Konec roku je tradičně obdobím, kdy se firmy a podnikatelé snaží optimalizovat svůj hospodářský výsledek a zároveň obdobím, kdy importéři i prodejci aut výrazně zlevňují napříč všemi modelovými řadami. Pro nákup auta je tedy konec roku tím nejlepším obdobím.
Obzvláště před koncem roku má nákup firemního vozu svoje kouzlo. Samozřejmě, že jedním faktorem je účetní hledisko, kde hraje roli způsob financování, délka odpisů a odpočet DPH, ale druhým, velice významným, faktorem je cena vozu. Ta se totiž s blížícím se koncem roku snižuje. V mnoha případech i o celou čtvrtinu. A protože sekundární trh velmi citlivě reaguje na ceny primárního trhu, klesají i ceny ojetin. V letošním roce se zdá, že segmentem, kde se takové snížení cen projevuje nejvíce, je segment zánovních ojetin v prémiové kategorii a v kategorii luxusnějších vozů.
Passat za cenu Octavie RS?
Například podle Roberta Imlinga, ředitele prodeje ojetých vozů ve společnosti Louda Auto, se toto cenové snížení nejvíce dotklo vozidel značky Audi a Volkswagen: „Volkswagen Passat nastupuje na trh se svoji již devátou generací, což snižuje cenu předcházející generace na úroveň například Škody Octavia RS, nebo třeba Superbu, který taktéž přichází v nové generaci,“ přibližuje pohyb cen Imling, podle nějž jsou ceny ojetin v prémiovém segmentu na historických minimech.
Audi A4 Avant S line 40 TDI quattro pod milión
To samé se týká i značky Audi, kde výrazně klesly ceny nových vozů. Například nový model Audi A4 Avant S line 40 TDI quattro se aktuálně prodává za cenu 925 tisíc korun bez DPH. Tomu pochopitelně odpovídá i cena zánovních ojetin stejné značky. Za téměř totožnou částku se dá totiž koupit například zánovní dieselové SUV Q5 s výkonem 150 kW a nájezdem pouhých 20 tisíc kilometrů. „Životní cyklus aktuální generace Audi A4 a Audi A5 se chýlí ke konci a jejich nákup tak je v tuto chvíli finančně velice zajímavý. Vlastně za cenu běžného rodinného vozu lze mít auto z prémiového segmentu,“ říká k cenám Robert Imling.
Nejlepší chvíle k nákupu
Vozy z prémiového segmentu se tak stávají přístupné i pro zákazníky, kteří uvažují na cenovou kategorií do miliónu korun, ale vzhledem k cenám, které byly v platnosti ještě před několika týdny, by je ani nenapadlo uvažovat nad prémiovým segmentem. Teď je tedy pravděpodobně ta nejlepší chvíle k nákupu. Podle Imlinga je totiž zájem o vozy z prémiového segmentu vyšší než v předchozích letech: „Registrujeme vyšší poptávku ze strany zákazníků a dá se očekávat, že ceny se budou v novém roce spíše opět mírně zvyšovat. I když kdo ví, trh je v tomto směru nevyzpytatelný a faktorů, které to ovlivňují je více,“ uzavírá Imling.