Riziko slushplaningu je právě v těchto dnech velmi aktuální. Málokterý řidič ale ví, o co jde a navíc ne každý si s ním dokáže poradit. Snadné to není, ale stačí dodržovat základní doporučení odborníků
Co to vlastně je ten „slushplaning“? V podstatě jde o aquaplaning na sněhu. Respektive na rozbředlém sněhu. Jakmile pneumatika ztratí na sněhové břečce kontakt s vozovkou, hovoříme o slushplaningu. Jakkoliv je tento jev podobný aquaplaningu, tedy ztrátě kontaktu pneumatiky s vozovkou na mokré silnici, není cesta k jeho zvládnutí úplně stejná. Základem k jeho zvládnutí jsou především kvalitní zimní nebo celoroční pneumatiky.
Výzkumy společnosti Nokian, která se specializuje na výrobu pneumatik, totiž uvádí, že tající a rozbředlý sníh je více nebezpečný než ledovka nebo souvislá vrstva vody na vozovce. Výběru zimních pneumatik proto věnujte velkou pozornost. Podle Nokianu jsou nejlepší takové pneumatiky, které mají šikmé a odsazené hrany na přední části vzorku. Ty totiž pomáhají odvádět rozbředlý sníh z drážek na pneumatice.
Jestli máte alespoň nějakou možnost, jak si bezpečně vyzkoušet brzdění na sněhu, využijte ji
Jiří Soukup; TestyOjetin.cz
Když už ale k situaci se slushplaningem dojde, je potřeba zachovat chladnou hlavu. Důležité je nebrzdit. Stačí pouze ubrat plyn, případně sešlápnout pedál spojky, a držet auto pokud možno v přímém směru. Na rozdíl od aquaplaningu, kdy se nemá vůz o co brzdit, by při slushplaningu měl při uvedeném postupu vzniknout před pneumatikou jakýsi klín z rozbředlého sněhu, což by mělo pomoci vozidlo zpomalit a kola se opět „chytnou“.
Uvědomte si, že sníh na vozovce může prodloužit brzdnou dráhu až 3x. Důležitá je proto předvídavost a jemná práce nejen s volantem, ale také s pedálem brzdy a plynu. Samozřejmostí je správné držení volantu, vhodná obuv a nebýt v autě oblečený jako Eskymák. To se potom jakákoliv nenadálá situace zvládá mnohem lépe.
Mnoho řidičů má také velký psychologický problém brzdit před překážkou a držet volant v přímém směru. Jenže pneumatiky jsou konstruovány tak, aby měly nejlepší trakční schopnosti právě v přímém směru. Jakákoliv snaha o prudké změny směru většinou končí smykem a velkými trablemi pro řidiče. Nejlépe si to vyzkoušíte na nějakém volném plácku nebo ve škole smyku. Rozjedete se proto překážce a zkusíte zabrzdit s volantem v přímém směru a následně s použitím vyhýbacího manévru. Pravděpodobně zjistíte, že na sněhu je a v břečce je nejlepší držet přímý směr.