Škoda Favorit – před rokem 1989 se za něj dávaly úplatky a dnes to je zajímavý youngtimer. Testovaný exemplář Favorit 136 L byl vyrobený v roce 1989 a na mechanickém tachometru měl v době testu pouhých 30 000 kilometrů.
Když jsem v autobazaru přebíral bílého Favorita na test, zaslechl jsem komentář náhodného kolemjdoucího: "Hele, favority už stojí jako oktávky." Docela vystihl situaci. Ty nejlepší kusy se skutečně prvním oktávkám v ceně vyrovnají. Na internetu je v aktuální nabídce necelých 20 kusů, přičemž ten nejdražší z roku 1993 je nabízen za 125 tisíc. Jinými slovy, z Favorita je veterán.
Foto: Luděk Kortus
Výbava L
Favorit z roku 1989 nemá posilovač řízení. Necinká na vás, když zapomenete zapnout pásy a zhasnout světla. Nemá centrál a okna se stahují klikou. Páté dveře se otevírají pouze zvenku a klíčem. Na klimatizaci zapomeňte. Topení se ovládá táhly a větrák kolečkem. Základní výbava L má místo otáčkoměru hodiny, sklopnou nedělenou zadní lavici místo dělené, popelník v zadních dveřích a vzadu nemá stěrač. Součástí výbavy byly vkládané gumové koberce a také zadní zástěrky. Přední lapače nečistot, tzv. „zástěrky“ byly jenom za příplatek.
Foto: Luděk Kortus
S motorem pomohlo Porsche
Při nastartování se ozve typický zvuk. Dodnes poznám, že startuje Favorit. Ventilový rozvod má zvuk jako šicí stroj. Inženýrská činnost v případě tohoto motoru ale zasluhuje pochvalu. V Mladé Boleslavi vlastními silami upravili motor ze “stodvacítky”. Porsche pomohlo jen s jeho uložením a odhlučněním. Výsledkem práce českých inženýrů byla až neuvěřitelná životnost. Jsou známé případy nájezdu 800 000 km bez generální opravy. Motor s karburátorem má 1289 ccm obsah, výkon 46 kW (63 koní) při 5 000 otáčkách/min a maximální točivý moment 100 Nm ve 3000 otáčkách/min. Na vysoké otáčky je stavěný a dobře reaguje na plyn. Nemá katalyzátor, ale v pohodě spaluje i bezolovnatý benzín. Řadící páka je trochu gumová a podvozek taky. To ale k takovým rokům patří.
Foto: Luděk Kortus
Karosérie a interiér
Autorem vnějšího designu karoserie a interiéru je známý italský karosář Bertone a jeho firma. Spojení se slavným jménem může mít podíl na budoucí hodnotě Favorita. Z tehdejšího pohledu se jednalo o velmi progresivní dílko. Začalo vznikat v roce 1983. Protože Favority dodnes jezdí po silnicích a slouží, mnozí z nás je vnímají jako staré vraky. Na Favoritech, které dnes jezdí po silnici, jasně vidíte, zda jezdily v zimě, zda byly garážované a jak o ně jejich majitel pečoval. I když ochrana plechů proti korozi měla v době výroby kolísavou kvalitu, pečliví majitelé ji doháněli nástřiky dutin a spodku. Vnitřní materiály zase degradují vlivem slunce. I tady rozhoduje, zda byl vůz v garážovaný a zda byl interiér ošetřovaný autokosmetikou.
Foto: Luděk Kortus
Jak se bude vyvíjet cena?
Kdy můžeme očekávat skokový nárůst ceny Favoritů? Až trh se sběratelskými vozy zjistí, že všechny používané Favority již shnily a zůstaly jenom ty opečovávané v garážích. Nejvyšší cenu budou mít první modely s karburátorovými motory. Favorit v dobrém stavu může být zajímavou investicí ve střednědobém až dlouhodobém horizontu například deseti let.
Pamatujete Škodu Favorit? Máte s tímto vozem nějakou osobní zkušenost? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.