Za auto se stočeným tachometrem zaplatíte v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. Další náklady pak tuto hranici posouvají až k 50 procentům.
Abyste si nekoupili auto se stočeným tachometrem, je potřeba prověřit u něj najeté km. Nikoli však fyzickou prohlídkou v servisu, která je ve většině případů neprůkazná, ale prověřením vozidla a jeho historie, například v systému, který provozuje společnost Cebia. Kontrola probíhá online, stačí zadat VIN vozidla na strákách cebia.cz a během chvilky se můžete dozvědět nejen to, zda vozidlo nemá stočený tachometr, ale také zda nebylo havarované, jaký je skutečný rok jeho výroby, jak a za kolik se v minulosti inzerovalo či dokonce prodalo, zda není odcizené nebo zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem a řadu dalších informací. Vzhledem k tomu, kolik byste mohli zbytečně zaplatit za „zajíce v pytli“, se prověření vozu vyplatí!
Auto se stočeným tachometrem přijde i o 50 % dráž
Za auto se stočeným tachometrem zaplatíte v průměru o 20 procent více, než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %. Zhruba stejnou částku, o kterou zaplatíte za auto více kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádá oprava a údržba vozidla. Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat až na 50 % ceny vozu.
Stočené tachometry nejsou jediným nešvarem, respektive nekalou praktikou při prodeji ojetých aut. Je až zarážející, že více než 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je škodní událost v průměru u 60 % z nich. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či dokonce totální havárii.
Vždy požadujte VIN kód vozidla
Další známou praktikou při prodeji ojetin je neuvádění skutečné výbavy vozidla. V praxi to vypadá tak, že prodejce v inzerci „povýší“ pětistupňovou převodovku na šestistupňovou, přidá parkovací senzory či LED světlomety u auta, které nic takového nemá. Díky prověření vozu přes Cebii však můžete ještě před tím, než se pojedete na auto podívat, zjistit, jakou skutečnou výbavu má. Data v systému ohledně výbavy pocházejí přímo od výrobců vozidel. Informace do systému dodávají také prodejci vozidel, policie, autorizované i neautorizované servisy, pojišťovny, leasingové a finanční instituce, inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí, stanice technické kontroly a řada dalších subjektů.
V případě, že u inzerátu není uvedený (celý) VIN kód vozidla, vyžádejte si jej u prodejce. Pokud vám jej nebude chtít sdělit, na auto raději zapomeňte. Prodejce totiž s největší pravděpodobností nechce, abyste si historii vozu prověřili, protože byste mohli přijít na určité nesrovnalosti.