Citroën Xantia byl světu představen v březnu 1993 na ženevském autosalonu. Model Xantia, kterého se v letech 1993–2010 vyrobilo 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais, se stal legendárním modelem značky Citroën.
Citroën Xantia, který byl světu představen v březnu 1993 na ženevském autosalonu, slaví 30. narozeniny a stává se sběratelským kouskem. Model Xantia, kterého se v letech 1993–2010 vyrobilo 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais, se stal legendárním modelem značky Citroën.
Autorem vozu, který se stal nástupcem slavného modelu BX z 80. let, je designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.
DEVĚT LET ODVAHY A INOVACÍ PRO VĚTŠÍ POHODLÍ
Během devíti let výroby prošla Xantia mnoha změnami. Zpočátku byla k dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu. V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze. Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky. V roce 1995 přišla na trh Xantia kombi. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.
Komfort, bezpečnost, technologie a potěšení z jízdy – tak zněla klíčová slova této novinky. Komfort byl v té době bezkonkurenční, s čalouněním, které se stalo poznávacím znamením modelu Xantia i jeho následovníků. Interiér Xantia nabízel skutečnou harmonii barev a materiálů v přehledně uspořádaném prostoru. Kabina byla také zesílená, s pevnějším a silnějším plechem a výztuhami ve dveřích pro větší bezpečnost na palubě.
ABSOLUTNÍ KOMFORT: HYDRACTIVE II
Co se týče technologií, odlišnost modelu Xantia symbolizuje příchod Hydractive II, technologie, která kombinuje sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení má na každé nápravě další kouli, kterou lze aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení. To umožňuje definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňují řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci.
V obou případech tato technologie umožňuje řidiči a cestujícím cestovat ve velkém pohodlí, ale především s větším klidem.
INSPIRACE PRO REKLAMU
Xantia byla díky svým inovacím a vlastnostem ideálním vozem pro reklamu. Příkladem je slavná reklama s Carlem Lewisem z roku 1995, v níž je sportovec kvůli sázce nucen stát se mnichem. Podle něho bylo nemožné, aby auto projíždělo zatáčky bez naklonění, a Xantia to dokázala. V další reklamě z roku 1999 se objevila pyramida vozů Xantia, která dokazovala její vynikající jízdní stabilitu.
Máte osobní zkušenost s modelem Xantia? Napište nám na info@testyojetin.cz. Rádi vaše zkušenosti zveřejníme.