Před rokem 1989 jezdilo po českých silnicích lecos. Třeba i polská dodávka ŽUK. Podle pamětníka však byla zastaralá už ve chvíli, kdy se začala vyrábět. Pro řidiče pak prý bylo za trest s tímhle autem jezdit.
Dodávkový automobil ŽUK se vyráběl v Polsku od roku 1959. Sdílel spoustu komponentů z osobního automobilu Varšava. Například čtyřválcový dvoulitr s výkonem přibližně 50 koní, který byl na kola přenášen prostřednictvím manuální třístupňové převodovky. O automobil byl v zemích RVHP, kde byla o jakékoliv automobily velká nouze, poměrně značný zájem. Proto se Polákům podařilo do roku 1965 vyvézt přibližně 2 tisíce ŽUKů. Některé i do tehdejšího Československa.
Na podniku jsem to dostal za trest. ŽUK tam byl totiž jediný a už měl opravdu hodně za sebou. Jinak jsme měli Škody 1203
Oldřich D.; údržbář v tehdejším OPBH
O tom, jak se s dodávkovým automobilem ŽUK jezdilo, nám vyprávěl otec naší kolegyně z redakce webu CestyAvylety.cz, pan Oldřich: „Nejelo to. Ani když byla korba úplně prázdná. Jakmile jsme naložili pár rolí IPY a vedle mě si sedl parťák, předjelo nás snad i kolo“, říká Oldřich, který před rokem 1989 jezdil u tehdejšího OPBH v Plzni (Okresní podnik bytového hospodářství), jako údržbář. Na podniku prý sice měli mnohem modernější, i když to také nebyly žádné zázraky techniky, Škody 1203, ale ŽUK musel jezdit. „Vedoucí na něj dával ty party, které se mu nějak znelíbily. Jezdil jsem se ŽUKem skoro rok a bylo to opravdu za trest“, usmívá se Oldřich, který nakonec, podle svých slov, na tu vysněnou „dvanáctsettrojku“ povýšil.
ŽUK mohl mít i americké geny, ale nepodařilo se to. Poláci totiž v roce 1976 jednali s americkou firmou General Motors o licenci na výrobu dodávkových automobilů Bedford, ale sešlo z toho. Zlí jazykové mluví o tom, že dohodu nepovolili Sověti, kteří potřebovali na trhy RVHP umisťovat právě české dodávky Škoda 1203, německé Robury, Barkasy a IFY a pochopitelně také sovětské Latvije, které se začaly vyrábět právě v roce 1976.
ŽUK se tak v podstatě beze změn vyráběl až do roku 1998 a celková produkce měla dle dostupných zdrojů dosáhnout na číslo 587.500 vozidel. Ke konci výroby chtěli Poláci přeměnit silniční ŽUK na železniční motorové vozidlo, ale dál než k prototypu se nedostali.
Máte nějakou osobní zkušenost s autem, které se u nás běžně používalo před rokem 1989? Napište nám do diskuze.