Před čtvrt stoletím, ve středu 10. září 1997, se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představila designerská studie Škoda Octavia ve verzi kombi. Byl to prodejní hit a v autobazarech se neohřeje ani dnes.
Práce na vývoji budoucího modelu Škoda Octavia se rozeběhly již v roce 1992, krátce po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. První studie vznikly na bázi VW Golf třetí generace, ale záhy bylo přijato rozhodnutí dopřát nové vlajkové lodi z Mladé Boleslavi nejmodernější koncernovou technologii. ŠKODA tak jako první ze sesterských značek představila automobil na zcela nové podvozkové platformě A4.
Liftback Škoda Octavia, konstruovaný již v digitálním prostředí CAD, se veřejnosti představil 4. dubna 1996. Nadčasově elegantní design navrhli designéři pod vedením Dirka van Braeckela.
Základní liftback Škoda Octavia šokoval mimořádně objemným a dobře využitelným zavazadlovým prostorem, překonávajícím i vozy o třídu vyšší. Frankfurtský autosalon v roce 1997 pak dal nahlédnout do ještě slibnější budoucnosti, kterou představovala designerská studie Octavia combi. Mimochodem onen fialový výstavní exemplář, jeden z milníků historie značky, se dochoval v depozitáři mladoboleslavského Škoda muzea.
Maximalistické nároky kladené automobilkou na nový model znamenaly mimo jiné velkorysé investice do technologií efektivní sériové produkce. V Mladé Boleslavi proto vyrostla nová část výrobního komplexu, její důležitou součástí se stala svařovna s projektovanou denní kapacitou stovek karoserií při třísměnném provozu. V únoru 1998 zde začala nabíhat sériová produkce vozu Škoda Octavia combi. Bok karoserie, formovaný z hlubokotažného plechu v jednom celku, vznikal na největším lisovacím zařízení v podniku. Jen příslušná raznice vážila úctyhodných 63 tun, přitom se pracovalo s přesností na desetinu milimetru.
Předchůdcem novodobých generací kombi verzí modelu Octavia byla ve své době populární Škoda Octavia combi. Rozhodlo se pro ni více než 54 000 zákazníků, kromě úspěchu na domácím trhu se těšila oblibě i v zahraničí. Pozdější legenda se veřejnosti poprvé představila 11. září 1960 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, výroba odstartovala v létě 1961 a poslední Octavia combi sjela z linky v Kvasinách 21. prosince 1971. Automobil kompaktních vnějších rozměrů 4 065 × 1 600 × 1 430 mm nabídl prostor pro pět dospělých a 690 litrů zavazadel – při jejich uložení až po strop. Při dvoumístném obsazení bylo možné odstěhovat až 1 050 l nákladu, případně využít praktické lůžkové úpravy.
Oficiální světová premiéra modelu Škoda Octavia combi se odehrála 5. března 1998 na autosalonu v Ženevě, první zákazníci převzali klíčky v květnu. Čtyřapůlmetrové kombi se rozvorem 2 512 mm shodovalo s liftbackem, bylo o šest milimetrů delší a o 26 mm vyšší, navíc – podle provedení – jen o 15 až 30 kg těžší. Největší pozornost vzbudilo elegantní ztvárnění zádě vozu, skýtající spoustu místa pro zavazadla, konkrétně 548 až 1 512 litrů.
V prvním roce připadlo na kombi 15 % všech prodaných automobilů Octavia, už napřesrok to bylo 36,7 % a v roce 2001 dokonce 40,5 %. Již od října 1998 sjížděly některé z nich z nové linky ve Vrchlabí, kde právě končila produkce menšího modelu Felicia.
Sedm let po svém debutu, 25. září 2004, se Škoda Octavia combi dočkala nástupkyně. Třetí novodobá generace se poprvé ukázala 7. března 2013, aktuální čtvrtá pak 11. listopadu 2019.