"Na Dacii z roku 1973 nedám dopustit. Škodovky ani Žiguli jí tehdy nesahaly ani po kotníky,“ říká hrdý majitel

Dacia 1300
Foto: Dacia; Renault SAS

Rozdíl mezi francouzským Renaultem 12 a rumunskou Dacií 1300 poznal bez spatření loga v sedmdesátých letech jenom znalec. Ve své době byla Dacia 1300 nejmodernější auto tehdejšího východního bloku, které si zamilovali i Čechoslováci.


Viděli jste český seriál „Vyprávěj“ ? V jednom z dílů seriálu totiž hlavní hrdina zaparkuje svoji Dacii 1300 vedle originálního Renaultu 12 francouzského majitele. Zoufale hledá nějaký rozdíl a snad kromě loga na přední masce nic nevidí. „Já už o tom slyšel, ale když to takhle vidíš na vlastní oči, je to neuvěřitelný,“ povídá u zvednutých kapot obou aut svému kamarádovi, který také na vozech žádný rozdíl nenašel.

Nejmodernější auto východního bloku

Aby také ano. Licenční výroba Dacie 1300 totiž naběhla v podstatě ve stejný okamžik jako výroba Renaultu 12. Nebyl to tedy žádný výběhový model. Renault představil svoji novinku v Paříži v říjnu 1969, Dacia 1300 se představila jen o pár dní později v Bukurešti na výstavě EREN ´69. V té době se tak bez diskuze jednalo o nejmodernější auto v celém socialistickém bloku. Zájem o něj byl enormní. Ten byl o dvacet let později i o další zajímavý kousek z Rumunska. Licenční Citroen s názvem Oltcit. O tom ale zase někdy jindy.

Dacia 1300 byla zjevení

Kdo si totiž chtěl v té době koupit v Československu nový vůz, moc na výběr neměl. Škoda 105/120 se představila až v roce 1976, takže do té doby byly k dispozici pouze vozy jako Trabant 601, Moskvič 412, Škoda 100, nebo třeba Lada 1200. Dacia 1300 s moderním designem, křesly jako v obýváku a francouzsky měkkým podvozkem, tak působila na trhu jako zjevení.

Dávaly se za ní úplatky

To potvrzuje i Petr Konečný, který má Dacii 1300 od roku 1973. „Stálo mě to nějaký ten úplatek, to je pravda, ale to auto i po padesáti letech má stále něco do sebe,“ vychvaluje Dacii Petr a pokračuje: „Tehdy se sice zdálo, že třeba Žigul (Lada 1200, pozn. redakce) je lepší auto, ale kdepak. Dacii nesahal ani po kotníky. A domácí stovka (Škoda 100, pozn. redakce) už vůbec ne."

Pod kapotou 54 koní a kotoučové brzdy

Dacia se v tehdejším Československu poprvé objevila v roce 1971 na strojírenském veletrhu v Brně. Do prodeje se dostala následující rok, kdy jich tehdejší Mototechna prodala přibližně 4.500 kusů. O rok později se však po československých silnicích prohánělo už téměř 14 tisíc Dacií. Pod kapotou měly motor 1.3 s výkonem 54 koní, který byl spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Dacia tak mohla svištět rychlostí až 144km/h a průměrná spotřeba činila 9,5 litrů benzínu na 100 km. Vozy měly přední kotoučové brzdy a pneumatiky 145 SR 13.

Průměrný kufr

Zajímavostí Dacie 1300 bylo například hrdlo palivové nádrže, umístěné vedle zadní poznávací značky, a také rezervní kolo uložené svisle v pravé části zavazadlového prostoru. Svisle uložené rezervní kolo měl ale například i Wartburg 353. Ten měl však, narozdíl od Dacie, neskutečně hluboký kufr. Zavazadelník Dacie měl průměrných 360 litrů.

Pamatujete Dacii 1300? Máte s ní nějakou osobní zkušenost? Případně s jiným vozem tehdejší doby? Napište nám do diskuze, nebo na email info@testyojetin.cz. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

"Na Dacii z roku 1973 nedám dopustit. Škodovky ani Žiguli jí tehdy nesahaly ani po kotníky,“ říká hrdý majitel

Dacia; Renault SAS

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.