Pohonné hmoty prudce zdražují a tak mnohé majitele starých dieselových aut opět začíná lákat myšlenka využít místo nafty starý použitý olej z restaurací a fastfoodů. Může to ale fungovat?
Nebudeme vás napínat a rovnou napíšeme, že technicky může. Otázkou ale zůstává, zda se to časově i finančně vyplatí. Do nádrže totiž nelze pochopitelně nalít olej rovnou z friťáku. Je potřeba ho velmi pečlivě vyfiltrovat a neuškodí také přilití lihu nebo aditiv. Nejlépe oboje. Ideální by byl nepoužitý rostlinný olej, ale v takovém případě už se finanční efekt příliš neprojeví. Je tu ale ještě jedna, a to dosti zásadní, překážka. Ale pojďme popořádku.
Technicky je možné, aby dieselové auto jezdilo na rostlinný olej. Na rostlinné oleje může ale jezdit jen takové vozidlo, které si jeho majitel upraví. V počasí, kdy venkovní teplota klesne pod 10 stupňů Celsia, totiž olej výrazně tuhne. Auto je proto potřeba vybavit sadou na zahřívání oleje. Ty nejlevnější se dají pořídit za cenu kolem 10 tisíc korun. Taková investice ale může přijít vniveč. Jezdit na rostlinný olej je totiž protizákonné.
Podle zákona je totiž nutné používat ve vozidle takové palivo, které je pro daný typ vozidla schválené. V České republice ani nikde jinde v Evropské unii však rostlinný olej jako palivo schválený není. Na stolní olej se totiž nevztahuje spotřební daň a používání takového oleje jako paliva do motorového vozidla je tak vlastně daňovým deliktem. Pro zájemce o úsporný provoz tak zůstane asi jedinou rozumnou alternativou pohon na LPG/CNG. I tady je ale potřeba velmi pečlivě počítat. Přestavba se vyplatí až po ujetí několika desítek tisíc kilometrů a pro někoho může být překážkou i nemožnost vjezdu do většiny podzemních garáží.
Přesto je dobré si říci, že rozjet auto na rostlinný olej není žádný velký problém. Mluvíme samozřejmě o starších dieselových vozech. Čím jednodušší systém vstřikování, tím bude jednodušší takové „palivo“ používat. V internetových diskuzích se mnoho majitelů například Octavie 1,9 TDI PD, nebo například Golfů 1,6 TD druhé generace chlubí i několikaletým provozem na rostlinný olej a nájezdem i několika desítek tisíc kilometrů. Za nás takovou porci motor, resp. vstřikovací systém, nemůže bez úhony vydržet, ale co si myslíte vy? Máte nějakou zkušenost s jízdou na rostlinný olej? Napište nám do diskuze.