Test Škoda Favorit 136 L: Jeden z prvních kousků s nájezdem pouhých 30 tisíc

skoda-favorit-136-l
Foto: Luděk Kortus

Škoda Favorit – před rokem 1989 se za něj dávaly úplatky a dnes to je zajímavý youngtimer. Testovaný exemplář Favorit 136 L byl vyrobený v roce 1989 a na mechanickém tachometru měl v době testu pouhých 30 000 kilometrů.


Když jsem v autobazaru přebíral bílého Favorita na test, zaslechl jsem komentář náhodného kolemjdoucího: "Hele, favority už stojí jako oktávky." Docela vystihl situaci. Ty nejlepší kusy se skutečně prvním oktávkám v ceně vyrovnají. Na internetu je v aktuální nabídce necelých 20 kusů, přičemž ten nejdražší z roku 1993 je nabízen za 125 tisíc. Jinými slovy, z Favorita je veterán.  

Foto: Luděk Kortus

 

Výbava L

Favorit z roku 1989 nemá posilovač řízení. Necinká na vás, když zapomenete zapnout pásy a zhasnout světla. Nemá centrál a okna se stahují klikou. Páté dveře se otevírají pouze zvenku a klíčem. Na klimatizaci zapomeňte. Topení se ovládá táhly a větrák kolečkem. Základní výbava L má místo otáčkoměru hodiny, sklopnou nedělenou zadní lavici místo dělené, popelník v zadních dveřích a vzadu nemá stěrač. Součástí výbavy byly vkládané gumové koberce a také zadní zástěrky. Přední lapače nečistot, tzv. „zástěrky“ byly jenom za příplatek. 

Foto: Luděk Kortus

S motorem pomohlo Porsche

Při nastartování se ozve typický zvuk. Dodnes poznám, že startuje Favorit. Ventilový rozvod má zvuk jako šicí stroj. Inženýrská činnost v případě tohoto motoru ale zasluhuje pochvalu. V Mladé Boleslavi vlastními silami upravili motor ze “stodvacítky”. Porsche pomohlo jen s jeho uložením a odhlučněním. Výsledkem práce českých inženýrů byla až neuvěřitelná životnost. Jsou známé případy nájezdu 800 000 km bez generální opravy. Motor s karburátorem má 1289 ccm obsah, výkon 46 kW (63 koní) při 5 000 otáčkách/min a maximální točivý moment 100 Nm ve 3000 otáčkách/min. Na vysoké otáčky je stavěný a dobře reaguje na plyn. Nemá katalyzátor, ale v pohodě spaluje i bezolovnatý benzín. Řadící páka je trochu gumová a podvozek taky. To ale k takovým rokům patří. 

Foto: Luděk Kortus

Karosérie a interiér   

Autorem vnějšího designu karoserie a interiéru je známý italský karosář Bertone a jeho firma. Spojení se slavným jménem může mít podíl na budoucí hodnotě Favorita. Z tehdejšího pohledu se jednalo o velmi progresivní dílko. Začalo vznikat v roce 1983. Protože Favority dodnes jezdí po silnicích a slouží, mnozí z nás je vnímají jako staré vraky. Na Favoritech, které dnes jezdí po silnici, jasně vidíte, zda jezdily v zimě, zda byly garážované a jak o ně jejich majitel pečoval. I když ochrana plechů proti korozi měla v době výroby kolísavou kvalitu, pečliví majitelé ji doháněli nástřiky dutin a spodku. Vnitřní materiály zase degradují vlivem slunce. I tady rozhoduje, zda byl vůz v garážovaný a zda byl interiér ošetřovaný autokosmetikou.  

Foto: Luděk Kortus

Jak se bude vyvíjet cena?

Kdy můžeme očekávat skokový nárůst ceny Favoritů? Až trh se sběratelskými vozy zjistí, že všechny používané Favority již shnily a zůstaly jenom ty opečovávané v garážích. Nejvyšší cenu budou mít první modely s karburátorovými motory. Favorit v dobrém stavu může být zajímavou investicí ve střednědobém až dlouhodobém horizontu například deseti let.

Pamatujete Škodu Favorit? Máte s tímto vozem nějakou osobní zkušenost? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Test Škoda Favorit 136 L: Jeden z prvních kousků s nájezdem pouhých 30 tisíc

Luděk Kortus

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.