Současné zdražování nových i ojetých vozů s sebou přináší zajímavý jev. Ještě nedávno odepisované naftové ojetiny opět vzbudily zájem kupujících, kteří v nich vidí možnost, jak na provozu auta ušetřit
Klasická debata v českých (nejen) hospodách, zda do auta benzín nebo naftu, začíná poslední dobou opět nabývat na síle. Nová i ojetá auta zdražují napříč všemi značkami i modely, a tak jedinou možností jak ušetřit nějaké prostředky, spočívá většinou ve volbě vozu s nízkou spotřebou. Staré naftové vozy se proto opět dostávají do hledáčku zájemců o levný vůz s levným provozem. Jenže ne vždy se výběr takového vozu skutečně vyplatí.
Nejčastější závadou u starých naftových motorů bývají vstřiky, turba, dvouhmotové setrvačníky a filtry pevných částic
Martin Foltýn, CEO CarTrax.cz
Podle Svazu dovozců automobilů se za období leden až srpen letošního roku dovezlo ze zahraničí do České republiky celkem 118600 ojetých vozidel. Z toho plných 25400 vozidel bylo starších patnácti let. Nejčastěji se jednalo o značky Audi, BMW, Ford, Mercedes, Škoda a Volkswagen a z motorizací jednoznačně převládaly naftové verze. Nejméně ojetých vozů v kategorii 15 let a více se potom týkalo značek Dacia, Chevrolet, Hyundai nebo Lada.
Podle průzkumu se nejčastěji stáčejí kilometry na německých vozidlech s dieselovým motorem
U takto starých vozů lze očekávat ale vysoké kilometrové nájezdy a ne zrovna ideální technický stav. Problémem bývá také skutečnost, že u vozidel dovezených ze zahraničí velmi často chybí jakékoliv informace o servisní historii. Podle společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel, se právě u starších naftových motorů může nový majitel dočkat nemilých překvapení a vysokých servisních nákladů. „Nejčastější závadou u takto starých naftových motorů bývají vstřiky, turba, dvouhmotové setrvačníky a filtry pevných částic“, říká Martin Foltýn, CEO CarTrax.cz
Češi ojeté diesely milují, na trhu jich ale bude čím dál tím méně a budou zdražovat
Otázkou ale zůstává, jak dlouho se drobná výhoda v nižší spotřebě dieselových motorů bude projevovat v peněženkách zákazníků. Současná vlna zdražování se totiž nevyhnula ani čerpacím stanicím a litr nafty stojí u některých pump i více než 34 korun. Podle některých ekonomů není navíc vůbec vyloučeno, že by se mohla opakovat situace z roku 2015, kdy nafta byla dokonce výrazně dražší než benzín.
Při výběru ojetého vozu je proto velmi důležité pečlivě zvážit pro jaký účel bude auto využíváno nejvíce. Jestliže jde o auto pro městský provoz, bude asi diesel zbytečný. Naopak, jestliže hledáte auto pro každodenní jízdy na delší vzdálenosti, nemá smysl uvažovat nad benzínovým šestiválcem. Krátkodobá úspora na palivu se totiž může v dlouhodobém horizontu neblaze projevit ve vaší peněžence.