Hvězda seriálu Volha, východoněmecký Robur, byl prý za trest

robur-ndr-retro
Foto: Pixabay

Východoněmecký nákladní automobil Robur se před rokem 1989 vyvážel do zemí tehdejší RVHP, Československo nevyjímaje. Sloužil nejen jako nákladní vůz, ale také například jako mikrobus. Podle pamětníků prý řízení tohoto auta nebylo nic moc.


Kdo sledoval seriál Volha, nemohlo mu ujít, že televizní štáb vyjížděl na tzv. „exteriéry“ s mikrobusem Robur. V seriálu se uvnitř vozu děly různé věci a jeho řidič tvrdil, jaké to je skvělé „ryto“. My jsme měli možnost povídat si s člověkem, který v jednom stavebním podniku před rokem 1989 Robur dva roky řídil. Podle něj to ale bylo za trest. Robur totiž nebyl žádný výkřik poslední techniky.

Diesel až v roce 1982

Robur byla obchodní značka podniku VEB Robur Werke ze Žitavy v tehdejší NDR. Nosným produktem byly nákladní vozy, které se následně nabízely v různých variantách. Například jako valník, sanitka, nebo třeba malý autobus. Robur LO 2500 byl poprvé představen na veletrhu v Lipsku v roce 1961. Byl poháněn vzduchem chlazeným benzínovým motorem, který se však nacházel už v předchozích modelech. V roce 1968 následoval model LO 2501 a v roce 1974 LO 3000. V roce 1982 přišla ještě verze s naftovým motorem, ale po roce 1991 byla výroba Roburů ukončena.

I Fabia má větší výkon

Děda našeho redakčního kolegy prý Robur dva roky řídil. Bylo to před rokem 1989 v podniku, kterému se říkalo OPBH, tedy Obvodní podnik bytového hospodářství. Byla to taková socialistická stavebně údržbářská firma. Zážitky za volantem Roburu prý ale nebyly zrovna ideální. „Měl jsem provedení kombi, kam se vešlo celkem 11 lidí a náklad,“ říká kolegův děda, a pokračuje: „Auto mělo výkon nějakých 70 koní, tak si zkuste představit, jak to asi vypadalo, když v něm těch 11 lidí sedělo. Řídit Robura bylo za trest. Hlavně v zimě. Dneska i malé Clio nebo Fabia pro pět lidí má větší výkon. A stejně to nejede,“ směje se děda.

Robury nahradila Avia

Robury v dalších letech nahrazovaly mnohem výkonnější Avie. To sice také nebyly žádné „high-tech“ výrobky, ale fakt, že jde o licenční Renault-Saviem, byl pochopitelně znát. Auto bylo poměrně oblíbené. Nejen v Československu, ale i na ostatních trzích zemí RVHP. Bylo tak oblíbené, že ani roční produkce přes 14 tisíc vozů nestačila tuto poptávku uspokojit.

Zažili jste Robury nebo Avie? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.