Na jaře si většina řidičů začne po zimních plískanicích dávat své auto „dohromady“. Výměna pneumatik, mytí podvozku, leštění karoserie a mnohdy také renovace zažloutlých světel. Triků je hodně, funguje však málokterý
Zažloutlá krycí skla předních světlometů trápí mnoho řidičů starších aut. Nemuselo by být složité vyměnit je za nová, ale na některá starší vozidla už je v podstatě neseženete. Třeba na kdysi běžnou Škodu Favorit jsou skla sice k dispozici, ale většinou se nejedná o originál, ale o čínský náhradní díl. Sehnat nový originál je už skutečně oříšek. Někteří majitelé vozů se zažloutlými, resp. „mléčnými“ krycími skly předních světlometů proto zkouší tato skla vyleštit. Jen raději ještě pro upřesnění - správněji bychom měli napsat krycí plast, nikoliv sklo. Ne, že by sklo zůstalo i po deseti letech stále křišťálově průhledné, to nikoliv. Spíše ale žloutnou krycí plasty.
Na internetu se dá najít hodně rad, tipů a triků, jak to udělat. Asi nejčastějším doporučením je použití bělící zubní pasty. Zkusili jsme to tedy se zubní pastou s bělícími účinky, tedy s pastou, která obsahovala nějaké abrazivum, nicméně výsledek byl nulový. Se sklem se nestalo vůbec nic. Buď jsme měli špatnou pastu, nebo tenhle trik prostě nefunguje.
Dalším tipem internetových rádců je použití jedlé sody. Zatímco u lesklého skla se čištění sodou rozhodně nedoporučuje, u matného, resp. zažloutlého skla to prý funguje. My si myslíme, že soda rozhodně fungovat nebude, protože je až moc hrubá, takže jsme to raději nezkoušeli a rovnou jsme přešli k nápadu, který zní jako totální šílenost, ale opravdu nějaké výsledky měl. Co bylo tím „zázračným“ čistidlem? Voděodolný smirkový papír.
Použili jsme specifikaci P7000, tedy velice jemný brusný papír pod vodu, a krouživými pohyby jsme pod vodou leštili krycí sklo světlometu. Asi po deseti minutách leštění jsme, opět pod čistou vodou, použili nový smirek a podle návodu leštili sklo vodorovnými pohyby. Tím by se údajně měly „zatáhnout“ mikroskopické rýhy a sklo by tak mělo být průzračnější. Po vytažení z vody se skutečně subjektivně zdálo, že sklo je čisté a relativně i lesklé.
Bohužel jsme neměli možnost změřit svítivost světla před leštěním a po něm. Ale na druhé sklo se už chystáme objednat na měření. Jakmile budeme mít výsledky, rozhodně o tom napíšeme, nicméně náš subjektivní pocit je ten, že tahle metoda by mohla skutečně fungovat.
Máte nějakou vlastní zkušenost s leštěním krycích skel předních světlometů? Napište nám do diskuze