Máte auto připravené na zimu? Určitě ne. Skoro každý totiž zapomene na jednu nenápadnou věc

Foto: Jiří Soukup

Připravit auto na zimu neznamená jen obout zimní pneumatiky a do nádržky ostřikovačů nalít zimní směs. Jsou i další věci, které nelze podcenit. Hlavně jednu maličkost, která vám v zimě může klidně i znemožnit jízdu


Nezadržitelně se blíží zima, plískanice, šero, sníh. Jak na specifické podmínky na silnicích připravit auto i řidiče? Dny se krátí, ráno řidiči vyjíždí za šera a vrací se často za tmy. Zatažená obloha mnohdy neoplývá světlem ani přes den. K tomu ranní opary a časté mlhy.

To jsou nástrahy, na které je nutné se připravit a počítat s nimi. Řidiči by se na nové období měli mentálně přenastavit, být ostražitější. Je nutné víc předvídat, překvapit mohou úseky se spadaným listím, které pěkně klouže především v zatáčkách. Často silněji fouká, nebezpečný může být nárazový vítr. Noční a ranní mrazy také napáchají své, musíme počítat s tím, že promrzlé mohou být především mosty. Tomu všemu je třeba přizpůsobit styl a rychlost jízdy,“ říká Petr Krásný, vývojový specialista bezpečnosti vozu, který se coby člen týmu výzkumu dopravní bezpečnosti ve ŠKODA AUTO věnuje analýzám dopravních nehod.

Přípravu na náročnější sezónu potřebují také naše automobily. Několik úkonů bychom měli mít vždy na paměti a nezanedbat je. Které to jsou?

Přezouvat na zimní

Samozřejmé by mělo být přezutí na zimní pneumatiky. Ty na auto od podzimu do jara zkrátka patří – i když sněhovou pokrývku třeba za celou dobu nepotkáme. Na studených a promrzlých silnicích letní směs nefunguje, je tvrdá, ztrácí přilnavost, brzdná dráha se zvětšuje a jízda není bezpečná. Dopravní expert doporučuje nečekat s výměnou až na poslední chvíli – pneuservisy bývají přeplněné a na přezutí můžete klidně čekat i dva týdny. „A pozor na minimální povolenou hloubku vzorku běhounu, ta se v různých zemích liší, v České republice to jsou třeba čtyři milimetry, což není zas tak málo, někoho to může překvapit.“

Dobrý výhled i svícení

Vidíte dobře ven? Stojí za to utřít zaprášené a zamaštěné vnitřní strany skel příslušnými prostředky či ubrousky, zbavíte se tak nežádoucích odlesků například od světlometů okolních aut. Utřete též všechna tři zpětná zrcátka – to vnitřní na sobě mívá šmouhy od prstů a dlaně. „Doporučujeme vyměnit lišty stěračů, minimálně těch předních, výměna jednou ročně je ideální a právě před zimou je důležité mít je v co nejlepší kondici. Jsou motoristé, kteří střídají dvě sady stěračů několik let po sobě – v létě ostřikujeme výrazně méně a navíc gumovým lištám nesvědčí pobyt na sluníčku, takže stárnou rychleji; na zimu je pak k dispozici lepší sada. Při tankování využijte přestávky a dostupných kyblíků s vodou a umyjte čelní sklo a alespoň přední boční okénka, světlomety, zpětná zrcátka, zadní svítilny a registrační značku,“ vypočítává další ze členů týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Robert Šťastný.

Zkontrolujte také osvětlení vozu a případné nefunkční žárovky vyměňte. Podívejte se do krabičky s náhradními žárovkami, jestli je obsah kompletní. Pokud ne, dokupte chybějící kusy. Jak je na tom pylový kabinový filtr ventilační soustavy? Jeho nadměrné znečištění snižuje účinnost a kromě toho kumuluje vlhkost v interiéru. To má za následek někdy i dost výrazné prodloužení doby potřebné k odmlžení skel.

Nasazení řetězů natrénujte

Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a ideálně změřte, či si nechejte změřit, bod jejího tuhnutí. Ostatně před zimou vůbec není od věci zajet do servisu a nechat auto zevrubně prohlédnout, včetně například dobré funkce klimatizace a její náplně. Ale i podzimní vrtochy počasí mohou překvapit – z ještě příjemně vyhřátých nížin přejedete na víkend na hory a ráno se probudíte klidně do minus sedmi stupňů,“ varuje Krásný před situací, s níž řidiči často nepočítají.

V mnoha horských oblastech je navíc zimní výbava vyloženě povinná, včetně řetězů. Proto je dobré je hodit nejen do kufru, ale raději si jejich nasazování předem vyzkoušet „na suchu“. Návod na správné nasazení řetězů najdete u každé sady, ale praxe je praxe.

Zimní směs do všech hadiček

Tohle je právě ta „maličkost“ zmíněná v titulku článku. S přicházejícími mrazy souvisí i výměna kapaliny ostřikovačů. Vystříkejte tu letní a nalijte zimní, nejlépe neředěnou. Důležité je poté dostatečně dlouho ostříkat všechna skla, aby se zimní kapalina dostala do všech hadiček – tedy i do celé délky té vedoucí k zadnímu ostřikovači. „Z vlastní zkušenosti vím, že když kapalina v hadičkách zamrzne, auto se v plískanicích stane skoro nepoužitelným. Každou chvíli vás při jízdě ošplouchne například protijedoucí náklaďák, stěrače špínu jen rozetřou po skle a vy nevidíte ven a končíte,“ varuje Šťastný.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.