Rozdíl mezi francouzským Renaultem 12 a rumunskou Dacií 1300 poznal bez spatření loga v sedmdesátých letech jenom znalec. Ve své době byla Dacia 1300 nejmodernější auto tehdejšího východního bloku, které si zamilovali i Čechoslováci.
Viděli jste český seriál „Vyprávěj“ ? V jednom z dílů seriálu totiž hlavní hrdina zaparkuje svoji Dacii 1300 vedle originálního Renaultu 12 francouzského majitele. Zoufale hledá nějaký rozdíl a snad kromě loga na přední masce nic nevidí. „Já už o tom slyšel, ale když to takhle vidíš na vlastní oči, je to neuvěřitelný,“ povídá u zvednutých kapot obou aut svému kamarádovi, který také na vozech žádný rozdíl nenašel.
Nejmodernější auto východního bloku
Aby také ano. Licenční výroba Dacie 1300 totiž naběhla v podstatě ve stejný okamžik jako výroba Renaultu 12. Nebyl to tedy žádný výběhový model. Renault představil svoji novinku v Paříži v říjnu 1969, Dacia 1300 se představila jen o pár dní později v Bukurešti na výstavě EREN ´69. V té době se tak bez diskuze jednalo o nejmodernější auto v celém socialistickém bloku. Zájem o něj byl enormní. Ten byl o dvacet let později i o další zajímavý kousek z Rumunska. Licenční Citroen s názvem Oltcit. O tom ale zase někdy jindy.
Dacia 1300 byla zjevení
Kdo si totiž chtěl v té době koupit v Československu nový vůz, moc na výběr neměl. Škoda 105/120 se představila až v roce 1976, takže do té doby byly k dispozici pouze vozy jako Trabant 601, Moskvič 412, Škoda 100, nebo třeba Lada 1200. Dacia 1300 s moderním designem, křesly jako v obýváku a francouzsky měkkým podvozkem, tak působila na trhu jako zjevení.
Dávaly se za ní úplatky
To potvrzuje i Petr Konečný, který má Dacii 1300 od roku 1973. „Stálo mě to nějaký ten úplatek, to je pravda, ale to auto i po padesáti letech má stále něco do sebe,“ vychvaluje Dacii Petr a pokračuje: „Tehdy se sice zdálo, že třeba Žigul (Lada 1200, pozn. redakce) je lepší auto, ale kdepak. Dacii nesahal ani po kotníky. A domácí stovka (Škoda 100, pozn. redakce) už vůbec ne."
Pod kapotou 54 koní a kotoučové brzdy
Dacia se v tehdejším Československu poprvé objevila v roce 1971 na strojírenském veletrhu v Brně. Do prodeje se dostala následující rok, kdy jich tehdejší Mototechna prodala přibližně 4.500 kusů. O rok později se však po československých silnicích prohánělo už téměř 14 tisíc Dacií. Pod kapotou měly motor 1.3 s výkonem 54 koní, který byl spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Dacia tak mohla svištět rychlostí až 144km/h a průměrná spotřeba činila 9,5 litrů benzínu na 100 km. Vozy měly přední kotoučové brzdy a pneumatiky 145 SR 13.
Průměrný kufr
Zajímavostí Dacie 1300 bylo například hrdlo palivové nádrže, umístěné vedle zadní poznávací značky, a také rezervní kolo uložené svisle v pravé části zavazadlového prostoru. Svisle uložené rezervní kolo měl ale například i Wartburg 353. Ten měl však, narozdíl od Dacie, neskutečně hluboký kufr. Zavazadelník Dacie měl průměrných 360 litrů.
Pamatujete Dacii 1300? Máte s ní nějakou osobní zkušenost? Případně s jiným vozem tehdejší doby? Napište nám do diskuze, nebo na email info@testyojetin.cz. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.