Filtr pevných částic může nákup ojetého auta výrazně prodražit. Na některé značky totiž stojí i více než 100 tisíc korun. Předejít zničení filtru se dá snadno, mnoho řidičů na to ale nedbá
Dnešní naftové motory, a vlastně už i některé benzínové, se bez filtru pevných částic neobejdou. Mohou za to stále přísnější emisní normy, které, alespoň v Evropě, prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 pravděpodobně úplně znemožní. Aby ale filtr fungoval, je potřeba se o něj starat. V opačném případě hrozí výměna, která ale například u některých japonských vozů může přijít i na více než 100 tisíc korun. Přitom péče o filtr není vůbec nic složitého.
Co to vlastně je, filtr pevných částic? V principu to je „sítko“ které má za úkol zachytit pevné částice, tedy saze, které by se výfukem dostaly do ovzduší. Ale jako každé jiné sítko, i tohle se po čase zanese a je potřeba ho vyčistit. Když to řidič neudělá, filtr přestane po čase fungovat. Jestliže se zanesení filtru dostane do fáze, kdy jej už nelze zregenerovat, je zle. Takový filtr neplní svoji funkci, auto neprojde emisními limity a nezbývá než zakoupit filtr nový. Lze se samozřejmě pokusit i o regeneraci ve specializovaných firmách, výsledek ale není zaručen.
Přitom čištění filtru, resp. jeho regenerace neznamená pro řidiče nijakou práci. Jde jen o styl jízdy. Filtr se totiž čistí sám řízeným spálením sazí. Jenže k tomu dojde jenom za určitých okolností. Základním předpokladem je totiž rychlejší jízda po dobu několika desítek minut. Kdo tedy například se svým vozem jezdí pouze po městě maximálně předepsanou padesátkou, dříve nebo později se mu na palubní desce rozsvítí kontrolka DPF. V takovém případě je pak nejlepší vyrazit na dálnici a auto trochu „protáhnout“. Když nebude řidič na varování nijak reagovat, skončí s autem v servisu, kde bude muset sáhnout docela hluboko do kapsy.
A to se některým nedbalým řidičům samozřejmě nechce, a tak odloží auto s nefunkčním nebo vyjmutým filtrem pevných částic do bazaru. Na výkonu motoru ani na spotřebě to většinou není nijak poznat, ale takový vůz neprojde emisní kontrolou a nebudete s ním moci vyrazit na silnice. Závadu lze ale poměrně snadno poznat. Stačí s vozem vyjet na zkušební jízdu a po pár kilometrech zkontrolovat výfuk. Jestliže je kovově čistý, je vše v pořádku. Jestliže je černý od sazí, bude s DPF pravděpodobně problém.
Při nákupu ojetého vozu proto vždy zkontrolujte, jak na tom DPF je. Rizikové jsou především vozy z taxi služeb a rozvážkových společností. Většinu kilometrů najezdily po městě a ochota jejich majitelů investovat do drahého servisu také nebývá zrovna největší.
Máte ve svém autě DPF a víte jak ho čistit? Napište nám do diskuze