U veřejnosti vyvolal šok. Jezdil v něm Fantomas i Charles de Gaulle, zvítězil v rallye Monte Carlo. Model DS slaví letos 70 let

Foto: DS Automobiles

Ve čtvrtek 6. října 1955 byl DS 19 poprvé představen na autosalonu v Paříži. Pod majestátní klenbou Grand Palais vzbuzuje vzhled tohoto vozu, který nikdo nikdy předtím neviděl, údiv i obdiv zároveň. Jeho linie, stejně avantgardní jako elegantní, okamžitě stanovily nový standard. Návštěvníci i novináři jsou doslova okouzleni.


Otcové DS

Projekt VGD (mas-market vehicle), který byl zahájen v roce 1938 z iniciativy Pierra Boulangera, ředitele Citroënu, pak dále od roku 1950 pokračoval díky jeho nástupci Pierru Bercotovi a byl dokončen po 17 letech, kdy byl v říjnu 1955 na trh uveden model DS 19. Na jeho studii a vývoji se podíleli zejména tři muži. První z nich, André Lefèbvre, vzděláním letecký inženýr, byl horlivým zastáncem pohonu předních kol, ale také aerodynamiky, lehkosti a vycentrování hmotnosti. Druhý, Paul Magès, inženýr samouk, byl tvůrcem hydrauliky. Byl to on, kdo vynalezl slavné hydropneumatické odpružení, ale také hydraulickou asistenci pro řízení a brzdění DS. A konečně Flaminio Bertoni, talentovaný stylista, sochař a malíř, se svým týmem designérů dodal modelu DS jeho linie, které byly stejně revoluční jako elegantní. 

Autosalon v Paříži v roce 1955 A DS vstupuje na scénu

Ve čtvrtek 6. října 1955 byl DS 19 poprvé představen na autosalonu v Paříži. Pod majestátní klenbou Grand Palais vzbuzuje vzhled tohoto vozu, který nikdo nikdy předtím neviděl, údiv i obdiv zároveň. Jeho linie, stejně avantgardní jako elegantní, okamžitě stanovily nový standard. Návštěvníci i novináři jsou doslova okouzleni. Pokud jde o konkurenci, ta může jen vzdát hold genialitě nováčka. Legenda praví, že do konce dne se prodalo 12 000 vozů DS 19 a když se o deset dní později zavřely brány veletrhu, bylo zaznamenáno přibližně 80 000 pevných objednávek! 

V 50. letech se DS rozjela

Výroba modelu DS začala 7. října 1955 v továrně Quai de Javel v Paříži (Francie), přesně den poté, co byl představen na pařížském autosalonu. Na ulici vyvolal výskyt prvních exemplářů obdiv davů, protože byl tak inovativní. Jeho avantgardní technická a estetická řešení vzbuzují neustálou zvědavost, protože DS se nespokojuje s tím, že je skutečnou automobilovou skulpturou, ale je také koncentrátem špičkové technologie. Například jeho mimořádné hydropneumatické odpružení poskytuje ovladatelnost a komfort, které žádný jiný automobil dosud nenabízel. Dalším novým bezpečnostním prvkem je jeho extrémně výkonné hydraulické brzdění s předními kotoučovými brzdami, které mu umožňují mít brzdnou dráhu tak krátkou, že při prvním kontaktu s DS překvapí i některé zkušené řidiče. 

Během padesátých let bylo uvedeno několik verzí DS 19. Nejprve to byl model ID 19 představený v říjnu 1956, poté verze Combi, Wagon a Commercial, které se objevily v roce 1958, tedy ve stejné době jako DS 19 Prestige. DS 19 znamenal v roce 1958 průlom i tím, že nabídl nový výběr barev karoserie, protože jejich počet se zvýšil ze čtyř na osm! První nové estetické prvky se objevily v následujícím roce, v roce 1959, se siluetou vylepšenou prodloužením zadních blatníků a použitím velkých větracích otvorů na předních blatnících. 

Od svých počátků se DS 19 těšil také skutečně mezinárodní kariéře. Od roku 1956 se model montoval ve Velké Británii a Belgii a od roku 1959 v Jižní Africe. Symbol francouzské elegance a avantgardy byl samozřejmě exportován do celé západní Evropy a téměř do všech zemí Commonwealthu včetně Kanady a Austrálie, stejně jako do Spojených států. 

DS Prestige, mistrovský automobil

Na pařížském autosalonu v říjnu 1958 byl DS 19 představen v mistrovské úpravě vozu, která kromě výhradně černého laku zahrnovala dělicí přepážku řidiče se sestupným sklem, šedé čalounění s lavicemi potaženými kůží vpředu a žerzejovou tkaninou vzadu. Jmenoval se DS 19 Prestige a na trh byl uveden o pět měsíců později, v březnu 1959, a  byl vybaven i volitelným interkomem, autorádiem a "radiotelefonním zařízením". Nabízel výjimečný komfort a skvěle se etabloval jako vůz velkých politických a průmyslových lídrů. V průběhu let těžil ze stejného technického vývoje jako DS a jeho prodej skončil až v lednu 1975. 

Vítězství na Rallye v Monte Carlu

V lednu 1956, tři měsíce po svém představení, se DS 19 poprvé postavil na start nejprestižnější rallye. Ve své kategorii se umístil na prvním místě, první vůz francouzské značky a všech šest přihlášených vozů bylo v cíli. V roce 1959 se tým Coltelloni-Alexandre-Desrosiers umístil na prvním místě v celkovém pořadí a v průběhu let následovala celá řada dalších skvělých umístění. V roce 1966 získal DS ve verzi "21" druhé vítězství na monacké půdě díky výkonu finské posádky Toivonen - Mikander. Jako grand tourer je DS také impozantním sportovním vozem na všech kontinentech! 

Šedesátá léta

V šedesátých letech se DS 19 více než kdy jindy etabloval jako pohodlný, kultivovaný a elegantní velký cestovní vůz. Díky pravidelnému vývoji neúnavně upevňuje svou nadvládu nad svými konkurenty. Poprvé v červenci 1959 se tak výkon jeho motoru o objemu 1 911 cm3 zvýšil ze 75 na 78 koní díky použití nové hlavy válců a upraveného zapalování. V říjnu 1960 byl představen slavný DS 19 Cabriolet, v březnu 1961 byl výkon opět zvýšen na 83 koní a dosáhl maximální rychlosti 150 km/h! V září následujícího roku dostal novou celočernou palubní desku zvýrazněnou světle šedým pruhem, na který bylo možné namontovat volitelnou sadu autorádia jako u DS Prestige.

V září 1962 prošel DS první úpravou přední části. Přichází o velké větrací mřížky na blatnících, nárazník dostává dva gumové šípové chrániče nárazníku a spodní nárazník je přepracován. Tato úprava zlepšuje aerodynamiku, umožňuje snížit spotřebu a dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h. 

V říjnu 1965, rok po uvedení modelu DS Pallas v roce 1964, byl uveden na trh nový DS se silnějším motorem o objemu 2 175 cm3, výkonem 109 koní a nyní dosahující rychlosti 175 km/h! Kromě modelu DS 19 nabízeného od roku 1955, který byl tak označen podle zdvihového objemu 1 911 cm3, byl katalog obohacen o DS 21.

V roce 1967 se objevila nová tvář modelu DS, která kromě jednomyslně uznávaného estetického úspěchu přinesla novinku z hlediska bezpečnosti díky standardní výbavě slavných natáčecích světlometů u vrcholných verzí Prestige, Pallas a Cabriolet. DS nyní osvětluje vnitřní stranu zatáček ještě předtím, než do nich vjede! 

Po přijetí jednotné černé harmonie palubní desky v září 1968 a nahrazení DS 19 modelem DS 20 se rok 1969 nesl ve znamení zcela přepracované palubní desky. Má tři velké kulaté ciferníky a výhled po celé své šířce. Rok 1969 byl však také a především rokem, kdy se objevila prvotřídní mechanická úprava. Motor DS 21 o objemu 2 175 ccm dostává elektronicky řízené vstřikování benzinu a jeho výkon se tak zvyšuje na 139 koní při maximální rychlosti nyní přesahující 185 km/h... DS si více než kdy jindy udržuje a upevňuje svou dominantní pozici vůči svým konkurentům, přičemž zůstává ve všech ohledech na špičce!

DS Cabriolet, čtyřmístný vůz do přírody 

Od října 1958 měla karosárna Henri Chapron na starosti vybavení vozu DS Prestige a výrobu kabrioletů na bázi DS pro vlastní firmu, a proto byl konstruktér Henri Chapron pověřen také výrobou továrního kabrioletu DS. Po výrobě tří prototypů se představení uskutečnilo na pařížském autosalonu v říjnu 1960. Mimořádně pečlivá povrchová úprava tohoto vozu s čistými liniemi zahrnuje celokožené čalounění a od srpna 1964 charakteristické prvky modelu DS Pallas, jako jsou přídavné světlomety a specifické kryty kol. DS Cabriolet, špičkový vůz, který se prodával téměř dvakrát rychleji než sedan DS, je stále zásadním odkazem ve francouzské automobilové estetice a kultivovanosti. 

DS Pallas, luxus a dokonalost

Nový DS Pallas, který byl představen v říjnu 1964 na pařížském autosalonu, nabízel úroveň povrchové úpravy, která nikdy předtím nebyla u francouzského sériově vyráběného vozu k vidění. Od ostatních modelů DS se liší elegantní a mimořádně luxusní výbavou, včetně smíšených lišt z nerezové oceli a pryže, specifických krytů kol, speciálních zadních světel s chromovanými lištami a přídavných světlometů. Uvnitř jsou silnější sedadla, přední opěradla jsou vyšší a na přání je k dispozici exkluzivní kožené čalounění. DS Pallas je dodáván ve stejných barvách jako ostatní modely DS, ale na přání může mít i vlastní metalický lak. 

DS Présidentelle, nejdelší ve své době

Aby nahradila limuzínu vyrobenou na základě modelu Traction Avant karosárnou Franay v roce 1955, objednala prezidentská kancelář nový slavnostní vůz, který byl dodán do Elysejského paláce 14. listopadu 1968. Vůz měl být delší než Lincoln, který tehdy používal prezident Spojených států. Tento jedinečný model DS, postavený a vybavený karosárnou Henri Chapron, ale vymyšlený a navržený ateliérem Quai de Javel, měří 6,53 metru. Je vybaven nejluxusnějším vybavením se zakřiveným a šikmým dělicím sklem, s čalouněním z hnědé kůže, sklopným sedadlem pro tlumočníka, elektrickými okny, klimatizací, přímým a nepřímým osvětlením, interkomem a integrovaným minibarem. 

Jeden milion DS!

Miliontý DS, zbrusu nový DS 21 Pallas Electronic Injection, byl vyroben v továrně Quai de Javel v Paříži 7. října 1969. V metalické barvě Sable Metallic včetně střechy. Vůz se představil na pařížskému autosalonu, který byl zahájen 2. října. Tam pak proběhlo oficiální losování a vůz vyhrál pan Gilles Delègue, tehdy 22 letý student druhého ročníku inženýrství na Ecole Centrale.

Sedmdesátá léta

V letech 1970 a 1971 se úpravy provedené na modelu DS týkaly především jeho převodovky. V září 1970 dostal standardně mechanicky ovládanou převodovku, která již nenabízela čtyři, ale pět rychlostí a o rok později třístupňovou automatickou převodovku od společnosti Borg-Warner. Než se DS v roce 1975 po 20 letech příkladné kariéry definitivně rozloučil, prošel posledním vývojem, když byl DS 21 v září 1972 nahrazen modelem DS 23. Tento model dostal motor o objemu 2 347 cm3, který spolu s elektronickým vstřikováním benzinu poskytoval výkon 141 koní a maximální rychlost téměř 190 km/h. 

Poslední...

1 456 115-tá a poslední DS byla vyrobena v Paříži, v továrně Quai de Javel 24. dubna 1975 v 15 hodin. Jedná se o DS 23 Pallas Electronic Injection v odstínu Delta Blue. Jak napovídá nápis na čelním skle, jedná se také o 1 330 755-tou DS smontovanou v této historické továrně. Poté byla doručena řidiči z Gironde, velmi loajálnímu zákazníkovi ke značce, jehož jméno dnes sice neznáme, ale který před tímto vozem vlastnil osm dalších vozů DS! 

DS jako filmová hvězda

Ve městě i na obrazovce se DS rychle prosadila. Svět kinematografie jí svěřil hlavní role, které dodnes každému zůstávají v paměti. Od detektivek po komedii, kde stejně jako velké hvězdy, vyniká ve všech stylech. Najdeme ji například s Brigitte Bardot ve filmu Pařížanka (1957), v hlavní roli s Alainem Delonem ve filmu Samuraj (1967), s Jean-Paulem Belmondem a Bourvilem ve filmu Mozek (1969), s Jeanem Gabinem a Fernandelem ve filmu Nevděčný věk (1964) nebo s Louisem de Funèsem ve filmu Rabi Jacob (1973). I zde DS symbolizuje eleganci, rychlost a sílu. V některých případech je její futuristická technologie ještě umocněna a vyšperkována další fantazií, jako ve filmu Desátá oběť (1965) s Ursulou Andress a Marcellem Mastroiannim, kde dostává průhlednou střechu s modrým nádechem nebo Fantomas se zlobí (1965) s Jeanem Maraisem, když se dvěma křídly, zatahovací ocasní plochou a dvěma motory vzlétla jako tryskové letadlo. A konečně, v kultovním filmu Návrat do budoucnosti 2 (1989) Roberta Zemeckise v koprodukci se Stevenem Spieblergem má podobu červenožlutého sci-fi taxíku zasazeného do imaginární budoucnosti roku 2015... 

DS, památník a automobilová socha

DS, avantgardní vůz par excellence, byl od svého uvedení na trh považován za skutečnou sochu. V roce 1957 v ní filozof a spisovatel Roland Barthes ve své slavné knize Mytologie neviděl nic víc a nic míň než "poměrně přesný ekvivalent velkých gotických katedrál". Ve stejném roce byla pověst mistrovského díla designérského studia Quai de Javel taková, že byla DS jediným vozem pozvaným od 7. července do 24. listopadu na 11. milánské trienále. V Palazzo Dell'Arte al Parco je pro tuto příležitost prezentována bez kol, plně kapotovaná a umístěná v nakloněné pozici na středovém pilíři více než metr nad zemí. Oficiální "Mezinárodní výstava dekorativního umění, průmyslu a moderní architektury" udělila karoserii DS cenu Grand Prix d'art industriel.

V říjnu 1962 byl na pařížském autosalonu vystaven model DS, který dostal přední část s vylepšenou aerodynamikou, originálním způsobem jako socha. I zde je vůz bez kol a s celým podvozkem kapotovaným, naaranžován tím nejoriginálnějším možným způsobem. Stejně jako raketa ve svém odpalovacím silu je instalován vertikálně v kruhovém prostoru a umístěn na motorizovaném elektrickém mechanismu, který jím pomalu otáčí kolem své osy. Účinek na návštěvníky je nezapomenutelný. A ani generál de Gaulle se během své oficiální návštěvy neopomněl zastavit a obdivovat ho! 

DS je hvězdou i v reklamě!

S příchodem DS přicházejí na Quai de Javel i změny v oblasti reklamní komunikace. První leták vytištěný v září 1955, měsíc před jeho prezentací na pařížském autosalonu, je skutečným ohňostrojem barev. Je pod ním podepsán René Dumoulin. Ten s názvem L'air et l'eau, publikovaný pro pařížský autosalon v říjnu 1959, umisťoval karoserii DS na čtyři obrovské červené balóny plovoucí na vodní ploše. Tento obrázek, který má ilustrovat princip hydropneumatického odpružení, pod nímž je podepsaný surrealistický fotograf Pierre Jahan se šíří po celém světě. I dnes se na tuto vizualizaci vzpomíná jako na ikonu automobilové reklamy. Od počátku šedesátých let byla reklama DS dílem Roberta Delpira, jehož talent grafického designéra a vydavatele ji posunul ještě výše.

U veřejnosti vyvolal šok. Jezdil v něm Fantomas i Charles de Gaulle, zvítězil v rallye Monte Carlo. Model DS slaví letos 70 let

DS Automobiles

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.