Kontrola technického stavu, lidově „STK“, je pro mnoho řidičů velkou neznámou. Často se stává, že vozy koupené z druhé ruky technickou kontrolou neprojdou. Často kvůli drobné závadě, o které nový majitel ani nevěděl.
Častým důvodem, proč auto neprojde technickou kontrolou, jsou namontované pneumatiky a disky, jejichž rozměr ale není uveden ve velkém technickém průkazu. Často jde jen o malé nuance, jako třeba jiné profilové číslo, nebo rychlostní či váhový index, ale jestliže to není uvedeno v TP, na vozidle namontované být nemohou. Při nákupu ojetého auta si proto kola a pneumatiky řádně zkontrolujte a prověřte, zda se jejich rozměr shoduje s rozměrem, který je uvedený ve velkém technickém průkazu. Následná výměna disků a pneumatik by vám třeba i výhodný nákup ojetiny mohla pěkně prodražit.
Dalším, na první pohled nenápadným, důvodem, proč auto nemusí projít STK, je únik provozních kapalin, především oleje. Při nákupu ojetiny od neseriózního prodejce se totiž může stát, že koupíte auto, o kterém majitel věděl, že olej uniká, ale před prodejem motor řádně umyl a tak se při zběžné prohlídce na únik nemuselo přijít. Jestliže vám tedy prodávající nabízí auto s čerstvě umytým motorem a spodkem, buďte ostražití.
Technici na STK také neradi vidí, či spíše slyší, příliš hlučný, nebo dokonce nehomologovaný výfuk. Tu a tam se totiž najde amatérský tuner, který chce u svého miláčka zlepšit zvukový projev výfukové soustavy. A protože nemá na výfuk od Akrapoviče, namontuje do auta nějakou čínskou nebo polskou náhražku, která ovšem postrádá homologaci. S takovým autem pak u STK skutečně neprojde.
Když už jsme u toho výfuku – častým problémem bývá také nefunkční, nebo zcela vymontovaný filtr pevných částic. Laik by to mohl poznat snad podle černého, tedy sazemi ušpiněného, výfuku, podvodníci ale často dělají to, že na výfuk nasadí „ozdobnou“ koncovku, která laika dokonale zmate. Auto bez filtru pevných částic však nesplní emisní normy a neprojde emisní kontrolou, tedy ani STK. Nový filtr však u některých, především japonských, značek, může přijít až na několik desítek tisíc korun.
Podle techniků z STK se také stále na prohlídkách objevují vozy se zatmavenými skly, resp. se skly, které nedosahují minimální míry propustnosti, která na bočních sklech nesmí být menší než 70 procent. Že se nesmí zatmavovat přední sklo, ani na něj lepit v minulosti tolik oblíbené protisluneční fólie, je samozřejmé