlosti všech vozidel.
Respekt a předvídavost
Univerzální rada bohužel neexistuje. Snad jedině jezdit obezřetně a vždy při cestách počítat s tím, že se něco podobného může stát. Přemýšlet za druhé a zbytečně nejezdit na limitu svých možností. Každý dokáže jet rychlostí 200 km/h po dálnici, ale jen málokdo se například při rychlosti 50 km/h dokáže vyhnout srnce, která nečekaně vběhne do silnice. Vždy proto jezděte tak, abyste se té pomyslné „srnce“ zvládli vyhnout.
Stalo se vám někdy, že proti vám vyjelo nečekaně auto v protisměru? Jak jste reagovali? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.