Posypová sůl může vaše auto zničit během několika měsíců. A to nejen těch zimních. Při špatné péči o auto se sůl do plechových dílů zakousne klidně i o letních prázdninách
Nejnáročnější období pro auto z hlediska počasí je rozhodně zima. Chladné počasí namáhá baterii, v motoru tuhne olej i nafta, přimrzají brzdové destičky, topení „jede“ na plný výkon, stále se svítí, používají se ostřikovače a stěrače. Je tady ale ještě jedna věc, která autu škodí úplně nejvíce. Starším vozům škodí více, těm novým o trochu méně, ale hrozbou je naprosto pro všechny. Ano, jde o posypovou sůl..
Kdo se o auto nebude v zimě starat, tomu ho bude sůl požírat i v letních měsících. Sůl totiž může zůstat v nepřístupných místech a jakmile zvlhne, začne auto neviditelně ničit
Jan Smékal; TestyOjetin.cz
V zimním provozu se totiž sůl dostane i do těch nejméně přístupných míst na podvozku a na karoserii, pohodlně se tam usadí a začne škodit. Sůl totiž absorbuje vlhkost, která je pochopitelně hlavním spouštěčem koroze. Ale pozor, korozí netrpí jen podvozek nebo karoserie. Sůl škodí také různým součástem motoru, jako je třeba výfukové potrubí nebo chladič. Před solí si nemůže být jistá ani brzdová soustava nebo elektroinstalace. Jenže jak auto před působením soli chránit? Stačí umytí auta v myčce?
Bohužel, působení soli se nedá v zimě úplně zbavit. I kdybyste jezdili každý den do myčky, jakmile z ní vyjedete na posolenou silnici, hned se opět do auta zakousne. Přesto je dobré v zimních měsících do myčky jezdit alespoň jedenkrát za 14 dní a vždy volit program s mytím podvozku. Ta nejzásadnější péče ale musí přijít s blížícím se jarem. Tedy v okamžiku, kdy první deště smyjí ze silnic sůl a teploty se stabilně drží nad bodem mrazu.
Jak tedy auto nejlépe zbavit soli? Začněte v boxu samoobslužné myčky s tlakovou vodou. Tlaková pistole, takzvaná „wapka“, je totiž nejlepší zbraní proti soli v nepřístupných místech karoserie. Jako první se věnujte spárám na karoserii. Začněte u spár víka zavazadlového prostoru a pokračujte přes svislé a vodorovné spáry dveří. Nezapomeňte na spáry kapoty, prostor pod předním sklem a masku chladiče. A pozor - sůl se také ráda drží pod plastovými držáky na registrační značky.
Jakmile důkladně opláchnete karoserii, přijde na řadu podvozek. Tam se sice s tlakovou pistolí těžko dostanete, ale opravdu se snažte. Možná se u toho trochu ušpiníte, ale častou chybou právě bývá, že na střed podvozku vozu tlak vody nedosáhne a zůstane tak neošetřený. Jakmile budete mít hotovo, budou na řadě podběhy a kola. Věnovat se musíte všem místům, včetně tlumičů, pružin, brzd, plastových krytů a vložek podběhů. Ano, i plasty může sůl poškodit. Hotovo? Ale kdepak. Teď přijde na řadu to hlavní.
Práci s „wapkou“ považujte pouze za předmytí. Jakmile je ošetřený podvozek a spáry na karoserii, měli byste tlakovou vodou znovu umýt celé auto. Od střechy až po kola. Následně je vhodné zajet do myčky a objednat program i s ošetřením laku. Ten kdo má garáž, nebo alespoň nějaký vhodný venkovní prostor, může se do ošetření karoserie pustit sám. Dá to sice práci, ale výsledek je zaručený.
A nezapomeňte – sůl vám může ničit auto i během letních měsíců. Jakmile totiž nějaký zbytek soli zůstane na nepřístupných místech, absorbuje vzdušnou vlhkost a začne auto požírat, aniž byste si toho všimli.
Máte nějaký zaručený postup jak po zimě ošetřit auto a zabránit působení soli? Napište nám do diskuze