Na rozbředlém sněhu hrozí slushplaning. Poradit si s ním není zrovna snadné

Foto: Jiří Soukup

Riziko slushplaningu je právě v těchto dnech velmi aktuální. Málokterý řidič ale ví, o co jde a navíc ne každý si s ním dokáže poradit. Snadné to není, ale stačí dodržovat základní doporučení odborníků


Co to vlastně je ten „slushplaning“? V podstatě jde o aquaplaning na sněhu. Respektive na rozbředlém sněhu. Jakmile pneumatika ztratí na sněhové břečce kontakt s vozovkou, hovoříme o slushplaningu. Jakkoliv je tento jev podobný aquaplaningu, tedy ztrátě kontaktu pneumatiky s vozovkou na mokré silnici, není cesta k jeho zvládnutí úplně stejná. Základem k jeho zvládnutí jsou především kvalitní zimní nebo celoroční pneumatiky.

Výzkumy společnosti Nokian, která se specializuje na výrobu pneumatik, totiž uvádí, že tající a rozbředlý sníh je více nebezpečný než ledovka nebo souvislá vrstva vody na vozovce. Výběru zimních pneumatik proto věnujte velkou pozornost. Podle Nokianu jsou nejlepší takové pneumatiky, které mají šikmé a odsazené hrany na přední části vzorku. Ty totiž pomáhají odvádět rozbředlý sníh z drážek na pneumatice.

Jestli máte alespoň nějakou možnost, jak si bezpečně vyzkoušet brzdění na sněhu, využijte ji
Jiří Soukup; TestyOjetin.cz

Když už ale k situaci se slushplaningem dojde, je potřeba zachovat chladnou hlavu. Důležité je nebrzdit. Stačí pouze ubrat plyn, případně sešlápnout pedál spojky, a držet auto pokud možno v přímém směru. Na rozdíl od aquaplaningu, kdy se nemá vůz o co brzdit, by při slushplaningu měl při uvedeném postupu vzniknout před pneumatikou jakýsi klín z rozbředlého sněhu, což by mělo pomoci vozidlo zpomalit a kola se opět „chytnou“.

Zimní bunda a boty s tlustou podrážkou, to je skoro řidičská sebevražda
Na horách stačí špatně zaparkovat a k autu se dostanete až na jaře

Uvědomte si, že sníh na vozovce může prodloužit brzdnou dráhu až 3x. Důležitá je proto předvídavost a jemná práce nejen s volantem, ale také s pedálem brzdy a plynu. Samozřejmostí je správné držení volantu, vhodná obuv a nebýt v autě oblečený jako Eskymák. To se potom jakákoliv nenadálá situace zvládá mnohem lépe.

Mnoho řidičů má také velký psychologický problém brzdit před překážkou a držet volant v přímém směru. Jenže pneumatiky jsou konstruovány tak, aby měly nejlepší trakční schopnosti právě v přímém směru. Jakákoliv snaha o prudké změny směru většinou končí smykem a velkými trablemi pro řidiče. Nejlépe si to vyzkoušíte na nějakém volném plácku nebo ve škole smyku. Rozjedete se proto překážce a zkusíte zabrzdit s volantem v přímém směru a následně s použitím vyhýbacího manévru. Pravděpodobně zjistíte, že na sněhu je a v břečce je nejlepší držet přímý směr.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.