I moderní auta nabitá tou nejmodernější elektronikou se někdy neobejdou bez obyčejných, až primitivních pomůcek. Například bez jehly se může stát, že neodjedete ani s nejnovějším modelem drahé značky.
Tedy ne že byste nenastartovali a nerozjeli se, ale během jízdy můžete zjistit, že vám na autě něco nefunguje a bez jehly nebo špendlíku to jen tak neopravíte. Zkušení a starší řidiči jistě tuší k čemu se jehla v autě používá, ti mladší se možná budou usmívat a klepat si na čelo, co že to je zase za hloupou radu a zbytečný článek. V současném zimním počasí si ale denně na tuhle radu vzpomenou desítky řidičů při marném hledání něčeho, čím by špendlík nebo jehlu nahradili.
Řeč je o nevyhřívaných tryskách ostřikovačů. Ráno si sice seškrábete led ze skla a očistíte stěrače, ale na trysky ostřikovačů si v tu chvíli vzpomene jenom málokdo. Zákon schválnosti potom způsobí, že zamrznuté trysky odhalíte až ve chvíli, kdy potřebujete na prosolené dálnici očistit přední sklo, na které vám špinavou vodu se solí stříká vůz jedoucí před vámi. Zmáčknete páčku ostřikovačů, ale nic se nestane. Trysky jsou zamrzlé, voda nestříká a co čert nechtěl – spustí se automatické stěrače, které špínu na skle jenom rozmažou.
V takové chvíli je potřeba zachovat chladnou hlavu, vypnout stěrače, aby dále nerozmazávaly špínu na skle, zpomalit na bezpečnou rychlost a na nejbližším výjezdu sjet z dálnice nebo zastavit u benzínové pumpy. Jestliže důvodem nefunkčnosti ostřikovačů není to, že jste zapomněli do nádržky nalít nemrznoucí směs, pak je z 90 procent příčina ve zmrazku, který buď obalil trysku, případně u trysek, které jsou umístěné na spodní hraně, bývá právě mezi kapotou a hranou předního skla zmrzlý sníh. V takovém případě máte vyhráno, trysku očistíte a led odstraníte.
Horší to je v případě, kdy z nějakého důvodu zmrzla voda přímo v samotné trysce. To se potom taková jehla nebo špendlík hodí. A jestliže máte ještě zapalovač, bude to o to rychlejší. A jak na to? Jehlu nebo zavírací špendlík zahřejte nad plamenem zapalovače a pomalu zkuste vsunout do trysky. Zmrazek nebude pravděpodobně nijak velký, takže by se vám mělo po pár pokusech trysku zprůchodnit.
Ještě než se ale vydáte zpět na cestu, zkuste, kam voda z uvolněné trysky stříká. Je totiž pravděpodobné, že jste mohli pohybem jehly trochu změnit směr ostřiku a kapalina by tak stříkala mimo plochu čelního skla nebo na místo, kde to jeho očištění příliš nepomůže.