Je 23. září 1982 a s příchodem tmy se na Champ-de-Mars tísní obrovský dav lidí, jejichž zraky se upírají k prvnímu patru Eiffelovy věže, kde je zavěšena obrovská dřevěná krabice s nápisem „Voilà la nouvelle Citroën“.
Vůz BX zanechal v životě značky Citroën a světě automobilů bohatou a nečekanou historickou stopu odrážející obchodní úspěch, jehož dosáhl během 12 let své existence. Dodnes si zachovává místo v srdcích motoristů a sběratelů, kteří se s nadšením chystají oslavit jeho 40. výročí. Při této příležitosti zvou odborníci ze sdružení L'Aventure Citroën všechny nadšence, aby v sobotu 24. září v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois vzdali hold modelu BX.
Je 23. září 1982 a s příchodem tmy se na Champ-de-Mars tísní obrovský dav lidí, jejichž zraky se upírají k prvnímu patru Eiffelovy věže, kde je zavěšena obrovská dřevěná krabice s nápisem „Voilà la nouvelle Citroën / Zde je nový Citroën“. Dřevěná bedna se během ohlušující světelné a zvukové show pomalu snáší k zemi. Krabice se konečně otevírá, objevuje se vůz BX a za nadšeného potlesku startuje svou báječnou kariéru - Na Eiffelovce se současně objevuje obrovské logo značky ve tvaru dvojitých šípů a halí se do ohňostroje. O několik dní později, 30. září 1982, byl na výstavišti Porte de Versailles zahájen 69. pařížský autosalon, který znamenal zahájení prodeje vozu BX, jenž se stal jednou z nesporných hvězd celého autosalonu.
Specifikace projektu Citroën BX, který byl představen v roce 1978 pod kódovým označením „XB“, byly dokončeny v listopadu 1979. Hlavními cíli budoucího BX bylo zajistit, aby šlo o moderní, nekonvenční vůz s důrazem na inovace. BX měl být vůz s pohonem předních kol, motorem uloženým napříč a nízkou hmotností, aby bylo zajištěno dobré zrychlení a nízká spotřeba paliva, což bylo v kontextu doby zárukou úspory nákladů. Stejně jako všechny špičkové vozy Citroën té doby byl i BX vybaven hydropneumatickým odpružením, které zaručovalo pohodlí a dokonalou jízdní stabilitu. BX měl pětidveřovou karoserii typu hatchback, tedy s výklopnou zádí.
Vývojem probíhal v technickém středisku ve Vélizy, které investovalo velké prostředky do CAD (computer-aided design – počítačem podporované projektování), aby se urychlila konvergence designu a optimalizace výkonu. Za pomoci tohoto nástroje dosáhl Citroën BX dobrého aerodynamického součinitele 0,34. Díky inovativnímu použití kompozitních materiálů pro díly, jako jsou nárazníky, víko zavazadlového prostoru, kapota a okna u zadních sloupků, činila pohotovostní hmotnost vozu BX pouhých 885 kg. BX jako první vůz éry PSA mohl využít motory z banky pohonných jednotek skupiny. Od svého uvedení na trh měl tak k dispozici výkonné motory (62 k a 72 k 1360 cm3, 90 k 1580 cm3) a překvapoval svou dynamikou.
S modelem BX si Citroën stanovil dvojí cíl: vstoupit na trh vyšší střední třídy a převzít štafetu od modelu GSA. K dosažení tohoto cíle se BX opíral o seriózní technické argumenty, které mu zaručovaly komfort, dynamiku a hospodárnost provozu, a také o novou siluetu s průlomovým designem.
Citroën se pro návrh designu vozu BX obrátil na slavnou italskou karosárnu Bertone. Designér Marcello Gandini (otec modelů Miura, Countach a Stratos) navrhl originální tvar – robustní, ale bez jakýchkoli výstředností, který v tehdejším automobilovém prostředí vynikl a stal se symbolem modelu BX. Zaujala také kabina, a to futuristickou přístrojovou deskou inspirovanou modelem CX s charakteristickými prvky, jako byly skupiny ovladačů po obou stranách jednoramenného volantu a podsvícený otáčkoměr.
Výrazně moderní a atraktivní BX okamžitě přesvědčil tisk, okouzlil klientelu Citroënu a získal nové zákazníky: byl to skutečný obchodní úspěch. Vyráběl se v závodě Rennes La Janais v Bretani a v závodě Vigo ve Španělsku a do definitivního ukončení výroby v červnu 1994 se ho prodalo více než 2 337 016 milionů kusů. Jako jeden z nejprodávanějších vozů značky Citroën přispěl BX nepochybně k oživení značky Citroën v 80. letech.
Během dvanácti let, kdy byl model BX na trhu, došlo k mnoha změnám karoserie. V roce 1985 byla nabídka rozšířena o elegantní rodinné kombi, které bylo o 17 cm delší než hatchback a neslo název Evasion, stejně jako verze Entreprise, která se objevila o rok dříve. V roce 1987 proběhl zásadní facelift, linie vozu BX byly oblejší a došlo k úplné proměně přístrojové desky. Nebyla opomenuta ani výbava: střešní okno, klimatizace, digitální přístroje, sametové čalounění, hliníková kola, digitální hodiny, palubní počítač zajistily, že BX zůstal věrný svému image moderního vozu.
Po mechanické stránce zůstával Citroën BX na špičkové technologické úrovni s motory o výkonu až 160 k, elektronickým vstřikováním s katalyzátorem a lambda sondou, dieselovým motorem, automatickou převodovkou, stálým pohonem všech kol a brzdami s ABS. Byla dokonce vyrobena omezená série 200 kusů silniční verze závodního vozu BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).
Kariéra modelu BX zahrnovala také řadu limitovaných edic (Tonic, Image, Calanque, Leader atd.), včetně slavného modelu Digit s kompletně digitální přístrojovou deskou.
VÍTE, ŽE...?
Reklamní kampaň, za níž stál Jacques Séguéla, představovala BX jako vůz, který žije, myslí a dýchá. To byl zřejmý odkaz na různé zvuky a pohyby, které vytvářelo hydropneumatické odpružení.
V roce 1985 se Citroën stal prvním francouzským výrobcem, který nabídl dieselovou verzi s automatickou převodovkou. Další inovaci přinesl v roce 1987, kdy představil první francouzský sériově vyráběný vůz vybavený šestnáctiventilovým motorem. V obou případech se této pocty dostalo vozu BX!
Model BX, který byl vždy na technologické špičce, byl prvním sériově vyráběným vozem s kapotou vyrobenou ze stlačeného polyesterového kompozitu se skelnými vlákny, stejně tak vyrobenými zadními pátými dveřmi, lepeným zadním oknem a světlomety s parabolickými reflektory se dvěma konfokálními odraznými plochami.