Částka, o kterou kupující ojetých luxusních vozidel značek jako je BMW, Mercedes-Benz či Audi, přeplatí vozidlo v případě zatajené havárie, se pohybuje v řádech až statisíců korun.
Zatajování havárií je nejčastějším a nejlukrativnějším podvodem při prodeji ojetin. Nejvíce se ho přitom obávají lidé, kteří si plánují koupit luxusní vozidlo. Právě luxusní značky jako je BMW, Mercedes-Benz či Audi patří k těm, u nichž si kupující častěji prověřují jejich historii. Není se čemu divit, částka, o kterou kupující přeplatí vozidlo v případě zatajené havárie, se pohybuje v řádech statisíců korun. Vyplývá to z dat společnosti Cebia, která poskytuje informace o ojetých autech z Česka i ze zahraničí.
Nejvíce se prověřují ojetiny značky BMW
To, že si lidé častěji prověřují historii luxusních vozidel, je podle ředitele Cebia dáno jednak vyšší pořizovací cenou, ale také případnými vyššími náklady na opravu a údržbu. „Například pokud vezmeme v potaz počet prodávaných BMW a počet, které si u nás kupující prověřili, dojdeme zhruba ke 30 % těchto vozidel. Vozy BMW přitom patří k nejprověřovanějším autům vůbec, v těsném závěsu se drží Audi a následuje Mercedes-Benz,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která dlouhodobě pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám při prodeji ojetin.
Průměrná výše škody v případě havárie dosahuje u prémiových vozů 480 000 Kč, tedy o 150 000 Kč více, než je průměr trhu. „Opravy luxusních aut jsou dražší i z toho důvodu, že se vozidla častěji opravují v autorizovaných servisech, což ovšem méně platí o vozidlech, která jsou do České republiky dovezena ze zahraničí,“ říká Martin Pajer s tím, že právě u dovezených aut hrozí větší riziko zatajeného poškození či havárie nebo stočeného tachometru. Aby se dalo na luxusním autu co nejvíce vydělat, je třeba koupit vrak v aukci po pojistné události, stočit tachometr a ideálně ještě zatajit skutečný původ vozidla a vydávat tak například ojetinu z Balkánu za německé auto.
Zatajená havárie přijde i na stovky tisíc korun
Havarované auto i po kvalitní opravě však ztrácí na ceně. Rozdíl je mezi kupní a reálnou cenou je ale velký zejména v případech, kdy vozidlo – zpravidla po totální škodě – nebylo kvalitně opraveno. „Poté mohou kupující přeplatit reálnou hodnotu auta o stovky tisíc korun a další náklady si vyžádá následná údržba,“ varuje Martin Pajer. V první řadě je tedy důležité zvolit seriózního prodejce, ale i poté si raději vždy historii auta sám prověřit a sám se přesvědčit, zda vozidlo bylo či nebylo havarované, mělo stočený tachometr či jiný nešvar. „Stáčení tachometrů je u luxusních aut stejně časté jako u ostatních aut na trhu. Nejvíce se jedná o auta, která byla dovezena ze zahraničí a před dovozem do České republiky se jim stočil tachometr,“ podotýká Martin Pajer s tím, že kvalitních ojetých luxusních aut je na trhu přesto hodně.
„Koupit si kvalitní ojeté luxusní auto ze zahraničí je samozřejmě možné, ale je důležité se obrátit na seriózního prodejce. Na trhu se vyskytují tací, kteří se na dovoz luxusních aut prakticky zaměřují, neboť je to pro ně lukrativnější byznys a když prověříme jejich auta, je téměř každé po havárii nebo po stočení tachometru,“ varuje Martin Pajer ze společnosti Cebia.
Luxusní auto ze zahraničí ano, ale od seriózního prodejce
„U luxusních aut je tedy o to více důležité prověřit si jejich historii. V databázi Cebia máme k luxusním vozidlům velké množství dat nejen o haváriích, ale také k průběžnému nájezdu. Například k některým vozům BMW máme až 99 záznamů stavů tachometrů,“ upozorňuje Pajer s tím, že si lze prověřit auto jak s tuzemským, tak zahraničním původem.