Testoval jsem v minulosti tři modely, abych zjistil, na kolik vlastně vyjde důstojně jezditelná Dacie v porovnání s Daciemi za nejnižší ceny uvedené v reklamách. Za tu dobu se ceny trochu pohnuly a navíc z Dacie Duster se stala téměř nesehnatelná ojetina, na kterou autobazary berou pořadníky. Je to totiž kus pořádného auta za velice slušné peníze. Upozornění - ceny uvedené v textu byly ceníkové platné v době testování příslušných modelů
Renault vzkřísil Dacii s úmyslem prorazit do chudých a rozvojových zemí takzvaného třetího světa. Na Evropu, kromě té východní, příliš nepomýšlel. Na trzích daleko od Evropy se dacie prodávají s logem Renault, protože rumunskou značku tam nikdo nezná. Zato v bývalém východním bloku značka Dacia boduje. A proniká i na západ. Potkal jsem už několik vyšňořených dusterů na dálnici v Bavorsku. V Renaultu přiznávají, že byli překvapeni prodejními výsledky v rozvinutých zemích Evropy. Zákazníci berou dacie jako výhodnější alternativu k nákupu ojetého vozu. Mají záruku a jasně dané servisní náklady na několik let dopředu. Na našem českém písečku je letos Dacia na 5. místě pořadí značek s tržním podílem 4,54%. Od začátku roku se u nás prodalo téměř osm tisíc dacií.
Logan MCV 1.5 dCi 90 k
Foto: Luděk KortusV základní výbavě Access a s benzínovým motorem 1,2 16V 75 k stojí 194 900 korun. Příliš komfortu si za ty peníze neužijete. Chybí klimatizace, centrál, rádio, okna jsou na kliku, zrcátka bez elektriky, volant je plastový… Testovaný naftový model už nepřipomínal výbavou favorita ze sklonku osmdesátých let. Byl ve výbavě Arctica (s klimatizací) je za 294 900 korun, navíc s mimořádnou výbavou za 38 900 korun. Ta zahrnovala matalízu, Media Nav, litá kola, loketní opěrku a kožený volant s tempomatem. Dotykový multimediální systém Media Nav s cenou 7500 korun patří ke zdařilým cenovým počinům značky. K dispozici je Bluetooth hands free s funkcí audiostreaming, rádio s ovládáním pod volantem a vstupy USB a Jack. Tohle považuji již za důstojnou výbavu. Cena celkem: 333 800 Kč. Srovnávat cenu můžeme třeba s cliem v kombíku, které i v akci v podobné výbavě stojí asi o 80 000 korun víc.
Dokker 1.5 dCi 90 k
Foto: Luděk KortusAni tady nenadchne model za první cenu 209 900 korun. Zní to dobře v reklamě, ale budou vám chybět jedny posuvné dveře a další běžné věci jako rádio, klima, centrál, elektrická okna nebo vyhřívaná zrcátka. Když chcete komfort, zaměřte se na výbavu Arctica. V případě Dokkera to představuje 314 900 korun. Za metalízu, litá kola, Media Nav, parkovací senzor, střešní nosič připlatíte 43 400 korun. Celkem za jezditelného dokkera zaplatíte 358 300 korun. Stále jste ale někde okolo padesáti tisíc pod podobně vybavenou konkurencí (například Peugeot Partner). U dokkera jsou největší devizou prvky dodávky. Posuvné dveře usnadňují vykládku a nastupování ve stísněných prostorech. Řidič a spolujezdec mají nad hlavou praktickou poličku, která značně zvyšuje „obyvatelnost“ auta. V kategorii malých osobních dodávek dokker také vede cenou.
Duster 1.5 dCi 109 k 4x4
Foto: Luděk KortusDuster je bezesporu vlajkovou lodí značky. Je to nejprodávanější dovážené SUV na našem trhu. Na rozdíl od dacií určených na silnici můžu říct, že se mi duster v nejnižší výbavě na nejlevnějších plechových kolech a s černými nárazníky líbí. Ve výbavě Access nic nepředstírá, jen deklaruje funkci. Kdybych mu odpustil naftu, klima, okna na kliku, centrál a čtyřkolku, přišel by mne na 249 000 korun. To bych ale neudělal. Naftová čtyřkolka v ceníku začíná na částce 399 900 korun s klimatizací, koženým volantem, mlhovkami, elektrickými zrcátky a elektrickými okny vpředu, výškově nastavitelnou sedačkou řidiče, dělenými sedadly vzadu, vyhřívanými sedadly vpředu a rádiem s bluetooth handsfree. Za litá kola a metalízu se připlácí 21 900. Celkem je to 421 800. Přesto jsme o nějakých 80 tisíc korun níže, než u podobně vybaveného modelu z produkce domácí automobilky.
80 – 50 – 80: to nejsou míry, ale zaokrouhlené rozdíly v tisících korun, o které jsou dacie levnější než podobně vybavená konkurence. V Daciích se objevují díly společné modelům aliance Renault – Nissan. Od motorů, podvozkových skupin, či plastových dílů v interiéru. Duster má například stejný pohon 4x4 jako Nissan X-Trail nebo Renault Koleos. Motor 1.5 dCi je v různých výkonových variantách používán napříč modelovými řadami všech tří automobilek. Logan má například společnou platformu s cliem. A takhle bychom mohli pokračovat, až bychom došli k závěru, že dacie jsou motory a podvozky z renaultů a nissanů oblečené do levnějších plechů a plastů. Že jim to neubírá na atraktivitě dokazuje i fakt, že majitelé dacií patří podle výsledků anket k nejspokojenějším zákazníkům s tím, jakou hodnotu si za své peníze koupili.