Omlazování aut patří bohužel mezi velmi časté podvody, se kterými se mohou zájemci o ojetinu setkat. Že lze takový podvod odhalit na místě jen velmi obtížně potvrzuje i případ Davida S., který si na inzerát kupoval ojetý Ford Mondeo.
Původně měl vybranou Škodu Octavia kombi. Takovou českou bazarovou klasiku. Jenže náhoda tomu chtěla, že při cestě do autobazaru uviděl na sídlištním parkovišti zaparkovaný Ford Mondeo kombi s dvoulitrovým naftovým motorem, za jehož zadním sklem byla vyvěšena velká cedule s nápisem „Prodám“. Udávaný rok výroby 2019, nájezd 150 tisíc kilometrů, cena 310 tisíc korun. Pro Davida z Brna to bylo podle jeho slov auto snů.
Někteří prodejci uvádějí jako rok výroby datum uvedení do provozu, aby tak vůz omladili o jeden, ale v mnoha případech i o více let
Martin Pajer; ředitel společnosti Cebia
Ještě ten den zavolal na číslo uvedené na ceduli a jel si auto projet. „Auto se zdálo úplně v pohodě. Uvnitř bylo krásně čisté, zdálo se, že vše funguje, majitel ho údajně přivezl před rokem z Německa a chce teď něco jiného“, popisuje nákup vozu David. Auto tedy koupil a jezdil s ním dva měsíce bez jakéhokoliv problému. V tu dobu se ale objednal do servisu kvůli výměně zadních brzdových kotoučů.
Jenže při objednání dílů přišli v servisu na to, že auto je starší, než udával prodávající. „Šel jsem do neznačkového servisu, který má ale dobrou kvalitu“, říká David a pokračuje: „Podle VIN chtěli objednat potřebné díly a zjistili, že auto není z roku 2019, ale z roku 2017. To mě tedy šokovalo. Auto bylo o dva roky starší, než mi tvrdil původní majitel“.
Podle společnosti Cebia, která se na českém trhu zabývá prověřováním historie vozidel, kleslo průměrné stáří všech osobních vozů, které se prodávaly na hlavních inzertních portálech, z 9,5 roku na rovných 9 let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk činil v průměru 7,2 roku. Průměrný věk aut se zahraničním původem byl 11,2 roku, zatímco loni to bylo 10,5 roku. Podíl dovezených aut starších 10 let činil 51,25 % a podíl aut starších 15 let byl 24,95 %, což je o 2,7 % víc než loni. Je alarmující, že každé čtvrté dovezené auto je starší 15 let.
Ředitel společnosti Martin Pajer k tomu ale podotýká: „Je důležité dodat, že čísla pro statistiku vždy vycházejí z dat prodejců. Někteří prodejci přitom uvádějí jako rok výroby datum uvedení do provozu aby tak vůz omladili o jeden, ale v mnoha případech i o více let. Vzhledem k tomu, že kupující vyžadují co nejmladší vozy, je právě takovéto omlazování vozů jedním z poměrně častých podvodů. Je třeba také uvést, že někteří prodejci skutečný rok výroby ani neznají, neboť se neuvádí v technických průkazech“.
Taková situace nastala pravděpodobně i při nákupu Davidova vozu, který možná téměř dva roky stál někde na parkovišti, nebo v dealerství značky. Je jasné, že takto dlouhá doba, po kterou se s vozem nejezdí, mu rozhodně neprospěje. David proto nyní požaduje po prodávajícím slevu z kupní ceny, nebo zrušení celé kupní smlouvy. Jak celá situace dopadne, budeme i nadále sledovat. Už teď ale máme jedno důležité doporučení. Při nákupu ojetého vozu je velice důležité prověřit VIN vozu nejen kvůli možnosti přetočení tachometrů, případně zatajení vážné nehody, ale také kvůli ověření skutečného roku výroby. Ze sdělení zástupců společnosti Cebia totiž vyplývá, že omlazování ojetých vozidel není v Česku nic neobvyklého. Při nákupu ojetiny je proto vhodné také kontaktovat oficiální dealerství značky a zkusit podle čísla VIN zjistit, kdy, případně kde bylo konkrétní vozidlo vyrobeno.
Jak si při nákupu ojetého vozu prověřujete, zda reálný stav vozu odpovídá tomu, co vám o něm tvrdí prodávající? Máte nějaké doporučení pro ostatní? Napište nám do diskuze. A jestli se vám článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.