Málokdo z řidičů to přizná, ale pro mnoho z nich je připojování do průběžného pruhu z pruhu připojovacího stále ještě velkou neznámou. Často dělají chyby, které mohou skončit i fatální dopravní nehodou
Základní věta §12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. zní takto: „Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu“. Mnoho řidičů si ale pojem „ohrožení“ vykládá po svém, a buď z neznalosti, nebo kvůli vysokému stupni agresivity, ohrozí kolemjedoucí řidiče, případně způsobí nehodu, často fatální. Co to ale v praxi znamená „ohrozit“ a jak se má správně najíždět z připojovacího pruhu?
Zákon 361/2000 Sb. říká, že: „…nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku silničního provozu nevzniklo žádné nebezpečí…“. Často ale řidiči, kteří se z připojovacího pruhu snaží zařadit do pruhu průběžného, ohrozí i několik dalších řidičů najednou. Mezi nejčastější prohřešky v takovém případě patří agrese a nerozhodnost. Třetím častým důvodem nehod u připojování do průběžného pruhu je potom přehnaná ohleduplnost, která ve finále ale žádnou ohleduplností není.
Agrese
Řidič vozidla v připojovacím pruhu se snaží dostat do pruhu průběžného, ačkoliv se v tomto pruhu sune kolona aut bez dostatečně velké mezery na zařazení. Takový řidič často vyvine co nejvyšší možnou rychlost, aby se na konci připojovacího pruhu, často i za ním, snažil nacpat mezi dvě auta, a už v okamžiku vjíždění do mezery prudce brzdí. To je například případ zdokumentovaný na úvodní fotografii. Řidič v průběžném pruhu pak musí prudce brzdit, řidič za ním taktéž a obzvláště v městském provozu je na nehodu zaděláno.
Nerozhodnost
Řidič v připojovacím pruhu spíše zpomaluje, případně dokonce brzdí, protože se domnívá, že v tomto pruhu nemůže předjíždět vozidla v průběžném pruhu zprava. Může. Připojovací pruh je v drtivé většině případů dostatečně dlouhý na to, aby vozidlo předjel a bezpečně se zařadil. Určitě není potřeba se řadit hned na začátku připojovacího pruhu a už vůbec ne v takovém místě zastavit.
Nebezpečná ohleduplnost
Jev často viděný na českých dálnicích. Řidič jedoucí v pravém pruhu již zdálky vidí auto, které se bude připojovat z připojovacího pruhu, a tak přejede do levého v domnění, že je to projev slušnosti vůči řidiči v připojovacím pruhu. Taková „slušnost“ ale může způsobit pěkné problémy řidičům vozidel, která jedou v levém pruhu, a náhlé vybočení z pravé strany rozhodně nečekají.
Jaký je tedy správný postup při zařazování z připojovacího pruhu? Vozidlo rozjeďte na vyšší rychlost, využijte celou délku připojovacího pruhu a bezpečně se zařaďte. Buďte předvídatelní, nezmatkujte a mějte zapnutý ukazatel směru jízdy. Jestliže se ani na konci připojovacího pruhu nelze zařadit a podmínky to dovolí, pokračujte raději odstavným pruhem, než abyste se snažili agresivně zařadit nebo prudce brzdili a zůstali v pruhu stát.