Při řazení dělají řidiči často chybu a moderní automobily je v tom ještě podporují. Aniž by to tušili, zadělávají si řidiči na velký problém, který se však většinou projeví až po delším čase. Zato pěkně draze.
Řazení v autě je pro drtivou většinu řidičů naprosto automatická záležitost. Zkušení řidiči nijak nepřemýšlí, jakou mají zařadit rychlost. Vnímají aktuální rychlost vozu, dopravní situaci a otáčky motoru, a aniž by museli přepnout pozornost například z rozhovoru se spolujezdcem, zcela intuitivně zařadí správnou rychlost pro ten daný okamžik a jízdní situaci. Hovoříme samozřejmě o vozech, kde je manuální převodovka. Stále rozšířenější automatické převodovky se o vše postarají samy a nabízejí řidičům čím dál tím větší komfort.
Ten si pochvaluje stále více řidičů, nicméně pořád zůstává velký počet těch, kteří nedají na manuální převodovku dopustit. Jsou to třeba sportovněji založení řidiči, kteří chtějí mít vůz neustále „v ruce“, nebo naopak ti konzervativní, kteří automatu z nějakého důvodu nevěří a mají pocit, že tak dobře jako oni žádný automat nezařadí. Přesto ale dělají často při řazení chyby, které mohou ničit jak motor, tak i převodovku, případně negativně ovlivňovat spotřebu paliva. O jaké chyby se jedná nejčastěji?
Necitlivé pouštění spojkového pedálu
Víte, jak funguje spojka? Spojka v principu odpojí motor od převodovky. Když je motor od převodovky odpojen, můžete zařadit rychlost a puštěním pedálu spojky zase motor s převodovkou spojíte. Takové „odpojení“ a opětovné „spojení“ se však musí dělat s citem. Hlavně tedy pouštění spojky. To musí proběhnout opravdu hladce, aby auto sebou nijak při podřazování neškublo, případně aby nezhasl motor. Třeba při rozjíždění. Naopak při řazení směrem nahoru nesmí trvat příliš dlouho, než bude opět motor s převodovkou spojen. Kdyby to trvalo dlouho, klesly by otáčky a řidič by musel opět řadit směrem dolů.
Časné řazení a podtáčení motoru
Přeřadit na vyšší rychlost je nutné v tom případě, kdy otáčky motoru jsou natolik vysoké, že vyšší rychlostní stupeň nebude znamenat ztrátu rychlosti ani výkonu. Jenže v moderních vozech existuje jakýsi rádce řazení. Kvůli snižování emisí se však často stane, že radí k přeřazení příliš brzo. Motor je pak podtočený a auto ztrácí výkon. Raději se na tuto funkci nespoléhejte a rychlosti řaďte dle svého citu a reálné jízdní situace.
Řazení neutrálu při dojíždění na červenou
Dělá to hodně řidičů. Na křižovatce svítí na semaforu červená, vyřadí tedy rychlost a na neutrál dojíždějí ke světlům. Zdá se, že to má logiku, jenže tenhle zlozvyk se může někdy zle nevyplatit. Typicky při vyšší rychlosti, kdy je dobré využít i brzdnou sílu motoru. Jakmile totiž vyřadíte rychlost, auto ztratí brzdný účinek motoru a brzdná dráha vozidla se může prodloužit. Před nutností zastavit je tedy vhodné podřazovat až téměř do zastavení a teprve poté, již skoro při nulové rychlosti, je vhodné vyřadit.
Používáte při řazení rychlostí tzv. našeptávač? Jak se na tuto funkci díváte? A dáváte raději přednost automatické převodovce, nebo té manuální? Napište nám do diskuse.
Zdroj: Jan Smékal; Wikimedia Commons; CarTrax